4774 4774 skrev:
Mina gjutgärnspannor och grytor har jag alltid diskat med diskmedel och de flesta har jag dessutom ärvt av min mormor som ärvt dem av sin mor.
Våra Kockums-grytor är mitt arv efter mormor.

En av stekpannorna ärvdes av svärfar. (Kan det vara en Eskilstuna kanske?)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
returen returen skrev:
smör är det stor skillnad på
Vad är det för skillnad när det gäller hälsoeffekter?

P
4774 4774 skrev:
För det är det mest miljövänliga med tanke på transporter såklart. Så ju mindre miljöpåverkan en vara har desto bättre för oss människor och allt annat i den här världen. Eller tror du inte på att det påverkar?
Miljöeffekterna är ganska lokala, så om utländskt producerat smör har dåliga effekter på miljön så påverkar det i första hand befolkningen runt den smörproduktionen.

Transporter är snarare ett klimatproblem. Om transporterna görs med fossila bränslen så påskyndar det den globala uppvärmningen.

Några hälsoeffekter lär det dock knappast få. (ref #146; "det nyttigaste man kan använda för kroppen vid matlagning")

A AndersS skrev:
Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.
Jag har rengjort varje gjutjärnsstekpanna jag äger med roterande stålborste och slipat bort allt gammalt bös ner till rent järn.

Alla är inköpta på diverse loppis/second hand så ofta dåligt skötta.

Sedan ny instekning och fungerar som nya.

• Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Japp, jag gör numera ghee av allt smör, håller i evighet i rumstemperatur och varken bränner eller ryker.
[länk]
En bra beskrivning så vitt jag kan bedöma (jag är inte smörexpert), men man ska nog skippa de religiösa referenserna till "alternativ" medicin (ayurveda och auruveda).

Pluspoäng för att skribenten skriver "klarnat smör" och inte "klarifierat smör" som en del andra. :)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
En bra beskrivning så vitt jag kan bedöma (jag är inte smörexpert), men man ska nog skippa de religiösa referenserna till "alternativ" medicin (ayurveda och auruveda).

Pluspoäng för att skribenten skriver "klarnat smör" och inte "klarifierat smör" som en del andra. :)
Jag ber om ursäkt för den eventuella religiösa referensen i länken, jag såg den inte ens och som sekulär skeptiker hoppar mina ögon bara över trams som sånt 😄

Redigerat:
  • Haha
pmd
  • Laddar…
Som tillägg så klarnar jag mitt smör betydligt längre tid, en 5 liters kastrull tar typ 3 timmar.
Resultatet är helt utan vatten och andra ämnen och princip smakfritt ( ingen nötighet alls).

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.