256 524 läst · 614 svar
257k läst
614 svar
Tips för Tysklands shopping av verktyg
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Då är det ju tur att vi är i början av året!S sunqan skrev:300000 sek eller 30000 euro (ex moms)... Och det är först när försäljningen till sverige överstiger det beloppet som de måste ta ut den svenska momsen, så handlar man i början av året brukar det "klara sig". Det enda som är undantaget är de varor som faller under eus punktskattedirektiv, för dessa varor ska handlaren ta ut dels svensk punktskatt ocj svensk moms (varorna i fråga är alkohol och tobak).
Men - allt detta är säljarens huvudbry. En svensk köpare blir aldrig ålagd att betala svensk moms på en vara köpt i ett annat eu-land!
Jag fick nått mail från nån utrikisk handlare för något år sedan. Det var nånting jag köpt flera år tidigare där man nu upptäckt att jag behövde betala moms...det ignorerade jag.S sunqan skrev:
Jag fick också ett sånt. Tror det var från rubart.de. Det var inget som direkt påverkade den som köpt varorna, utan handlade om att då de i efterhand ändrade sin bokföring, så stämde inte längre summorna på kvittot. Så de skickade ut nya kvitton där de i princip sänkt priset på varan för att kunna höja momssatsen och landa på samma slutpriser som kunden redan betalat.S scim skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Men visst lägger rubart.de på 6%(eller vad det är) för jämnan, inte efter att de sålt för en viss summa?
Kollade på dammsugare nyligen och då har jag för mig det som vanligt blev ett högre pris(exkl. frakt) efter jag lagt in att det ska skickas till Sverige.
Kollade på dammsugare nyligen och då har jag för mig det som vanligt blev ett högre pris(exkl. frakt) efter jag lagt in att det ska skickas till Sverige.
Ja, nu gör de det. Men när de för något år sedan började betala svensk moms var det något bokföringstekniskt som gjorde att de ändrade på redan avslutade ordnar också.richardtenggren skrev:
Alla gör olika. De som tar ut 25% har ju ingen skyldighet att betala in den svenska momsen innan de kommer över gränsen. De som ändå gör det, kommer att få påhälsning av din egen skattmas, som ju vill ha in sina pengar. De kan ju då begära återbetalning från skv. Det ör ju inte så att momsen delas så att säljarens land får sin del och köparens på resten..richardtenggren skrev:
hej hopp vänner!
är ute efter att köpa Secos nya stompicka med batteri. var hittar man den billigast? har sökt med finner inte tex i USA utan batterier ( inte helt avgörande men ändå...)
om kan kunde köpa den naken i från usa torde det bli billigt. eller?
vad säger ni? några uppslag?
https://www.amazon.com/F-35XP-Paper...+f-35xp+without+battery&qid=1630660619&sr=8-1
är ute efter att köpa Secos nya stompicka med batteri. var hittar man den billigast? har sökt med finner inte tex i USA utan batterier ( inte helt avgörande men ändå...)
om kan kunde köpa den naken i från usa torde det bli billigt. eller?
vad säger ni? några uppslag?
https://www.amazon.com/F-35XP-Paper...+f-35xp+without+battery&qid=1630660619&sr=8-1
Köpa utanför EU är nog tveksamt om det lönar sig med tanke på tillkommande tull och moms. För övrigt är det inte säkert att laddaren kan drivas på 230V, det får du i så fall kolla upp.P pianist skrev:
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
vad är det som gör den förträfflig? behöver veta för eventuell uppgraderingP pianist skrev:
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Tips för parkettläggning på ojämnt flytspackel?
Golv -
Kopplingspling för din-skena, tips
El -
Tips på liten stomme för höj och sänkbart kontorsbord (chansning)
Inredning -
Förvandla gulaktigt furuskåp till rustikt mörkt, produkttips?
Inredning -
Tips för den som skall bygga dubbla dörrar
Byggmaterial & Byggteknik