260 153 läst · 943 svar
260k läst
943 svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Innertaket är på plats! Nästa steg blir att borra för spottar, takdosa och fläkt 😄
Inte det lättaste att ta kort på ett tak 😂
Inte det lättaste att ta kort på ett tak 😂
Snyggt! En fråga (med risk att den redan är besvarad längre bak i trådens 54 sidor =)
Hur tänker du/ni med ångspärr under råsponten? Jag chansar på att ni (liksom vi har i vårt hus från -69) har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen (kallvind). Någon risk med gammal ångbroms på ena sidan råsponten och ångspärr på andra?
Jag funderar nämligen själv hur jag ska göra längre fram när jag innertak ska plockas ned och bytas ut, ifall man ska passa på att sätta en ny ångbroms/ångspärr isåfall.
Hur tänker du/ni med ångspärr under råsponten? Jag chansar på att ni (liksom vi har i vårt hus från -69) har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen (kallvind). Någon risk med gammal ångbroms på ena sidan råsponten och ångspärr på andra?
Jag funderar nämligen själv hur jag ska göra längre fram när jag innertak ska plockas ned och bytas ut, ifall man ska passa på att sätta en ny ångbroms/ångspärr isåfall.
Tack så mycket för det! ☺️H henche skrev:Snyggt! En fråga (med risk att den redan är besvarad längre bak i trådens 54 sidor =)
Det är en väldigt bra fråga. Det stämmer precis som du säger att vi har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen på vinden. Alltså jag vet inte vad som är helt korrekt att göra, tycker att alla säger olika när man frågar..
Vi har i alla fall satt en ångspärr i de rummen vi har rivit gamla innertaket och tagit oss ner till råsponten. Anticimex kom häromdagen och gjorde en ny besiktning (ingår i hemförsäkringen) och då gjordes fuktmätning på vinden och det var inga problem. Så i vårt fall verkar det inte vara något problem.
Med det sagt bör man kanske vända sig till rätt person eller aktör och fråga vad som gäller när man gör om i äldre hus och vad som är korrekt.
Redigerat:
Problemet som kan uppstå (Antar jag) är att fukt kan hamna mellan de båda ångspärrarna och därmed blir råsponten fuktig. Men om det är ett problem i verkligheten vet jag inte.
Edit: med det ville jag också säga att kallvinden får nog alldeles säkert mindre fukt iochmed ny plast i delar av huset. Men råsponten kanske får problem (råsponten mellan kallvind och bostadsdel).
Men som sagt, om det är ett problem i verkligheten har jag ingen aning om.
Edit: med det ville jag också säga att kallvinden får nog alldeles säkert mindre fukt iochmed ny plast i delar av huset. Men råsponten kanske får problem (råsponten mellan kallvind och bostadsdel).
Men som sagt, om det är ett problem i verkligheten har jag ingen aning om.
Redigerat:
Jag tänker att ångbromsen som ligger på ovansidan låter väl ändå fukten långsamt vandra ur råsponten, eftersom den är diffusionsöppen. Men jag förstår absolut din tanke! Får du ett bra svar från annat håll tar jag gärna emot det också.H henche skrev:
Då är även taklist på plats 😄
Då har vi även kopplat in pax-fläkten och dragit ventilationsrör till murstocken. Plockade bort de gamla eternitrören som gick på vinden för den tidigare fläkten. Nästa steg blir att isolera rören på vinden 👍
Då är kommod på plats! 👍