255 965 läst · 614 svar
256k läst
614 svar
Tips för Tysklands shopping av verktyg
Hej!
Har någon beställt från Lefeld.de nyligen? Jag lade en beställning i söndags kväll och fick ett ordernummer på hemsidan. Jag fick dock aldrig ett bekräftelsemail så jag mailade och frågade igår eftermiddag om beställningen gick in. Nu har jag inte fått svar på det heller. Någon som varit med om liknande?
Jag beställde med "vorauskasse" så inga pengar har gått iväg men ändå oroande att inte veta status. Vill kunna beställa på annat ställe om denna order inte blir av...
Har någon beställt från Lefeld.de nyligen? Jag lade en beställning i söndags kväll och fick ett ordernummer på hemsidan. Jag fick dock aldrig ett bekräftelsemail så jag mailade och frågade igår eftermiddag om beställningen gick in. Nu har jag inte fått svar på det heller. Någon som varit med om liknande?
Jag beställde med "vorauskasse" så inga pengar har gått iväg men ändå oroande att inte veta status. Vill kunna beställa på annat ställe om denna order inte blir av...
Det är inte så att dom väntar på din betalning?bulleb skrev:Hej!
Dock brukar dom ju vara snabba att svara på mail. Har alltid använt PayPal när jag beställt från dom.
Dock borde väl ett mail med totalsumma skickats till dig.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tack!jonmo skrev:
Tror inte de behöver någon kod, de ligger bra till i pris och har inga påslag för betalning och rimlig gräns för fraktfritt. Att spara 15-20Eur på en order på 350Eur är ju nästan 5% rabatt.
Hoppas den kommer att leva upp till förväntningarna. Boschen är säkert fin, men jag är mer ut efter precision än stor kapacitet. Beställde också en extra 80t klinga för lister, nästan 35% billigare att köpa klingor från Tyskland än i Sverige!
Har noterat att det skiljer endel på tillbehören mellan de Tyska shopparna. Ex klingan 260mm 80T:
Rubart: 160,77
Schmid: 106,67
Status? Statusen är väl att de väntar på dina pengar?bulleb skrev:Hej!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
vorauskasse = förskottsbetalning till deras bankkonto.
Man vill ju gärna ha en orderbekräftelse som visar vad man beställt och att beställningen är accepterad till överenskommet pris innan man sätter in pengarna, ganska naturligt.
Man vill så klart också ha svar på email rörande en beställning man gjort.
Inte fasiken skickar man pengar till ett företag som inte kommunicerar. Hade ts betalat och sedan beklagat sig över att han blivit lurad hade ni ju hånat honom för det istället, eller hur
Man vill så klart också ha svar på email rörande en beställning man gjort.
Inte fasiken skickar man pengar till ett företag som inte kommunicerar. Hade ts betalat och sedan beklagat sig över att han blivit lurad hade ni ju hånat honom för det istället, eller hur
Inga förslag på billiga byggvaruhus på plats i Tyskland? Helst i närheten av Burg.
Ska man ändå ner o shopa "annat" så vore det intressant att kunna fynda verktyg också! Alla här tycks enbart handla online vilket väl i sig inte är fel, men som sagt inget slår att själv på plats klämma o känna på grejerna samtidigt som man ju kanske är räddare om godset under hemtransporten än vad DHL/Schenker/Posten är.
Ska man ändå ner o shopa "annat" så vore det intressant att kunna fynda verktyg också! Alla här tycks enbart handla online vilket väl i sig inte är fel, men som sagt inget slår att själv på plats klämma o känna på grejerna samtidigt som man ju kanske är räddare om godset under hemtransporten än vad DHL/Schenker/Posten är.
I somras var jag i Flensburg för att handla "andra grejer" och tänkte passa på att sondera terrängen lite gällande verktyg.
Jag var bl.a. hos de "vanliga" bygghandlarna t.ex. Bauhaus men de hade inte proffsverktyg alls. Tillslut hittade jag en butik med Makita, blå Bosch, Festool etc. Priserna var bättre än i Sverige men sämre än i Danmark.
Kanske är det så att jag inte lyckades hitta de bästa ställena, så jag är också nyfiken om någon har tips på "liveshopping".
På vägen hem upptäckte jag att Prishammeren hade varuutlämning på vägen hem. Tyvärr visste jag inte detta innan då man måste ha beställt via hemsidan först. Men man skulle ju slippa frakten och framförallt få grejerna snabbare!
Jag var bl.a. hos de "vanliga" bygghandlarna t.ex. Bauhaus men de hade inte proffsverktyg alls. Tillslut hittade jag en butik med Makita, blå Bosch, Festool etc. Priserna var bättre än i Sverige men sämre än i Danmark.
Kanske är det så att jag inte lyckades hitta de bästa ställena, så jag är också nyfiken om någon har tips på "liveshopping".
På vägen hem upptäckte jag att Prishammeren hade varuutlämning på vägen hem. Tyvärr visste jag inte detta innan då man måste ha beställt via hemsidan först. Men man skulle ju slippa frakten och framförallt få grejerna snabbare!
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Du har inte ens fått ett automail från deas webshop som talar om summa och hur mycket du skall betala?bulleb skrev:Hej!
Jag skulle prova att ringa ner och se om de är vakna. Skol-engelska brukar även Tyskar förstå om du inte kan tyska.
Hej!
Jag fick nu svar på mitt mail och som ni alla konstaterat väntar de på betalning. Då kort inte gick att använda på belopp över €1000 (utan vidare identifiering som skulle ta en dag eller två) valde jag vorauskasse vilket jag antog var förhandsbetalning via faktura. Som nämnts är man dock inte så sugen på att betala något man inte ens vet är beställt. Ska göra betalningen nu.
Jag fick nu svar på mitt mail och som ni alla konstaterat väntar de på betalning. Då kort inte gick att använda på belopp över €1000 (utan vidare identifiering som skulle ta en dag eller två) valde jag vorauskasse vilket jag antog var förhandsbetalning via faktura. Som nämnts är man dock inte så sugen på att betala något man inte ens vet är beställt. Ska göra betalningen nu.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Vad bra att du fick svar!
Det är samma sak med Paypal, man måste ha ett verifierat konto och kort för stora belopp.
Det är samma sak med Paypal, man måste ha ett verifierat konto och kort för stora belopp.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Tyskarna anser fortfarande att mail inte är bindande, det är fax med underskrift som gäller när man gör affärer. Första jag fick när jag jobbade åt tyskar var naturligt vis en fax!
Det var inte heller så många år sedan som jag var på stor middag på Tyskland och det visade sig att restaurangen inte tog kreditkort...
Det var inte heller så många år sedan som jag var på stor middag på Tyskland och det visade sig att restaurangen inte tog kreditkort...
Nej, Tyskarna är inte snabba med att skaffa kort inte.
Var där nere på semester i somras och skulle handla på ett typ "Ica Kvantum". Dom skrattade åt mig när jag slet fram mitt Visa. Här tar vi bara "Ica Kort" sa dom glatt i kassan.
Så var beredda på att ta ut kontanter när ni handlar i butiker där nere.
Var där nere på semester i somras och skulle handla på ett typ "Ica Kvantum". Dom skrattade åt mig när jag slet fram mitt Visa. Här tar vi bara "Ica Kort" sa dom glatt i kassan.
Så var beredda på att ta ut kontanter när ni handlar i butiker där nere.