Det känns självklart att en bra borrskruvdragare ska vara kraftfull nog att göra sitt jobb. Den ska också vara enkel att arbeta med och lagom tung så det går att arbeta med den under en längre tid.

Vi testade 8 batteridrivna borrskruvdragare på 18V, och lade stor vikt vid användarvänlighet och ergonomi, vid skruvdragning och borrning i trä, formplywood och gips. Vi hittade några bra maskiner för hemmafixaren, och utsåg en vinnare.

Du kan läsa artikeln här: Test skruvdragare 2021 - vilken är bäst?
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Ducceper
  • Laddar…
A
Hade gärna sett att alla maskiner testats med liknande batteripack,svårt att jämföra 1,5ah med 6ah när vikten av maskinen också kommenteras i testet,annars trevligt med liknande tester,gärna fler,uppskattas :)(y)
 
  • Gilla
jkm75 och 4 till
  • Laddar…
Var ert exemplar av AEG-maskinen trasigt, eller var det någon form av handhavandefel?
 
Vad var skillnaden mellan en hård träregel och en mjuk? Spontant tänker jag att den ena är av ek eller ask och den andra av furu?
 
useless useless skrev:
Var ert exemplar av AEG-maskinen trasigt, eller var det någon form av handhavandefel?
Jag har exakt samma maskin, och min gör likadant .. Det är som att den går ner i nån slags batterisparläge, man får trycka in avtryckaren en gång, sen funkar den som vanligt ... lite irriterade i början, men när man lärt sig att "torrvarva" lite då och då så funkar det bra ....
 
Har 3st Makita 484 och de är verkligen super bra maskiner! De enda jag haft under en längre tid av daglig misshandel!
 
Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?

Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.

Hälsningar en undrande amatör
 
  • Gilla
HammarClark och 10 till
  • Laddar…
Synd att vikt utan batteri inte är med. Makita maskinerna väger 220g mindre med 2Ah batteriet.
2Ah 380g
5Ah 600g

DDF485 väger 1,4kg enligt Makita med 2Ah batteri
 
  • Gilla
Spoz
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?

Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.

Hälsningar en undrande amatör
Jag har aldrig lyckats få den funktionen att fungera tillräckligt bra. Jag kör på borrläget och har tränat upp pekfingret.
 
  • Gilla
TobbeP och 2 till
  • Laddar…
sunnis
Synd att ni inte hade någon Festool maskin med i testet, vanliga mekaniska momentstopp känns lite stenålder faktiskt jämfört mot Festool digitala momentstopp som de har haft i flera år.
 
  • Gilla
Mats Lj och 5 till
  • Laddar…
Riktigt bra test, som andra redan påpekat så finns det oftast mindre batterier till dom förmenta märken och det gör stor skillnad i vikt.
Synd att ni inte fick med milwaukee som oftast hamnar i topp i olika tester.
Vet att många kvinnor tycker 18v maskiner är tunga och då är 12 v maskiner bra och flera märken har små maskiner som klarar mycket nu för tiden.
 
  • Gilla
GreenYoda
  • Laddar…
What!
Min AEG (typ fyra år gammal) gör exakt så. Stannar plötsligt när man skruvar eller borrar. När det började hända i våras trodde jag batteriet bara inte var laddat. Men byte till ett nyladdat batteri gav samma resultat.
Hade tänkt skriva ett inlägg och fråga om detta. Blir galen på att behöva "pumpa" med avtryckarfingret för att dra i en längre skruv eller fem cm borrning. Tycker annars om min råstarka orange AEG...
Har ingen lust att lägga en förmögenhet på nya batterier bara för att konstatera att felet kvarstår.

Orange och svart AEG borrskruvdragare modell BS 14 C med specifikationer och varumärkesinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hitachi dåå
 
  • Gilla
kulle och 2 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
What!
Min AEG (typ fyra år gammal) gör exakt så. Stannar plötsligt när man skruvar eller borrar. När det började hända i våras trodde jag batteriet bara inte var laddat. Men byte till ett nyladdat batteri gav samma resultat.
Hade tänkt skriva ett inlägg och fråga om detta. Blir galen på att behöva "pumpa" med avtryckarfingret för att dra i en längre skruv eller fem cm borrning. Tycker annars om min råstarka orange AEG...
Har ingen lust att lägga en förmögenhet på nya batterier bara för att konstatera att felet kvarstår.

[bild]
Din AEG är tillverkad 2011, alltså närmare 9 år... Men jag har faktiskt en likadan sån med, som aldrig gjort så, så det är nog inte batterierna där, tyvärr...
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
JustDoIt JustDoIt skrev:
Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?

Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.

Hälsningar en undrande amatör
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.
 
  • Gilla
Xaktly och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.