DennisCA skrev:
Fått in lite extra pengar så nu råkar jag ha budget till en litet bättre cirkelsåg och en fräs. Tänkte en Bosch GOF 1600, rubart verkar ha det bästa priset där på cirka 350 euro.

Letat efter en Hitachi C6BUY också, den verkar bättre än byggahus favoriten C6BU2, sågdjupet och 20mm centrumhål är det som attraherar, och inte samma fula design. Men hittar inget i Tyskland, jag gissar dom använder inte samma koder, eller finns sågen inte? "C6UY" hittar jag i nederländerna och mycket billigare, 170-180 euros vs 235 euros i Finland (sveriges billigaste var +250 euro). Så stor skillnad man undrar om det är samma såg?

T.ex.
[länk]
Har du koll på att för ca €70 till får du GMF1600 (i L-boxx) med både sänk och kopierbasen.
Kan ju vara smidigt om vill använda fräsen bordsmonterad.
Kanske finns billigare också men såg att Rubart tog ca €70 mer.

Jo jag funderat på det också, har dock byggt fräsbord med woodgears fräslyft, så det vore smarrigt att montera fräsen där. Men då måste man fippla lite med start-apparaturen.... Kolla youtube användare cosmas-B för mera info om det ifall nån är intresserad.

Men ja, GMF modellen är intressant. L-boxx vet jag inte vad det är men jag brukar slänga alla lådor verktygen kommer i, tycker dom är mest värdelösa och tar rum. Bygger egna hållare och hänger dom från väggen.

EDIT: Det blev GMF'en utan L-boxxen.

Redigerat:
  • Gilla
ceson och 1 till
  • Laddar…
I fallet med GMF1600 håller jag verkligen med, det är knappt att man får plats med alla grejerna i lådan heller. Annars tycker jag det är praktiskt med en låda för tillbehör och som håller verktygen dammfria.

Ja jag lyckas inte ens hålla mig själv dammfri så jag har gett upp det. Går och "sköljer" av verkstan nusomdå med tryckluft och båda dörrarna öppna så det blir korsdrag.

Jag har en väldigt dammig lokal och flyttar runt maskinerna mycket så jag uppskattar L-Boxx systemet. Vad gäller fräsen så retade jag mig på alla pryttlar som skramla runt i boxen så jag köpte påhängslådor som löste det problemet. Dessa kunde varit något högre dock, det är precis så parallellanhåll och utsugsadaptrar går i på höjden.
P8040112.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
trojlee och 4 till
  • Laddar…
Snyggt, men då är min "sysport" körd - den där får aldrig plats. ;)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
Ja det där ser ut som ett kommande köp, tack för tipset ceson! (y)
GMF boxen är lite knölig att packa som det är nu..

• Gilla
ceson
  • Laddar…
E
Hur lång tid brukar leverans från Rubart till Sverige ta?

ERJ skrev:
Hur lång tid brukar leverans från Rubart till Sverige ta?
Nu var det ett tag sen jag beställde, men vill minnas att beställningar gjorda på måndagen kunde vara här tors-fredag.

• Gilla
1
  • Laddar…
Några tips på var man kan köpa halvtums frässtål i Tyskland eller närliggande? England är inte intressant p.g.a. det starka pundet mot euron (som jag använder). Skulle vilja hitta några spiralfräsar.

Jag har bara köpt klena spiralfräsar för jag tycker dessa är dyra som saffran;)
Jag köper i stort allt allt vad som gäller stål och klingor från Woodcontrol som jag tycker har bra priser och en kanonservice.

Tog länge men den kom i fredags. Tyvärr blev jag besviken då de halvtums fräsbitar jag köpt inte passade. Verkar som den bara kommer med 8 och 12mm hylsor. Stod på rubart sidor om 12.7mm tyckte jag, men icke då. En hylsa kostar ganska mycket också...

DennisCA skrev:
Tog länge men den kom i fredags. Tyvärr blev jag besviken då de halvtums fräsbitar jag köpt inte passade. Verkar som den bara kommer med 8 och 12mm hylsor. Stod på rubart sidor om 12.7mm tyckte jag, men icke då. En hylsa kostar ganska mycket också...
Den klarar nog 12,7mm, men en bit ner skriver dom att 8 och 12mm hylsa ingår. :confused:

Jo det gör det, men jag har inga 12mm bitar så jag får köra med mina gamla 8mm bitar. Synd, hade hoppats på ett sånt dyrt kit skulle även 12.7 ingått, hellre det än 12mm.

Har du kollat vad en halvtums hylsa kostar i UK?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.