13 261 läst · 172 svar
13k läst
172 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Det beror på Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler och gäller vid alla distansköp. En konsument har 14 dagars ångerrätt, utan frågor, oavsett vilken säljaren är.Cheesen skrev:
Amazon kan förvisso ha ännu generösare villkor för ångrande av köp. Hur ser villkoren ut?
Just nu, 3 månader om köpt 1 november.P pmd skrev:
Amazon är generellt bättre än dom flesta.
Dom är så stora att dom inte behöver vara snåla eller käfta eller krångla, en nöjd kund är en återkommande kund och det lönar sig i längden.
Extended Returns Information: For the 2024 festive season, most items purchased between 1 November and 25 December 2024 can be returned until 31 January 2025 or if later, 30 days from receipt.
Bra "recept", förutom ordvalet "klarifierat" istället för "skirat" eller "klarnat".D Dilato skrev:
I tropiska, eller subtropiska, områden är det förstås en mycket stor fördel att inte behöva kyla fettet för att det inte ska härskna. 😉
Redigerat:
Jag för min del är lite trött på den ibland överlägsna tonen på det här "grälsjuka forumet".N Nordman1971 skrev:
Alla kan inte använda dem på rätt sätt, och är ganska ointresserade av att lära sig att använde dem på rätt sätt. Då är det bra med ett test som ger oss vanliga dödliga icke-kockar en fingervisning om vad som passar oss bäst.N Nordman1971 skrev:
För stålpannenörden, kanske, men troligen inte för vem som helst.N Nordman1971 skrev:
Jag stannar gärna kvar här för att "gräla" med dig om du har några bra dräpande argument att komma med. 😉N Nordman1971 skrev:
Jag diskar allting som jag använder vid matlagning. Det känns[*] mest hygieniskt. Jag tycker inte alls om att diska för hand, dels för att det är tråkigt och dels för att det inte blir lika bra som när en maskin diskar.returen skrev:
[*] Det är förvisso lite dåligt att blanda in känslor här, men jag har inte tillgång till ett bra laboratorium för att vetenskapligt ta reda på om det är bättre eller sämre att diska allting istället för att låta grejerna stå odiskade till nästa gång de används.
Är väl samma som all annan retur till alla andra leverantörer inom 14:dagars distansköpsreglerna.P pmd skrev:
Du kan returnera de flesta produkter som köpts från Amazon och Marketplace-säljare (antingen direkt eller med frakt via Amazon) inom 30 dagar efter att du mottagit dem så länge de returneras i komplett och oskadat skick via vårt onlinereturcenter. När du köper från en Marketplace-säljare som sköter frakten själv, vänligen kontakta säljaren för att organisera en retur.
Grejen är väl mest att du har mycket längre tid på dig och att det ofta är gratis returfrakt.
För bedömningen hur mycket en konsument har rätt att använda varan utan att det ska bli aktuellt med ersättning för värdeminskning, är en bra hållpunkt att konsumenten ska ges möjlighet att undersöka varan som om det varit från om ett köp i en butik. Konsumenten kan därför prova varan, men inte använda den. Gällande hushållsartiklar är det därmed sagt att dessa inte kan testas genom att använda dem i hushållet.
PTFE
Polytetrafluoreten (Teflon och Gore-Tex är några varumärken för PTFE) är mycket stabilt i rumstemperatur och upp till cirka 260 °C. Efter 350 °C bryts ämnet definitivt ner. Om man håller sig under 250 °C är det ofarligt.
Vi som vet hur man använder en teflonpanna vet hur man håller sig under 250 °C i stekpannan.
Även om man skulle överhetta en teflonstekpanna så dras det mesta av de fluorerade kolvätena som uppstår ut genom köksfläkten. Man bör dock inte ha sina burfåglar i köket om man planerar att överhetta en teflonstekpanna. För människor är hälsoriskerna små även om de influensaliknande symptomen nog inte är så trevliga att få. Symtomen försvinner f.ö. efter någon dag eller två i frisk luft.
Undvik också att använda teflonbelagda grillgaller, av uppenbara skäl.
Det är för att PTFE är ett mycket stabilt ämne som det inte finns någon fara med lossnande småbitar av teflonskiktet i en stekpanna.
PFOA (perfluoroktansyra) var förr den stora miljöboven vid tillverkning av PTFE, men används inte längre. Åtminstone inte i civiliserade länder.
Polytetrafluoreten (Teflon och Gore-Tex är några varumärken för PTFE) är mycket stabilt i rumstemperatur och upp till cirka 260 °C. Efter 350 °C bryts ämnet definitivt ner. Om man håller sig under 250 °C är det ofarligt.
Vi som vet hur man använder en teflonpanna vet hur man håller sig under 250 °C i stekpannan.
Även om man skulle överhetta en teflonstekpanna så dras det mesta av de fluorerade kolvätena som uppstår ut genom köksfläkten. Man bör dock inte ha sina burfåglar i köket om man planerar att överhetta en teflonstekpanna. För människor är hälsoriskerna små även om de influensaliknande symptomen nog inte är så trevliga att få. Symtomen försvinner f.ö. efter någon dag eller två i frisk luft.
Undvik också att använda teflonbelagda grillgaller, av uppenbara skäl.
Det är för att PTFE är ett mycket stabilt ämne som det inte finns någon fara med lossnande småbitar av teflonskiktet i en stekpanna.
PFOA (perfluoroktansyra) var förr den stora miljöboven vid tillverkning av PTFE, men används inte längre. Åtminstone inte i civiliserade länder.
Såg att det var sista januari för köp under Black week i alla fall..P pmd skrev:
det är skillnad på att rengöra och diskaP pmd skrev:Jag diskar allting som jag använder vid matlagning. Det känns[*] mest hygieniskt. Jag tycker inte alls om att diska för hand, dels för att det är tråkigt och dels för att det inte blir lika bra som när en maskin diskar.
[*] Det är förvisso lite dåligt att blanda in känslor här, men jag har inte tillgång till ett bra laboratorium för att vetenskapligt ta reda på om det är bättre eller sämre att diska allting istället för att låta grejerna stå odiskade till nästa gång de används.
rengör gör man alltid men metoden diska används inte i detta fallet
Man hittar inte på egna metoder heller utan följer de anvisningar och regelverk som finns
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 872 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 872 inlägg
Det dör fler bakterier vid upphettning över 120 grader än vid diskning. Man steriliserar (eller om det var förr) på sjukhus genom att upphetta instrumenten till 120 grader i 20 minuter. Man nöjer sig verkligen inte bara med en vanlig diskning. Därför räcker det normalt bra med varmt vatten och diskborsten för att få bort avlagringar när det gäller rengöring av stekpannor. Däremot kan det ju behövas lite diskmedel för att få handtaget rent. Tar därmed just inte mer tid att diska en stekpanna än att ställa in den i diskmaskin och ta ut sen efter diskningen. Särskilt inte om man ska ta hänsyn till att maskindiskning leder till att man måste köpa nya stekpannor oftare.P pmd skrev:Jag diskar allting som jag använder vid matlagning. Det känns[*] mest hygieniskt. Jag tycker inte alls om att diska för hand, dels för att det är tråkigt och dels för att det inte blir lika bra som när en maskin diskar.
Angående gjutjärnsstekpannor och diskmedel. Saxat från Råd&Rön:
"För att gå till botten med detta kontroversiella ämne har vi kontaktat både Skeppshult och Ronneby Bruk, två kända tillverkare av gjutjärnspannor. Båda skriver i sina skötselråd att deras pannor ska diskas med bara vatten, men när vi kontaktar dem säger de att det går bra att diska även med diskmedel.
Martin Johannesson på Ronneby Bruk svarar att gjutjärnspannan förr mest användes för att steka fläsk och då räckte det med varmt vatten för att göra den ren. Men i dag då vi steker fisk, vitlök och andra starka smaksättare kan diskmedel behövas för att få bort smaken."
https://www.radron.se/fraga-oss/diskmedel-gar-val-bra-i-gjutjarnspannan/
Själv har jag diskat mina gjutjärnsgrytor och -stekpannor med diskmedel i decennier utan några andra konsekvenser än att det blir rent.
"För att gå till botten med detta kontroversiella ämne har vi kontaktat både Skeppshult och Ronneby Bruk, två kända tillverkare av gjutjärnspannor. Båda skriver i sina skötselråd att deras pannor ska diskas med bara vatten, men när vi kontaktar dem säger de att det går bra att diska även med diskmedel.
Martin Johannesson på Ronneby Bruk svarar att gjutjärnspannan förr mest användes för att steka fläsk och då räckte det med varmt vatten för att göra den ren. Men i dag då vi steker fisk, vitlök och andra starka smaksättare kan diskmedel behövas för att få bort smaken."
https://www.radron.se/fraga-oss/diskmedel-gar-val-bra-i-gjutjarnspannan/
Själv har jag diskat mina gjutjärnsgrytor och -stekpannor med diskmedel i decennier utan några andra konsekvenser än att det blir rent.