Akahigi
mattiasp skrev:
Euron står i ca 9,22, som vanligt. Dessutom bör kursen inte påverka skillnaden mellan att köpa i Tyskland eller Sverige. Kan det vara så att vi börjar se en harmonisering av priserna i Europa? Å andra sidan har inte skillnaderna varit jättestora på just Festool historiskt sett, om man jämför med bästa pris i svensk e-butik.
Det är dollarn som kilat iväg. Saknar när den låg i 6.50 :(

Akahigi skrev:
Det är dollarn som kilat iväg. Saknar när den låg i 6.50 :(
Nu förstår jag inte. Förklara gärna hur kursen SEK/USD påverkar skillnaden mellan att köpa tysktillverkade produkter i Tyskland jämfört med att köpa samma tysktillverkade produkter i Sverige. Jag menar -antingen växlas SEK ==> EUR man köper direkt från Tyskland, eller också växlas SEK==> EUR när den svenska importören köper samma produkt av exportören i Tyskland. Det blir ju samma sak, och SEK/USD är inte inblandad.

Det är väl ändå ganska väl känt att importörerna hämtar hem skillnader i växlingskurs som vinst, därav det skämtsamma namnet "teknikdollar" som verkar ligga fast på 10kr/$. Det är nog som du säger att det sker en viss justering när kursen ändras men jag tror inte ÅF/Distributörer är särskilt snabba att göra sådana ändringar när kursen ändras åt "rätt håll". Däremot går väl justeringar om kursen ändras åt "fel håll" ganska snabbt.

Akahigi
Jag förstår vad du menar, det är ju möjligt att våra priser närmar sig de europeiska. Om man inte handlar på järnaffären, iaf...

Nameless skrev:
Om någon vill ha en uppdatering på hur förmånligt det är att köpa Festool från Tyskland just nu kan jag rapportera att jag fick betala 26000 kr för varor som hade kostat 29200 kr hos billigaste sverigebutiken. Detta efter noggrann prisjämförelse, baserat på slutgiltig växelkurs och inkl frakt från tre olika butiker (schreinerwerkzeuge-schmid / Toolstime / SilTec ebay). 2/3 beställningar har skickats och skall levereras under nästa vecka, den sista har jag inte fått någon update på. [...]
Kan ge en uppdatering:

Har fått två av tre beställningar idag utan några problem. Allting är provkört och genomgånget.

Beställning 1 var från http://www.schreinerwerkzeuge-schmid.de.
Gjorde beställningen 2015-06-03 och varorna skickades 2015-06-12. Detta på grund av att de behövde beställa hem vissa prylar trots att de fanns i lager på hemsidan. Dåligt. Leveransen var sedan gratis, gick genom tyska DHL och vidare till svenska Postnord. Trackingnumret fungerade hela vägen. Leveranstiden var 3 dagar.
Bra kommunikation. Snabba svar på ok engelska. Gick med på att uppgradera en vara i beställningen till en annan mot att jag skickade över lite extra pengar via banköverföring.

Beställning 2 var från http://toolstime.de.
Gjorde beställningen 2015-06-10 och varorna skickades 2015-06-11. Frakt gick på €21 och gick genom DHL vidare till Postnord. Trackingnumret fungerade hela vägen. Leveranstid 3 dagar (4 dagar tack vare att Postnord föredrar att köra runt med paketen i sina bilar och sedan kasta in dem hos ett ombud istället för att leverera till privatpersoner).

Bestälning 3 var från SilTec på eBay.
Gjorde beställningen 2015-06-11 och varorna skickades sent 2015-06-12. Frakt gick på €33 för ett MFT/3 bord på 34kg. Leveras via Emons och sedan vidare genom någon svensk speditör. Går inte att få trackingnummer men fraktfirman skulle höra av sig innan leverans. Har alltså inte fått bordet än, enligt eBay är det framme 2015-06-18.
Bra kommunikation, svar på frågor på bra engelska efter en halv arbetsdag.

Bonus picture:
IMG_2040.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Förhoppningsvis hjälper detta någon om de tänkt beställa från tyskland.

• Gilla
bulleribock och 1 till
  • Laddar…
Du har glömt att beställa skenor... :)

jonmo skrev:
Du har glömt att beställa skenor... :)
Nja, planen är att köra med 1080-skenan från MFT/3 bordet som är på ingång för de småprojekt jag har närmaste månaden, sedan ska jag komplettera med en FS 1400/2-LR 32 i samband med att jag flyttar in i nya (gamla) huset. Undantaget hade varit om det funnits behov av några fler prylar i samma prisklass som en sådan skena. Då hade jag beställt nu direkt men inte från Tyskland utan från Amazon.co.uk som faktiskt blir billigare med deras 4-för-3-kampanj.

Redigerat:
Skickar Lefeld trackingnummer? Beställt och betalt (kort via "Skrill") för tre dagar sedan och fick direkt orderbekräftelse sen inget mer. Ser Liefertermin: 23.06.2015 i Mein Konto så antog att det skickades direkt men kanske är tyskan som spökar med mig.

frdd skrev:
Skickar Lefeld trackingnummer? Beställt och betalt (kort via "Skrill") för tre dagar sedan och fick direkt orderbekräftelse sen inget mer. Ser Liefertermin: 23.06.2015 i Mein Konto så antog att det skickades direkt men kanske är tyskan som spökar med mig.
Yup. Beställde därifrån i måndags och fick ett mail med titeln "Ihr Paket ist untwerwegs zu Ihnen" med tracking via UPS samma dag.

• Gilla
frdd
  • Laddar…
Frågade kundservicen: "Leider hatte sich Ihre Zahlung bei Skrill verirrt. Jetzt konnte ich sie aber dem Auftrag zuordnen. Die Ware wird am Montag mit UPS verschickt. Die Verfolgungsnummer erhalten Sie dann automatisch mit separater Mail"

Skrill hade klantat sig/eller jag hade tappat bort min betalning hos skrill? Betalade med swedbank e-kort, andra gången krångel mot Tyskland med e-kort som man inte som kund ser. Nåja de skickar på måndag iaf:)

frdd skrev:
Frågade kundservicen: "Leider hatte sich Ihre Zahlung bei Skrill verirrt. Jetzt konnte ich sie aber dem Auftrag zuordnen. Die Ware wird am Montag mit UPS verschickt. Die Verfolgungsnummer erhalten Sie dann automatisch mit separater Mail"

Skrill hade klantat sig/eller jag hade tappat bort min betalning hos skrill? Betalade med swedbank e-kort, andra gången krångel mot Tyskland med e-kort som man inte som kund ser. Nåja de skickar på måndag iaf:)
E-kort har nog tenderat ställa till det förut vid Tysklandsimport ffa. :)
Skönt att det ordnade till sig.

Hej. Jag är lite inne på att importera denna http://www.ebay.de/itm/Holzmann-ZS-560U-Zylinderschleifmaschine-230V-/281439871840?hash=item41871fa360 men jag är förvirrad över fraktkostnaden. Jag valde sortieren: preiz inkl versand niedrigster zuerst. Då dök den här upp i listan för 1019€ och "kostenloser versand" sedan när jag klickar upp länken så vill de ha 160€ för frakten. Om frakten är kostenlos så kan jag tänka mig att beställa annars kan jag lika gärna köpa från swedendro.se

Redigerat:
Kostenloz brukar vara inom landet och med tyska öar exkluderat.

fattigbonddräng skrev:
Hej. Jag är lite inne på att importera denna [länk] men jag är förvirrad över fraktkostnaden. Jag valde sortieren: preiz inkl versand niedrigster zuerst. Då dök den här upp i listan för 1019€ och "kostenloser versand" sedan när jag klickar upp länken så vill de ha 160€ för frakten. Om frakten är kostenlos så kan jag tänka mig att beställa annars kan jag lika gärna köpa från swedendro.se
Det står ju klart och tydligt i informationen för Sverige som destination: Internationell frakt €160.
Men om du vill vara säker är väl en fråga till säljaren det självklara!?

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Fått in lite extra pengar så nu råkar jag ha budget till en litet bättre cirkelsåg och en fräs. Tänkte en Bosch GOF 1600, rubart verkar ha det bästa priset där på cirka 350 euro.

Letat efter en Hitachi C6BUY också, den verkar bättre än byggahus favoriten C6BU2, sågdjupet och 20mm centrumhål är det som attraherar, och inte samma fula design. Men hittar inget i Tyskland, jag gissar dom använder inte samma koder, eller finns sågen inte? "C6UY" hittar jag i nederländerna och mycket billigare, 170-180 euros vs 235 euros i Finland (sveriges billigaste var +250 euro). Så stor skillnad man undrar om det är samma såg?

T.ex.
http://www.powertools-webshop.nl/zagen/80-hitachi-c6uy-cirkelzaagmachine-.html

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.