Dags att påbörja riktning av läkten för innertaket. All el är dragen och spikad i råsponten och så kör vi på 28x70 som vi sätter med ungefär 550 mm cc och som vi har shimsat med klossar som är cirka 17mm för att komma förbi samtliga vp-rör. Dessa 28x70 väger vi av med laser så att de hamnar på rätt nivå, så vi mäter på varje ställe och noterar hur mycket vi behöver shimsa på varje ställe för att hamna i våg. På dessa skruvar vi sedan 22x95 med 300 mm cc i detta fall då innertakets monteringsanvisning säger det. Det blir totalt 6 stycken spotlights i taket och även el till pax-fläkten 👍
 
  • 3D-renderad pall, blåa plankor, röda balkar, hål i mitten, skruvar, ingen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under renovering, oavslutad gipsvägg och tak, spackel, exponerade reglar, central taklampa, obearbetat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt utrymme med spacklade väggar, synliga rörledningar i taket och en tänd ljuskälla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pågående byggprojekt för ett badrum med oavslutade väggar och tak, blottat rörsystem och duschinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett ofärdigt rum med isolerat tak, spacklade väggar, synliga rör och en lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
john.h och 9 till
  • Laddar…
Då är golvmattan på plats 👍 den ser lite brunare ut på bilden än vad den är i verkligheten, rätt dålig belysning där inne just nu 😄
 
  • Utomhusarbete eller renovering inne, öppen dörr, fläkt, skor, kablar, träplatta, oavslutat golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Under renovering, badrum utan toalett eller handfat, ljusrosa kakel, brunt golv, dörr på glänt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TickyNucker och 11 till
  • Laddar…
Nu behöver jag er hjälp! (Bilder för uppmärksamhet)

Vi är i valet och kvalet vilken typ av dusch vi ska välja. Det har diskuterats fram och tillbaka här hemma.

Duschkabin? Öppen / stängd?
Duschhörna?
Fördelar / nackdelar?
Städning?
Praktiskt?
Plats?

Ge mig alla era tips.
Vad har ni själva?
Vad ångrar ni?
Vad är ni nöjd med?

Vi är familj med småbarn 👶
 
  • Modernt hörnduschkabin med glasdörrar och inbyggda massagestrålar i ett kaklat rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt duschhörn med glasväggar, badrumstillbehör, handdukar, och en grön växt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
JPC-CONSULT
  • Laddar…
JanneJanne123
Personligen tycker jag att kabin alltid känns lite ”rackigt”, brukar vara skjutdörrar med halvdan passning och det känns lite som att gå in i en trumma med ljud som förstärks mm. Duschhörnan tycker jag känns lite solidare. Fördelen med kabin är ju att det är lätt att byta ut den dagen det är dags för en ny.
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Duschhörna alla dagar i veckan. Sen har ni ett badkar för kidsen i andra badrummet
 
  • Gilla
magnfris och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Personligen tycker jag att kabin alltid känns lite ”rackigt”, brukar vara skjutdörrar med halvdan passning och det känns lite som att gå in i en trumma med ljud som förstärks mm. Duschhörnan tycker jag känns lite solidare. Fördelen med kabin är ju att det är lätt att byta ut den dagen det är dags för en ny.
Ja precis, jag förstår vad du menar. Jag har haft dålig erfarenhet av duschdörrar då jag tycker att de sällan sluter tätt och så får jag känslan att det är svårt att hålla rent. Vi hade ju en fast duschvägg här tidigare med en duschdörr och jag tyckte det blev grisigt rätt fort, nu var badrummet visserligen gammalt så påväxt och annat uppstod ju rätt fort i fogar och annat. Kanske ett annat läge idag. Mina föräldrar har en kabin med tak på (så man även kan köra ånga) och den upplever jag inte alls rapplig, nu kostar den en slant också, men den är ju väldigt fin fortfarande och förhållandevis lätt att hålla ren.
 
H Hans G2 skrev:
Duschhörna alla dagar i veckan. Sen har ni ett badkar för kidsen i andra badrummet
Tack för ditt svar! Motivera gärna 😄 lätt att hålla rent?
 
I kabinen fastnar smuts, mögel, schamporester osv. Syns direkt på vitt. Vikbara duschväggar är bäst och snyggast enligt Stilpolisen
 
  • Gilla
nameloser och 2 till
  • Laddar…
Lättare att hålla rent, håller sig bättre över tid, mindre rappligt osv. Jag förespråkar också gångjärn över skjutdörrar för duschhörna av delvis samma anledningar.

Duschkabin har man främst när tätskiktet inte håller måttet, och det ska det väl göra hos dig? ;)
 
  • Gilla
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
I kabinen fastnar smuts, mögel, schamporester osv. Syns direkt på vitt. Vikbara duschväggar är bäst och snyggast enligt Stilpolisen
Tackar för svaret! Jag kanske inbillar mig, men det borde väl fastna minst lika mycket på dörrarna 😅 jag må ha fel. Vikbara välvda dörrar tänker du? Duschhörna kanske är mer som en kvadrat eller?
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
fredrikchail fredrikchail skrev:
Tackar för svaret! Jag kanske inbillar mig, men det borde väl fastna minst lika mycket på dörrarna 😅 jag må ha fel. Vikbara välvda dörrar tänker du? Duschhörna kanske är mer som en kvadrat eller?
Smaksak om de ska vara välvda eller inte, välvda lämnar mindre plats invändigt när man ska duscha. Det fastnar mycket mindre smuts på glasväggar än en "snuskkabin" ;=)
 
  • Gilla
fredrikchail
  • Laddar…
H Hans G2 skrev:
Lättare att hålla rent, håller sig bättre över tid, mindre rappligt osv. Jag förespråkar också gångjärn över skjutdörrar för duschhörna av delvis samma anledningar.

Duschkabin har man främst när tätskiktet inte håller måttet, och det ska det väl göra hos dig? ;)
Tackar för det! ☺️ du menar likt bilden jag la till?

Haha ja det får vi hoppas, annars är det nog något galet 😉
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Smaksak om de ska vara välvda eller inte, välvda lämnar mindre plats invändigt när man ska duscha. Det fastnar mycket mindre smuts på glasväggar än en "snuskkabin" ;=)
Okej, det är ju värt att tänka på! ☺️ haha
 
Rejäl duschhörn, duschdörrar = fantastiskt med småbarn.

Vår 1.15*1.2 gör så att man utan bekymmer kan stå i duschen med kids uran att klamra sig mot väggen.

Så mitt generella tips blir nog egentligen, stora mått vare sig det är duschdörrar eller kabin :)
 
  • Gilla
TickyNucker och 1 till
  • Laddar…
J Jarlsgård skrev:
Rejäl duschhörn, duschdörrar = fantastiskt med småbarn.

Vår 1.15*1.2 gör så att man utan bekymmer kan stå i duschen med kids uran att klamra sig mot väggen.

Så mitt generella tips blir nog egentligen, stora mått vare sig det är duschdörrar eller kabin :)
Tack för svaret! ☺️ ska båda ”väggarna” vara rörliga eller en fast vägg och en rörlig? Fördelar / nackdelar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.