256 723 läst · 614 svar
257k läst
614 svar
Tips för Tysklands shopping av verktyg
Men som privatperson hur gör jag då?
Fick ett brev igår från postnord där dom sa jag skulle betala 116:-. Med en referens. Jag gjorde som dom sa. Men har ingen aning om varorna jag köpte från tyskland i sitt pris redan hade moms? Hur kollar jag det?
Fick ett brev igår från postnord där dom sa jag skulle betala 116:-. Med en referens. Jag gjorde som dom sa. Men har ingen aning om varorna jag köpte från tyskland i sitt pris redan hade moms? Hur kollar jag det?
Allt jag handlat i Tyskland har inkluderat tysk moms och då skall du inte betala moms i Sverige. Men du kanske snubblat över någon handlare som säljer utan moms eller så är det så att Postmord sköter detta som allt annat.
Om företaget du handlar från säljer över ett visst belopp per år så skall momsen tydligen redovisas här. När detta skett för egen del så har jag fått ett mail att företaget inte kan leverera. Detta brukar inträffa runt årsskiftet det nya året startar på noll och dem levererar igen.
Citat.
Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.
Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet.
Slut citat.
Citat.
Särskilda regler kan gälla när du köper varor från ett annat EU-land och får dem hemskickade. Om företaget du köper från säljer varor över ett visst värde till ditt land, dvs. leveranslandet, får företaget inte ta ut moms i sitt eget land.
Momsen ska i stället tas ut i leveranslandet enligt den momssats som gäller där. Tröskelvärdet är antingen 35 000 euro eller 100 000 euro, och bestäms av EU-länderna själva. Det innebär att de flesta större nätförsäljare som levererar inom EU måste ta ut och redovisa moms i leveranslandet.
Slut citat.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Är du säker på att varorna skicka från EU land?P pianist skrev:
Det snurrar massor av bedrägerier i PostNords namn. Det är inte en sådan du råkat ut för?
Någon som handlat Tanos Systainers från Tyskland?
Tack för tipset, men jag är ute efter Tanos. Vill kunna köpa svarta eller mörkgrå systainers.
Ja tyvärr är det igenbommat.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Tyvärr även Schmid.
Bara Rubart kvar av de jag brukar handla hos och de har inte hela sortimenten listade.
Bara Rubart kvar av de jag brukar handla hos och de har inte hela sortimenten listade.
Det är väl inte DIeter Schmid som lägger ned? (www.feinewerkzeuge.de) Jag ser ingen sådan info på deras hemsida.R Robert-san01 skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg