12 385 läst · 172 svar
12k läst
172 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.
Däremot så har en del tidigare stekning nu flyttats till luftfritös/airfryer som fungerar över förväntan.
Miljöeffekterna är ganska lokala, så om utländskt producerat smör har dåliga effekter på miljön så påverkar det i första hand befolkningen runt den smörproduktionen.4774 skrev:
Transporter är snarare ett klimatproblem. Om transporterna görs med fossila bränslen så påskyndar det den globala uppvärmningen.
Några hälsoeffekter lär det dock knappast få. (ref #146; "det nyttigaste man kan använda för kroppen vid matlagning")
Jag har rengjort varje gjutjärnsstekpanna jag äger med roterande stålborste och slipat bort allt gammalt bös ner till rent järn.A AndersS skrev:Efter byte från glaskeramikhäll till induktion har vi börjat använda de gamla 1800-tals gjutjärnspannorna oftare, har använts av generationer och har järnbrukstämpel Gjorde en riktig rengöring av dem så allt gammalt bränt på kanterna är borta.
Alla är inköpta på diverse loppis/second hand så ofta dåligt skötta.
Sedan ny instekning och fungerar som nya.
En bra beskrivning så vitt jag kan bedöma (jag är inte smörexpert), men man ska nog skippa de religiösa referenserna till "alternativ" medicin (ayurveda och auruveda).D Dilato skrev:
Pluspoäng för att skribenten skriver "klarnat smör" och inte "klarifierat smör" som en del andra.
Jag ber om ursäkt för den eventuella religiösa referensen i länken, jag såg den inte ens och som sekulär skeptiker hoppar mina ögon bara över trams som sånt 😄P pmd skrev:
Redigerat:
Liknande trådar
-
Finns det något enkelt jag kan testa för att felsöka en avfuktare?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Testa ackumulatortank
Värme allmänt -
Tvättmaskin - bäst i test och köpråd
Artikelkommentarer -
Energiabonnemang, någon som testat?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Moasure, någon som testat för att mäta?
Grund & Markarbeten