256 723 läst · 614 svar
257k läst
614 svar
Tips för Tysklands shopping av verktyg
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Har du jämfört med ex Toolab? Så små ordrar som drygt 2000kr brukar sällan vara lönt att importera.H HenrikF skrev:Jag har också handlat en hel del från Rubart.de och har bara bra att säga om dem.
Fick faktiskt hem min senaste beställning idag. Jag la min beställning den 10/6 och fick leveransen idag=12 dagar från beställning till leverans, och då handlade om varor med 7-10 dagars leveranstid enligt deras hemsida.
Ni som söker Festoolprylar kan tjäna på att kika på Rubart. De brukar ligger bra i pris. Det kanske är någon som undrar vad man kan spara på att köpa hos Rubart. Här kommer en uträkning från min sista beställning, då jag köpte följande (Festool-slippapper och träolja):
Festool Naturöl RF OS 0,3 l/2 (art nr 498065) - 36,59 Euro
Festool Schleifscheibe STF D150/48 P180 RU2/50 Rubin 2 (art nr 57519) - 30,37 Euro
Festool Schleifscheibe STF D150/48 P150 RU2/50 Rubin 2 (art nr 575191) - 30,37 Euro
Festool Schleifscheibe STF D150/48 P120 RU2/50 Rubin 2 (art nr 575190) - 32,18 Euro
Festool Schleifscheibe STF D150/48 P40 GR/10 Granat (art nr 575154) - 19,86 Euro
Festool Schleifscheibe STF D150/48 P80 GR/50 Granat (art nr 575162) - 34,23 Euro
Leveranskostnad = 20.99 euro
Total inköpspris hos Rubart.de = 2172 SEK (enligt mitt kontoutdrag hos banken)
Listpris på ovan inköpslista enligt www.festool.se = 2843 SEK
Besparing = 671 SEK
Helt okej, om man som jag handlar som privatperson, tycker jag. Men man kan säkert handla billigare än listpris även hos svenska handlare, och då blir ju besparing inte så stor. Finns kanske också billigare andra leverantörer internationellt men jag har handlat hos Rubart i säkert 5 år och har bara goda erfarenheter så jag kör på dem.
Beställde nyligen från en österrikisk webbshop (hittad genom någon av de tyska versionerna av prisjakt). Där var jag nära att ge upp i kassan då jag inte hittade Sverige först men råkade se att vi låg listade som ”konungariket sverige”.
Så gör en snabbkoll runt ”k” i drop-downlistan när det är dags att välja land.
Kanske det var en anomali med just denna webbshop men det kan väl också finns fler då jag antar man ofta köper/hyr färdiga butiker.
Så gör en snabbkoll runt ”k” i drop-downlistan när det är dags att välja land.
Kanske det var en anomali med just denna webbshop men det kan väl också finns fler då jag antar man ofta köper/hyr färdiga butiker.
Ursäkta sen respons. Jodå, jag har handlat en del hos Toolab och har mycket bra erfarenheter av dem (trevliga, rimliga priser och snabba leveranser). Jag gjorde en snabb koll idag och Toolab har bra kampanjer på slippapper just nu, så i skrivande stund så är Toolab endast 86 kr dyrare än Rubart. Hade jag gjort den jämförelsen innan min beställning hos Rubart för några veckor sedan så hade jag beställt hos Toolab istället (stöttar gärna svenska företag om det inte kostar alltför mkt mer).R Robert-san01 skrev:
Kan hålla med om att Rubart kan vara lite sega med leveranser. Man får helt enkelt inte ha bråttom när man handlar hos dem.
Jag fick dom till slut att ta bort vissa produkter med längre leveranstid. Men ändå tog det 5 dagar för dem att plocka varorna från lagret.
De säger också att pga Corona så får dom inte sakerna från leverantörer lika snabbt.
Jag fick dom till slut att ta bort vissa produkter med längre leveranstid. Men ändå tog det 5 dagar för dem att plocka varorna från lagret.
De säger också att pga Corona så får dom inte sakerna från leverantörer lika snabbt.
Fick idag hem ett paket från kirchner24.de
Aldrig handlat hos dem tidigare men jag blev nöjd denna gången.
Väldigt snabba, både med att svara på kommunikation och att leverera. Beställde i måndags och igår (onsdag) fanns paketet för utlämning hos PostNord. Inte riktigt lika lågt pris som hos Rubart, men betydligt bättre leveranstid. (Väntar fortfarande på Rubart-ordern från den 4/6).
Dessutom körde de fortfarande Festools batteri-kampanj, något som de flesta andra återförsäljare verkar sålt slut. Detta var anledningen att jag bestämde mig för att prova denna återförsäljaren.
Väldigt snabba, både med att svara på kommunikation och att leverera. Beställde i måndags och igår (onsdag) fanns paketet för utlämning hos PostNord. Inte riktigt lika lågt pris som hos Rubart, men betydligt bättre leveranstid. (Väntar fortfarande på Rubart-ordern från den 4/6).
Dessutom körde de fortfarande Festools batteri-kampanj, något som de flesta andra återförsäljare verkar sålt slut. Detta var anledningen att jag bestämde mig för att prova denna återförsäljaren.
Kan vara bra att tänka på att momsen är har sänkts tillfälligt i Tyskland på grund av corona. Det gör att allt ser billigare ut nu, men de flesta säljer så mycket till Sverige att de måste ta ut svensk moms, så det blir avsevärt dyrare när man väl ska betala.
Intressant. På min order från i måndags fick jag betala den vanliga tyska momsen, dvs 19%.A AskeHolst skrev:
Vet du vad den lägre momsen skulle ha varit?
Men du har helt rätt att man får räkna med att priset går upp något när man kommer till kassan. Var dock inte medveten om att man behövde räkna med mer än 5% extra.
Jag har också handlat av dem, främst Bosch, och det har varit snabba leveranser utan krångel.P pyro skrev:Fick idag hem ett paket från kirchner24.de
Har handlat några gånger hos https://www.baumarkteu.de/ begränsat sortiment men vad jag tycker väldigt bra priser på vissa saker jämfört med Sverige. €13 i frakt så länge man inte beställer något gigantiskt.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 932 inlägg
Det gäller året ut, utom för serverad mat som sänktes till 5% och det gäller även nästa år.
Butikerna är inte odelat glada, det är mycket jobb att ändra priser på allt. Tänk prismärkning på t.ex. Hornbach. Online är det klart enklare.
Det kan ju också slå andra hållet att de ökar priset ex moms så pris inkl moms blir samma. Då blir det dyrare för oss om de sen lägger på svensk moms.
Butikerna är inte odelat glada, det är mycket jobb att ändra priser på allt. Tänk prismärkning på t.ex. Hornbach. Online är det klart enklare.
Det kan ju också slå andra hållet att de ökar priset ex moms så pris inkl moms blir samma. Då blir det dyrare för oss om de sen lägger på svensk moms.
Tack för tipsen om kirchner24.de!
Beställde på torsdag förmiddag och paketet finns idag att hämta på mitt utlämningsställe!
Normalt körs det till dörren men då skulle det kommit på måndag så valde utlämningsställe istället
Beställde på torsdag förmiddag och paketet finns idag att hämta på mitt utlämningsställe!
Normalt körs det till dörren men då skulle det kommit på måndag så valde utlämningsställe istället