Inte så vass på tyska... men kanske skulle prova ändå...?

P pianist skrev:
Inte så vass på tyska... men kanske skulle prova ändå...?
Det tycker jag, kör det ihop sig innan du klickat på köp så finns det hjälp att få här. (y)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Jag hittade en makita ddf484 på amazon.de till rätt kurs så det blev köp där...

P pianist skrev:
Jag hittade en makita ddf484 på amazon.de till rätt kurs så det blev köp där...
Och vad är ”rätt kurs”? Har du någon länk kanske?

SamiHus SamiHus skrev:
Levererar också till Sverige:
Fine Tools
Dictum
Sautershop(tror jag)
Ja, men om man vill köpa från någon som inte levererar till S, hur gör man då?
I USA finns ju företag som ställer upp med adress och skickar vidare, finns det inom EU (spec Tyskland) också?
/P-O

A
Forward2me.com finns även i DE

• Gilla
Setomidor
  • Laddar…
B
D Dragon52 skrev:
Ja, men om man vill köpa från någon som inte levererar till S, hur gör man då?
I USA finns ju företag som ställer upp med adress och skickar vidare, finns det inom EU (spec Tyskland) också?
/P-O
MailboxDE finns och används ganska flitigt av folk på SweClockers.

https://system.mailboxde.com/login.html

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
B breakman skrev:
MailboxDE finns och används ganska flitigt av folk på SweClockers.

[länk]
Ska kika på nå sånt framöver, en del av de firmor som ligger bäst i pris skickar inte till Sverige. (y)

Funderar på att skicka efter en träsvarv från Tyskland. Vet någon om det finns risk för obehagliga överraskningar som tull eller moms eller annat?

Tyskland är ju med i EU så det är ju som att köpa mjölk på ICA.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Tyskland är ju med i EU så det är ju som att köpa mjölk på ICA.
Lätt som en plätt

A amatörsmurf skrev:
Lätt som en plätt
Det som kan vara värt att känna till är att beroende på hur stort värde företaget du väljer att handla av säljer till Sverige varje år kan de behöva betala moms i Sverige. Det som händer då är att du kommer behöva betala den svenska momssatsen på inköpet och inte den tyska. Det betyder en prisökningar på sex procent, tror jag det är för tillfället. Företaget du handlar av håller rätt på detta och löser detta innan du betalar. Så det gör det inte svårare för dig, men det kan göra det lite lurigt att jämföra priser. Är det webshoppar du tittar på så lägg vad du vill ha i kundkorgen, välj Sverige som mottagarland och se vad slutpriset blir. Tyvärr finns det vad jag vet inget annat sätt att kolla om företaget måste ta ut svensk moms. Men många av de större tyska försäljarna har denna situation. Det är en rätt låg summa som krävs för det. Tror det var i storleksordningen 150000 sek per år.

• Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
P pyro skrev:
Det som kan vara värt att känna till är att beroende på hur stort värde företaget du väljer att handla av säljer till Sverige varje år kan de behöva betala moms i Sverige. Det som händer då är att du kommer behöva betala den svenska momssatsen på inköpet och inte den tyska. Det betyder en prisökningar på sex procent, tror jag det är för tillfället. Företaget du handlar av håller rätt på detta och löser detta innan du betalar. Så det gör det inte svårare för dig, men det kan göra det lite lurigt att jämföra priser. Är det webshoppar du tittar på så lägg vad du vill ha i kundkorgen, välj Sverige som mottagarland och se vad slutpriset blir. Tyvärr finns det vad jag vet inget annat sätt att kolla om företaget måste ta ut svensk moms. Men många av de större tyska försäljarna har denna situation. Det är en rätt låg summa som krävs för det. Tror det var i storleksordningen 150000 sek per år.
Tack för ditt svar. Jag har mailat företaget för att fråga om fraktkostnaden. När jag fått det svaret ska jag lägga i varukorgen och kolla vad slutsumman blir.

P pyro skrev:
300000 sek eller 30000 euro (ex moms)... Och det är först när försäljningen till sverige överstiger det beloppet som de måste ta ut den svenska momsen, så handlar man i början av året brukar det "klara sig". Det enda som är undantaget är de varor som faller under eus punktskattedirektiv, för dessa varor ska handlaren ta ut dels svensk punktskatt ocj svensk moms (varorna i fråga är alkohol och tobak).

Men - allt detta är säljarens huvudbry. En svensk köpare blir aldrig ålagd att betala svensk moms på en vara köpt i ett annat eu-land!

• Gilla
amatörsmurf
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.