Jonas Persson
R Robert-san01 skrev:
3x7,5m
Och med en minigrävare grävde du ett så stort hål, dryga 1,5 m djupt på en helg? Jag är imponerad.

7ender
R Robert-san01 skrev:
Har också byggt allt själv. Tror dock inte jag är över 200k för allt inkl lite trall.

Grävningen hyrde jag minigrävare för en helg. 1800kr gick det på.

Spräckning, 6000kr för borr, kompressor och 20kg snigel.
Det var billigt. Gjuten pool?

7ender 7ender skrev:
Det var billigt. Gjuten pool?
Ja, block från Jacon och betong från Luja. Dock köpt och gjutit innan priserna på stål mm skenade.

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Moana Moana skrev:
Åkte ni enbart utomlands för att bada?
Haha, nej du har såklart rätt. Det är helheten med eget hus där poolen är en extra stor fördel som gör att vi trivs väldigt bra hemma och speciellt då på sommaren. Innan vi flyttade till huset så gjorde vi flera väldigt fina långresor. Den senaste resan utomlands stördes tyvärr av magsjuka som förstörde en halv vecka. Ökande problem med flygförseningar och dålig hantering från flygbolag har starkt dämpande verkan på reslusten. Jag har en kollega som nyligen tillbringade två dygn på Arlanda på väg till Thailand.

7ender
Håller på med trallen nu

Solljus på träaltan, inbäddad simbassäng, blått vatten, grönska i bakgrunden, fridfullt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Yaax och 5 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Håller på med trallen nu

[bild]
Snyggt. (y)

• Gilla
Per Johansson75 och 1 till
  • Laddar…
7ender
Av nån anledning gjorde markfirman dränbrunnen alldels för kort, så den ligger i en grop. Fick gjuta enklast möjliga stödmur för att regelstommens fundament ska ligga still. Form av överblivet material:
Träkonstruktion, byggplats, grus, trädstöd, planteringslåda, plastlock på marken, ojämn terräng, dagtid.
Skapa konto

Bockade armeringsnät för L-form, överblivet från plattan:
Träreglar och armeringsnät på grus, ask med spik, del av person, kabel, byggarbetsplats, solljus.
Skapa konto

Kanske får spackla lite :oops:
Ny gjuten betonggrund för konstruktion med träreglar och grus, utomhus.
Skapa konto

7ender
Började ju regla för trall i höstas. Använde en del Byggmax skruv 5x80 C4 till t ex kortlingar. Tydligen för klent, ca 15% har gått av pga träets rörelse.
Fyra förvridna metallspikar på träyta, skruvar och spikar, byggmaterial, snickararbete.
Skapa konto

• Wow
FredrikR
  • Laddar…
M
Jag har skruvat alla brädor (trall, plank, mm.) inom 5m från poolen med A4 syrafast, 75mm i 28-trallen och 55mm i 22-brädor. Har aldrig sett en trallskruv som gått av. Virket rör ju på sig en hel del med årstiderna och rostfritt är mjukare och klarar rörelser bättre. Dock sägs dem bli lite som tuggummi om man ska skruva bort dom efter några år.

https://arvidnilsson.se/nyheter/valj-ratt-skruv-till-trallbygget/

• Gilla
7ender
  • Laddar…
Jonas Persson
När jag byggde mitt pooldäck 2017 använde jag Grabber 4,8x58; 1200 A2 och 4000 C4. (A2 närmast poolen). Stommen sitter med Heco 6x80 C4. Idag sex år senare sitter allt fast och inga skruvar har gått av.

Jag har även lossat några brädor under åren, men inga skruvar har gått av när jag lossat dem.

Allt är skruvat med skruvdragare utan knack.

• Gilla
nwin och 1 till
  • Laddar…
7ender
Jag hade problem i fjol att få alla klämkopplingar till PEM-slang täta. Fick göra om och dra åt som fan (vilket inte ska behövas vad jag förstår), då blev det tätt.

Men nu när jag drog igång cirkulationen för ett par veckor sen läckte flera av dem. Drog åt igen och då höll det tätt. Satt rätt löst faktiskt. Tur man kan lossa trallen och hålla koll i framtiden.

7ender
Här skyndar vi långsamt 😊

Det mesta av trallen runt poolen har varit klart sen ett par månader. Återstod att få till en lösning över teknikrummet och dränbunnen. Funderade länge och väl hur man får till en diskret lucka utan synliga gångjärn, och lösningen fann jag såklart på forumet (hittar inte inlägget nu men få återkomma med credits). Helt enklelt en gängstång genom luckans ram. Det kräver att man fasar av närmaste brädan en aning så det inte tar i man öppnar. Det fanns inte plats att föra in stången från sidan så jag fick skarva med en hylsa på mitten:
Träkonstruktion för däckbygge, isolering på mark, verktyg, eluttag, oavslutat projekt, utomhus, dagtid.
Skapa konto

Konstruktion under arbete med träbjälkar, verktyg och måttband, ingen synlig person.
Skapa konto

Trägolv på altan, kvadratisk öppning, vita ränder, glidande dörrspår, grå apparat vid kanten.
Skapa konto

Luckan till dränbrunnen fick bli utan gångjärn:
Trädäck med olika nyanser, del av utomhusmöbel synlig, skugga, inga personer.
Skapa konto

Träkonstruktion, möjligtvis en del av en möbel, nära ett utomhuspoolområde, oavslutad eller reparation pågår.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
retel och 12 till
  • Laddar…
7ender 7ender skrev:
Här skyndar vi långsamt 😊

Det mesta av trallen runt poolen har varit klart sen ett par månader. Återstod att få till en lösning över teknikrummet och dränbunnen. Funderade länge och väl hur man får till en diskret lucka utan synliga gångjärn, och lösningen fann jag såklart på forumet (hittar inte inlägget nu men få återkomma med credits). Helt enklelt en gängstång genom luckans ram. Det kräver att man fasar av närmaste brädan en aning så det in tar i man öppnar. Det fanns inte plats att föra in stången från sidan så jag fick skarva med en hylsa på mitten:
[bild]

[bild]

[bild]

[video]

Luckan till dränbrunnen fick bli utan gångjärn:
[bild]
[bild]
Den där skall du vara väldigt nöjd med!

Proffsigt!!

• Älska
7ender
  • Laddar…
K
Snyggt! Men varför behövde du skarva gängstången? Räcker det inte bara att du har den fastsatt på båda sidor, dvs du hade kunnat kapa den lite dessutom..

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
7ender
K kniv skrev:
Snyggt! Men varför behövde du skarva gängstången? Räcker det inte bara att du har den fastsatt på båda sidor, dvs du hade kunnat kapa den lite dessutom..
Det är en rimlig synpunkt, och det var så jag tänkte göra från början. Anledning är att jag inte visste vad som händer när träet torkar, dvs att hålen blir större och att luckan ev. börjar hänga ner. Tanken var att en genomgående stång stabiliserar upp lite.

Å andra sidan har jag vinkeljärn som håller nivån på luckan, de sattes egentligen dit bara för att få ramen i rätt läge under monteringen. Men du har nog rätt, gängstången kan nog kapas, men den är inte alls i vägen så det blir nog aldrig av.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.