anders07 skrev:
Det är ofta DHL från Tyskland, ja. Jag brukar alltid få ett sms med frågan om de ska köra hem eller till utlämningsställe.
Mycket från Amazon.de kommer med PostNord...
Ett sånt sms har jag aldrig fått!

Om det skickas med DHL i Tyskland så går det över till PostNord i Sverige och då är det bara att börja eftersöka.

Nu vill jag poängtera att det har hittills alltid fungerat helt fantastiskt. Till och med så att jag börjar få en ganska vass Ebay-tyska. Och i det fallet är nog tyska Ebay det bästa som kapitalismen kan prestera. Du kan bara konkurrera på att ha ett bra pris och att det funkar till hundra. Är det problem så vänder man sig till Ebay. Har man betalat via Paypal så är det också en påtryckningskanal. Funkar det inte så är du körd som leverantör.
Alla problem jag haft under åren jag handlat från Tyskland har alltså uppstått de sista 300 metrarna.

Visst får vi betala moms för köp inom EU!

Men inte den svenska 25% momsen, utan den som gäller i respektive land, i Tyskland t.ex. 19%.

Så här står det t.ex. på en faktura från BauFachmarkt GMBH:

Warenwert-EUR 56,29
MwSt-% 19,00
MwSt-EUR 13,08
Versandk. -EUR 12,52 MwSt-Summe-EUR 13,08 Gesamtbetrag-EUR 81,89.

Någon som kan visa på något annorlunda?

KnockOnWood skrev:
Visst får vi betala moms för köp inom EU!

Men inte den svenska 25% momsen, utan den som gäller i respektive land, i Tyskland t.ex. 19%.

Så här står det t.ex. på en faktura från BauFachmarkt GMBH:

Warenwert-EUR 56,29
MwSt-% 19,00
MwSt-EUR 13,08
Versandk. -EUR 12,52 MwSt-Summe-EUR 13,08 Gesamtbetrag-EUR 81,89.

Någon som kan visa på något annorlunda?
Jomen det är ju helt i linje med vad som sagts tidigare i tråden.

Som privatperson betalar du moms i landet du handlar (alltså Tyskland i det här fallet) och som företag momsar du hemma.

Ska man vara riktigt petig så måste företag som säljer mycket till ett annat EU-land momsregistrera sig i det landet också och därefter ta ut det landets momssats för utlandsförsäljningarna. Tror att gränsen vid ca 15000 euro per land och år. Så t.ex tror jag att företaget som t.ex. Amazon nog behöver ta svensk moms även om man handlar från dem i tyskland. Detta är naturligtvis något som hanteras av försäljaren och inget man behöver tänka på som kund. Men är man uppmärksam jan man notera att priset höjs på grejerna man beställt när man fyllt i sin adress. Jag har upplevt detta hos hjust Amazon när jag hade lagt saker i korgen innan jag loggat in och sen när jag loggade in så blev det några euro dyrare eftersom 19% plötsligt blev 25% istället.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Passiontec verkar inte erbjuda PayPal som betal-alt för oss i Sverige.

Kolla in Idealo.de om du inte redan gjort.

Guzzi skrev:
Jomen det är ju helt i linje med vad som sagts tidigare i tråden.

Som privatperson betalar du moms i landet du handlar (alltså Tyskland i det här fallet) och som företag momsar du hemma.
Ja, men vad diskuterar vi då?
Det är väl självklart att man inte behöver betala moms både i säljarens och köparens land.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Ja, jag vet inte vad du diskuterar? :)

TS ställde en fråga kring detta. Jag och någon mer fattade det som att det gällde företagsköp. Då är det en momsregel. Men nu var det inte så, utan det var privat. Då är det en annan regel. Inte mer än så.

Oavsett vilket så tror jag att TS fått svar på sina funderingar i alla fall. Det är bara att handla!

pyro skrev:
Ska man vara riktigt petig så måste företag som säljer mycket till ett annat EU-land momsregistrera sig i det landet också och därefter ta ut det landets momssats för utlandsförsäljningarna. Tror att gränsen vid ca 15000 euro per land och år. Så t.ex tror jag att företaget som t.ex. Amazon nog behöver ta svensk moms även om man handlar från dem i tyskland. Detta är naturligtvis något som hanteras av försäljaren och inget man behöver tänka på som kund. Men är man uppmärksam jan man notera att priset höjs på grejerna man beställt när man fyllt i sin adress. Jag har upplevt detta hos hjust Amazon när jag hade lagt saker i korgen innan jag loggat in och sen när jag loggade in så blev det några euro dyrare eftersom 19% plötsligt blev 25% istället.
Jepp, det stämmer och är lite snopet när det dyker upp vid checkout. Men oavsett om det blir 19 eller 25 procent så tillkommer ingen extra kostnad på vägen till Sverige.

anders07 skrev:
Men, nej, han TS vill handla som privatperson så han betalar den tyska momsen på 19% och sen ingen moms i Sverige!
Paketet kommer direkt hem (eller till utlämningsställe) och det är inga andra papper eller ansökningar som behöver göras!
Det är precis som att handla från Sverige!
Absolut! Nu var det ngn som funderade hur det var för enskilda firmor så jag passade på att förklara :)

Guzzi skrev:
Ja, jag vet inte vad du diskuterar? :)

TS ställde en fråga kring detta. Jag och någon mer fattade det som att det gällde företagsköp. Då är det en momsregel. Men nu var det inte så, utan det var privat. Då är det en annan regel. Inte mer än så.

Oavsett vilket så tror jag att TS fått svar på sina funderingar i alla fall. Det är bara att handla!
Mycket känslor såhär en lördagkväll på byggahus ;)

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Allt är solklart! :D

• Gilla
norrbottenssnickaren
  • Laddar…
japp,har fått svar på de mesta av mina funderingar.
men fortsätt gärna lufta ämnet.
frågan e ju om Passiontec har nått annat alternativ till säker betalning.
nån som har handlat från Passiontec.
o e de nån som kan tippsa nått annat ställe me dom priserna, och säker betalning.

Jonas Ottosson skrev:
japp,har fått svar på de mesta av mina funderingar.
men fortsätt gärna lufta ämnet.
frågan e ju om Passiontec har nått annat alternativ till säker betalning.
nån som har handlat från Passiontec.
o e de nån som kan tippsa nått annat ställe me dom priserna, och säker betalning.
Banköverföring går förmodligen.

Kolla på www.idealo.de (som prisjakt.se)
Lefeld. de
Rubart.de
Är bra båda 2.

Samt ebay.de

• Gilla
ceson
  • Laddar…
ceson skrev:
Jag har handlat en hel del här utan problem.
Samma här, funkar bra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.