På konsumentens sida
· 3 117 inlägg
Det känns självklart att en bra borrskruvdragare ska vara kraftfull nog att göra sitt jobb. Den ska också vara enkel att arbeta med och lagom tung så det går att arbeta med den under en längre tid.
Vi testade 8 batteridrivna borrskruvdragare på 18V, och lade stor vikt vid användarvänlighet och ergonomi, vid skruvdragning och borrning i trä, formplywood och gips. Vi hittade några bra maskiner för hemmafixaren, och utsåg en vinnare.
Du kan läsa artikeln här: Test skruvdragare 2021 - vilken är bäst?
Vi testade 8 batteridrivna borrskruvdragare på 18V, och lade stor vikt vid användarvänlighet och ergonomi, vid skruvdragning och borrning i trä, formplywood och gips. Vi hittade några bra maskiner för hemmafixaren, och utsåg en vinnare.
Du kan läsa artikeln här: Test skruvdragare 2021 - vilken är bäst?
Redigerat av moderator:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Jag har exakt samma maskin, och min gör likadant .. Det är som att den går ner i nån slags batterisparläge, man får trycka in avtryckaren en gång, sen funkar den som vanligt ... lite irriterade i början, men när man lärt sig att "torrvarva" lite då och då så funkar det bra ....useless skrev:
Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?
Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.
Hälsningar en undrande amatör
Djupet måste väl bero på hur hård regeln är exakt just där skruven går i, samma regel kan ju ha olika hårdhet. Trots tusentals skruvade skruvar har jag aldrig använt funktionen så, utan använder fingret till att bestämma djup med momentet ställt tillräckligt högt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 714 inlägg
Synd att vikt utan batteri inte är med. Makita maskinerna väger 220g mindre med 2Ah batteriet.
2Ah 380g
5Ah 600g
DDF485 väger 1,4kg enligt Makita med 2Ah batteri
2Ah 380g
5Ah 600g
DDF485 väger 1,4kg enligt Makita med 2Ah batteri
Jag har aldrig lyckats få den funktionen att fungera tillräckligt bra. Jag kör på borrläget och har tränat upp pekfingret.JustDoIt skrev:Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?
Riktigt bra test, som andra redan påpekat så finns det oftast mindre batterier till dom förmenta märken och det gör stor skillnad i vikt.
Synd att ni inte fick med milwaukee som oftast hamnar i topp i olika tester.
Vet att många kvinnor tycker 18v maskiner är tunga och då är 12 v maskiner bra och flera märken har små maskiner som klarar mycket nu för tiden.
Synd att ni inte fick med milwaukee som oftast hamnar i topp i olika tester.
Vet att många kvinnor tycker 18v maskiner är tunga och då är 12 v maskiner bra och flera märken har små maskiner som klarar mycket nu för tiden.
What!
Min AEG (typ fyra år gammal) gör exakt så. Stannar plötsligt när man skruvar eller borrar. När det började hända i våras trodde jag batteriet bara inte var laddat. Men byte till ett nyladdat batteri gav samma resultat.
Hade tänkt skriva ett inlägg och fråga om detta. Blir galen på att behöva "pumpa" med avtryckarfingret för att dra i en längre skruv eller fem cm borrning. Tycker annars om min råstarka orange AEG...
Har ingen lust att lägga en förmögenhet på nya batterier bara för att konstatera att felet kvarstår.
Min AEG (typ fyra år gammal) gör exakt så. Stannar plötsligt när man skruvar eller borrar. När det började hända i våras trodde jag batteriet bara inte var laddat. Men byte till ett nyladdat batteri gav samma resultat.
Hade tänkt skriva ett inlägg och fråga om detta. Blir galen på att behöva "pumpa" med avtryckarfingret för att dra i en längre skruv eller fem cm borrning. Tycker annars om min råstarka orange AEG...
Har ingen lust att lägga en förmögenhet på nya batterier bara för att konstatera att felet kvarstår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 9 098 inlägg
Din AEG är tillverkad 2011, alltså närmare 9 år... Men jag har faktiskt en likadan sån med, som aldrig gjort så, så det är nog inte batterierna där, tyvärr...Fario skrev:What!
[bild]
varken jag eller nån jag känner använder momentstoppet. (jobbar som snickare) totalt onödig funktion som aldrig går lita på. antingen blir det för djupt eller för löst beroende på virket.JustDoIt skrev:Är det fler som gör som i testet, dvs ställer in ett moment och hoppas på att skruven stannar på precis rätt djup hela tiden?