F
Inte på plats men hittade en gammal bild 😁
 
  • En dusch med grå kakel, blommönster, golvbrunn och en glasdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
fredrikchail
  • Laddar…
Åsa Lund
Aldrig tänkt tanken på att köpa galler i annan färg, tack för inspirationen 👍
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
F Frågan skrev:
Inte på plats men hittade en gammal bild 😁
Det gör ju riktigt stor skillnad, snyggt! 🤩
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Tack så mycket för det! 🤩

Röret på vinden blev faktiskt isolerat igår. Men tack ändå för ditt svar 😄
Snyggt! Vad kör du med för isolering? Skulle behöva isolera mitt rör 🫣
 
Kan också rekommendera JAFO silen i rostfritt, känns gedigen och blev snyggt mot mattan. Köpte även klämringen i rostfritt så det blev enhetligt.
 
  • Modernt badrum, gråa toner, glasdusch med svarta profiler, handdusch, takdusch, termostat, badkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
  • Gilla
castlesnake och 1 till
  • Laddar…
J jonas_j44 skrev:
Kan också rekommendera JAFO silen i rostfritt, känns gedigen och blev snyggt mot mattan. Köpte även klämringen i rostfritt så det blev enhetligt.
Ja den gör sig väldigt bra mot mattan! Riktigt snyggt 🤩
 
fredrikchail fredrikchail skrev:
Jag satte på mig en speciell gasmask när jag sågade av den, kanske inte att rekommendera ändå.. sen kan man lämna in röret på återvinningen och säga till att det är asbest så tar dom hand om röret 😄 vill du inte såga itu så kan du säkert plocka ner hela röret och lämna sista biten som jag hade gjort tidigare.
Sågade…. Grattis då har du asbest i halva huset nu
 
J javlaandersson skrev:
Sågade…. Grattis då har du asbest i halva huset nu
Det har jag svårt att tro.
 
  • Gilla
ARJU och 1 till
  • Laddar…
G Grängesberg87 skrev:
Snyggt! Vad kör du med för isolering? Skulle behöva isolera mitt rör 🫣
Jag är bror till Fredrik och de är jag som har isolerat röret. Jag jobbar som teknisk isolerare till vardags. Jag har använt mig av PAROC Hvac Lamella Mat AluCoat tjocklek 30mm och ETAB’s trådförstärkta aluminiumtejp samt spoltråd av tjocklek 0.7

Vet ej om man kan köpa just den i vanliga bygghandeln men de finns även Rockwool, Isover och Knauf som tillverkar lamellmattor.
 
  • Gilla
Grängesberg87 och 8 till
  • Laddar…
Då har rörmokaren varit här och monterat alla fördelare och vattenburna golvvärmen är ihopkopplat. Ström är tillfälligt draget för att testa pumpen, ett vägguttag ska på plats också 😄
 
  • Väggmonterat värmesystems rörledningar, mätare, ventiler och cirkulationspump över en elementradiator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation i källare med rör, mätare, sladdvinda, radiator och en plasthink.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmeelement, rör, ventiler, termostat, hink, kabelrulle och väggfasta hyllkonsoler i ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 5 till
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Frågade mattläggaren vad han helst ville att vi skulle klä fixturen med för att han skulle kunna sätta mattan och han sa plyfa och gips. Så vi har satt två reglar som vi kan fästa det i mot vägg. Sen vill vi att den bygger så lite som möjligt mot resten av badrummet så vi klär längs med fixturen. Släpper upp allt från golvet om det skulle bli läckage så finns det mindre chans att materialet suger vatten 👍
Hej, och tack för ett fantastiskt väldokumenterat renoveringsprojekt!
Beklagar att jag kommer in sent i tråden efter att ha tagit tid och läst ikapp.

Jag undrar om inte mattläggarens rekommendation innebär en riskkonstruktion eftersom den innehåller så pass mycket organiskt material i ett våtrum, och dessutom i ett oventilerat utrymme (insidan på toalettfixturens tätklädda box).

Jag byggde nyligen 3 boxar för inbyggda toaletter och använde plåtreglar, våtrumsskivor och lämpligt Sikalim för att fästa ihop allt. Inga skruvar genom tätskikten behövdes och det blev mycket stabilt. Skivorna finns i olika tjocklekar så att man kan anpassa till den styvhet man önskar, här är ett exempel:
https://www.hornbach.se/p/vatrumsskiva-swisspor-2500x600x20mm/10716419/

Så länge inget läckage uppstår vid fixturen så är det knappast något problem med det organiska materialet men om det uppstår en läcka så?? Har någon erfaren byggare kommentarer till detta?
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Hej, och tack för ett fantastiskt väldokumenterat renoveringsprojekt!
Beklagar att jag kommer in sent i tråden efter att ha tagit tid och läst ikapp.

Jag undrar om inte mattläggarens rekommendation innebär en riskkonstruktion eftersom den innehåller så pass mycket organiskt material i ett våtrum, och dessutom i ett oventilerat utrymme (insidan på toalettfixturens tätklädda box).

Jag byggde nyligen 3 boxar för inbyggda toaletter och använde plåtreglar, våtrumsskivor och lämpligt Sikalim för att fästa ihop allt. Inga skruvar genom tätskikten behövdes och det blev mycket stabilt. Skivorna finns i olika tjocklekar så att man kan anpassa till den styvhet man önskar, här är ett exempel:
[länk]

Så länge inget läckage uppstår vid fixturen så är det knappast något problem med det organiska materialet men om det uppstår en läcka så?? Har någon erfaren byggare kommentarer till detta?
Tack så mycket för det!

Ja, den erfarna byggaren med 40 år i branschen som dessutom också är kopplad till GVK som rekommenderade mattläggaren tyckte också att den lösningen med träreglar, plyfa och gips var en bra idé att klä in fixturen med istället för att använda exempelvis LUX-skivor. Vi har ju inte påverkat tätskiktet som sitter bakom fixturen så jag ser inga problem med om det skulle uppstå en läcka mer än att man då får riva ner hela konstruktionen.

Vi hade även besiktning här från GVK efter utfört arbete och dom hade inte heller några synpunkter på det. Jag förstår såklart din tanke, men om det skulle uppstå en läcka som man för övrigt kommer att upptäcka så får man nog ta ett beslut då om vad man behöver göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Tack för svaret!
Javisst så skulle det räcka med att riva boxen och inte tätskicktet, och det är görligt om det mot förmodan skulle uppstå en skada. Det dock skulle vara intressant att höra byggarens motivation för att använda organiskt material när det finns speciellt framtagna produkter för potentiellt våta miljöer.
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
G Gillar att bygga skrev:
Tack för svaret!
Javisst så skulle det räcka med att riva boxen och inte tätskicktet, och det är görligt om det mot förmodan skulle uppstå en skada. Det dock skulle vara intressant att höra byggarens motivation för att använda organiskt material när det finns speciellt framtagna produkter för potentiellt våta miljöer.
Ja absolut. Jag förstår din tanke!

Byggaren sätter kakel och klinker själv och använder då exempelvis LUX-skivor, det skulle inte passa med våtrumsmattan om jag förstod det rätt på honom och därför gav han detta som förslag. Jag vet inte varför han inte gav förslag på exempelvis den lösningen som du beskrev ovan. Det hade man ju säkert kunna göra.
 
  • Gilla
Gillar att bygga och 1 till
  • Laddar…
Då är även rumstermostaten på plats 👍
 
  • Värmeinstallation, rör, reglerventiler, manometer, Roth Touchline, golvvärmereglering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förpackning för Roth Touchline golvvärmereglering framför en vit radiator mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Greatstomp och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.