259 354 läst · 943 svar
259k läst
943 svar
Tidsresa från 1960 till 2020 med begränsad budget och eget arbete
Tack för svaret! Smidigt att man kan ta loss dom ☺️ vad blir totala måttet från vägg till dörrens ytterkant om man skulle välja exempelvis 90x90?Fn87 skrev:
Vilket härligt svar, det hjälper oss mycket att välja! 😎D djanlov skrev:
När vi började detta renoveringsarbete var vi båda studenter och med hjälp av min pappa fick vi möjlighet att köpa huset och renovera det med en väldigt begränsad budget, vilket hela tråden syftar till från början om man har följt med från start. Till slut tar man examen och får fast jobb vilket gör att budgeten kanske inte är lika begränsad längre. Känner fortfarande inte att jag vill starta en ny tråd på grund av det utan jag vill ha kvar min byggdagbok ändå, trots att vår budget kanske inte är begränsad som den en gång var.
Hur lyckas du väga av med laser där uppe? Hänger du lasern i taket, eller hur gör du rent praktisk?fredrikchail skrev:Dags att påbörja riktning av läkten för innertaket. All el är dragen och spikad i råsponten och så kör vi på 28x70 som vi sätter med ungefär 550 mm cc och som vi har shimsat med klossar som är cirka 17mm för att komma förbi samtliga vp-rör. Dessa 28x70 väger vi av med laser så att de hamnar på rätt nivå, så vi mäter på varje ställe och noterar hur mycket vi behöver shimsa på varje ställe för att hamna i våg. På dessa skruvar vi sedan 22x95 med 300 mm cc i detta fall då innertakets monteringsanvisning säger det. Det blir totalt 6 stycken spotlights i taket och även el till pax-fläkten 👍