Reglat 22x95 på 300 cc 😄
 
  • Uppifrån vy av ett rum under konstruktion med träreglar och oisolerade väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbetsplats med synliga träbjälkar, isolermaterial och gråa betongväggar. Eluttag och ledningar är delvis installerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ritat ut hur innertaket kommer att bli och vilka mått man ska börja med från vägg 😄
 
  • Teknisk ritning eller modell av en röd struktur med måttangivelser på varje sida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Innertaket är på plats! Nästa steg blir att borra för spottar, takdosa och fläkt 😄

Inte det lättaste att ta kort på ett tak 😂
 
  • Ett rum under konstruktion med oskyddade träbalkar i taket och väggar med mörkt, målat eller putsat ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inbyggnadsarbete, träreglar i tak, elinstallationer, rör, isolering, väggelement, ofärdigt inomhusbygge.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggstomme i trä med synlig isolering och rörinstallationer, på en betonggolv i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak under konstruktion med synliga träbalkar, isolering och delvis satt gipsskiva; innefattar även en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under renovering, öppet tak med träreglar synliga, oavslutade väggar, kablar, och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggnadsarbete, oavslutad takkonstruktion med synliga träbjälkar och gipsplattor, grå vägg, öppen dörr till annat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusbyggarbete med exponerad takstomme, isolation, oavslutad gipsskiva och en dörröppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taket under konstruktion med synliga balkar, isolering och delvis installerade vita plattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum med exponerad isolering, träreglar i taket, gråa väggar och ett vitt skåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under konstruktion med en oavslutad gipstak och synliga takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit takskiva, gråa väggar, synliga träbjälkar, oavslutad konstruktion, inomhusmiljö, modern, minimalistisk design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum under konstruktion, vit takbeklädnad, oskyddade träbjälkar, grå väggar, öppen dörr, halvfärdig inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus renoveringsarbetsplats med stege, öppet takutrymme och grå väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum med grå väggar och ett vitt tak med skarvar, foto taget underifrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett rum under renovering med stegar, verktyg och ny grå tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 8 till
  • Laddar…
Snyggt! En fråga (med risk att den redan är besvarad längre bak i trådens 54 sidor =)

Hur tänker du/ni med ångspärr under råsponten? Jag chansar på att ni (liksom vi har i vårt hus från -69) har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen (kallvind). Någon risk med gammal ångbroms på ena sidan råsponten och ångspärr på andra?

Jag funderar nämligen själv hur jag ska göra längre fram när jag innertak ska plockas ned och bytas ut, ifall man ska passa på att sätta en ny ångbroms/ångspärr isåfall.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
H henche skrev:
Snyggt! En fråga (med risk att den redan är besvarad längre bak i trådens 54 sidor =)

Hur tänker du/ni med ångspärr under råsponten? Jag chansar på att ni (liksom vi har i vårt hus från -69) har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen (kallvind). Någon risk med gammal ångbroms på ena sidan råsponten och ångspärr på andra?

Jag funderar nämligen själv hur jag ska göra längre fram när jag innertak ska plockas ned och bytas ut, ifall man ska passa på att sätta en ny ångbroms/ångspärr isåfall.
Tack så mycket för det! ☺️

Det är en väldigt bra fråga. Det stämmer precis som du säger att vi har en gammal ångbroms liggandes ovanpå råsponten under isoleringen på vinden. Alltså jag vet inte vad som är helt korrekt att göra, tycker att alla säger olika när man frågar..

Vi har i alla fall satt en ångspärr i de rummen vi har rivit gamla innertaket och tagit oss ner till råsponten. Anticimex kom häromdagen och gjorde en ny besiktning (ingår i hemförsäkringen) och då gjordes fuktmätning på vinden och det var inga problem. Så i vårt fall verkar det inte vara något problem.

Med det sagt bör man kanske vända sig till rätt person eller aktör och fråga vad som gäller när man gör om i äldre hus och vad som är korrekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Problemet som kan uppstå (Antar jag) är att fukt kan hamna mellan de båda ångspärrarna och därmed blir råsponten fuktig. Men om det är ett problem i verkligheten vet jag inte.

Edit: med det ville jag också säga att kallvinden får nog alldeles säkert mindre fukt iochmed ny plast i delar av huset. Men råsponten kanske får problem (råsponten mellan kallvind och bostadsdel).
Men som sagt, om det är ett problem i verkligheten har jag ingen aning om.
 
Redigerat:
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
H henche skrev:
Problemet som kan uppstå (Antar jag) är att fukt kan hamna mellan de båda ångspärrarna och därmed blir råsponten fuktig. Men om det är ett problem i verkligheten vet jag inte.
Jag tänker att ångbromsen som ligger på ovansidan låter väl ändå fukten långsamt vandra ur råsponten, eftersom den är diffusionsöppen. Men jag förstår absolut din tanke! Får du ett bra svar från annat håll tar jag gärna emot det också.
 
  • Gilla
Quickilum och 1 till
  • Laddar…
Spottarna på plats! Nästa steg är taklist 😄
 
  • Ett rum under ombyggnad med stegar, arbetslampor och oslutna eluttag på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med spotlights, vit kakel, grå vägg, sprinklerhuvud, möjligt hiss eller rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Då är även taklist på plats 😄
 
  • Renoverat rum med betongimitation på vägg, infällda taklampor, stege, osäkra elinstallationer, oavslutad konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt rum med grå väggtapet, infällda spotlights i taket och ett öppet dörrhål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Innuti konstruktion, gråa kaklade väggar, tvättställsanslutning, verktyg, elektrisk installation, vägguttag, renoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt rum med mörkgråa väggar, infällda spotlights i taket och en del av en dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum under renovering, stege, osatt eluttag, skyddad golv, väggklädsel, inbyggda taklampor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ofärdigt badrum, gråa väggar, installationer synliga, spotlights, skyddsplast på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Snigla och 10 till
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Vi har liknande mattor, köpte denna sil, tycker det blev mycket snyggare än den tokvita man normalt har.

[länk]
Tack för tipset!! Den var ju riktigt schysst 😄 har du bild från ert badrum så man kan få se ihop med mattan?
 
Finns i rostfri också, den har vi.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
M minitoy skrev:
Finns i rostfri också, den har vi.
Tack för tipset! Kanske är skönare att stå på den? Eller ingen skillnad kanske? 😄
 
  • Gilla
Filbert
  • Laddar…
Då har vi även kopplat in pax-fläkten och dragit ventilationsrör till murstocken. Plockade bort de gamla eternitrören som gick på vinden för den tidigare fläkten. Nästa steg blir att isolera rören på vinden 👍
 
  • Isolering och sågspån i ett oupplyst utrymme med borr i marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Cirkulärt hål i golvet, spånskivor, sågspån och brun papperspåse; ser ut som byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy genom cirkulärt hål: golv, stol, pappersbitar. Otydlig, mörka kanter, industriell känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stort och ett litet hål i taket med synliga rör och kablar, möjlig renovering eller skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tak med infällda spotlights och två cirkelformade öppningar, troligen för ventilation eller annat system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hål i en murad vägg som visar tecken på förfall och sönderfallande murbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med isoleringsexponering, gipsvägg, damm och byggmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med vattenskada, mögel, och förfall, finger pekar på hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på isoleringsmaterial i ett oorganiserat vindutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oisolerat rör genom vägg, fukt- eller mögelskador på isolering, ofärdiga konstruktionsarbeten, behöver underhåll/reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ventilationsrör på vinden med isolering och träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En rörisolering passerar genom en ojämnt pletrat cementvägg med synlig isolering och rörsystem på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med sensor eller detektor och en oavslutad elektrisk installation synlig genom öppet hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak med infällda spotlights, rökdetektor, högtalare, mörka väggplattor. Contemporary interiör designelement.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Då är kommod på plats! 👍
 
  • Vitmålad lådfront, öppen baksida, på golv med laserlinje och grå vägg. Monteringsfas, heminredning, byggprocess.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis monterad vit möbeldel, elektriska kablar sticker ut från vägg, renoveringsprojekt pågår, omålad gipsvägg, golvskydd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med ny vit tvättställsskåp och verktyg på ett grått kaklat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt badrumsrenoveringsprojekt med verktyg och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett oavslutat badrum under renovering med väggar, verktyg och halvmonterad möbel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.