P
returen returen skrev:
lagar?
Är den trasig?
Ok, tillagar om du är formuleringskräsen.

• Haha
returen
  • Laddar…
P
4774 4774 skrev:
Svensk rapsolja är tillsammans med svenskt smör det nyttigaste man kan använda för kroppen vid matlagning.
Är det viktigt att rapsoljan och smöret är svenskt? Varför? Är rapsolja och smör producerat i alla andra länder sämre för hälsan?

• Gilla
  • Haha
Sommartorparn och 2 till
  • Laddar…
returen
P pmd skrev:
Är det viktigt att rapsoljan och smöret är svenskt? Varför? Är rapsolja och smör producerat i alla andra länder sämre för hälsan?
smör är det stor skillnad på

returen returen skrev:
smör är det stor skillnad på
Ja. Franskt smör är godare än svenskt.

4774
P pmd skrev:
För det är det mest miljövänliga med tanke på transporter såklart. Så ju mindre miljöpåverkan en vara har desto bättre för oss människor och allt annat i den här världen. Eller tror du inte på att det påverkar?

4774
P PHPersson skrev:
Exakt men vissa sorter och tex olivolja frigör farliga ämnen redan vid ganska låg temperatur
Olivolja ska man väl aldrig värma upp utan bara äta som den är? Kan ha helt fel men det jag vet säkert är att rapsolja är den olja som fungerar att steka i utan att påverkas.

BirgitS
4774 4774 skrev:
Olivolja ska man väl aldrig värma upp utan bara äta som den är? Kan ha helt fel men det jag vet säkert är att rapsolja är den olja som fungerar att steka i utan att påverkas.
I medelhavsområdet är det vanligt att steka i olivolja, det är lokalproducerat sen årtusenden och har därför använts till "allt" där något fett behövs.

"It is commonly used in cooking for frying foods, as a condiment, or as a salad dressing. It can also be found in some cosmetics, pharmaceuticals, soaps, and fuels for traditional oil lamps."
"Extra virgin oils have a smoke point around 180–215 °C (356–419 °F),[1] with higher-quality oils having a higher smoke point,[24] whereas refined light olive oil has a smoke point up to 230 °C (446 °F)."
https://en.wikipedia.org/wiki/Olive_oil

Högre stektemperaturer än så är olämpligt även av andra skäl.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
4774
BirgitS BirgitS skrev:
I medelhavsområdet är det vanligt att steka i olivolja, det är lokalproducerat sen årtusenden och har därför använts till "allt" där något fett behövs.

"It is commonly used in cooking for frying foods, as a condiment, or as a salad dressing. It can also be found in some cosmetics, pharmaceuticals, soaps, and fuels for traditional oil lamps."
"Extra virgin oils have a smoke point around 180–215 °C (356–419 °F),[1] with higher-quality oils having a higher smoke point,[24] whereas refined light olive oil has a smoke point up to 230 °C (446 °F)."
[länk]

Högre stektemperaturer än så är olämpligt även av andra skäl.
Ja och då är det lokatproducerat men att vi nordbor klarar av samma kost som de som bor kring medelhavet är inget annat än osant då vi nordbor får så mycket sämre framförallt d-vitamin men även c-vitamin (orkar inte skriva med varenda beteckning utan i stora drag), vilket gör att vi behöver kost som ökar nivåerna i oss genom kosten under vinterhalvåret.

BirgitS
4774 4774 skrev:
Ja och då är det lokatproducerat men att vi nordbor klarar av samma kost som de som bor kring medelhavet är inget annat än osant då vi nordbor får så mycket sämre framförallt d-vitamin men även c-vitamin (orkar inte skriva med varenda beteckning utan i stora drag), vilket gör att vi behöver kost som ökar nivåerna i oss genom kosten under vinterhalvåret.
Menar du att halten av D-vitamin skiljer sig så mycket mellan smör/rapsolja och olivolja att det skulle vara väsentligt för mängden D-vitamin vi får i oss?

Arla verkar anse att mängden D-vitamin i smör är så obetydlig att den inte skrivs ut här: https://www.arla.se/produkter/svenskt-smor/normalsaltat-82-smor-815pct-1000g-582543/
Zeta verkar tillsätta D-vitamin till (åtminstone vissa sorter av) både olivolja och rapsolja, vilket väl indikerar att ingendera naturligt innehåller någon nämnvärd mängd.
https://www.zeta.nu/produkter/olivolja-gentile-d-vitaminberikad/
https://www.zeta.nu/produkter/rapsolja-d-vitaminberikad/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
4774
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att halten av D-vitamin skiljer sig så mycket mellan smör/rapsolja och olivolja att det skulle vara väsentligt för mängden D-vitamin vi får i oss?

Arla verkar anse att mängden D-vitamin i smör är så obetydlig att den inte skrivs ut här: [länk]
Zeta verkar tillsätta D-vitamin till (åtminstone vissa sorter av) både olivolja och rapsolja, vilket väl indikerar att ingendera naturligt innehåller någon nämnvärd mängd.
[länk]
[länk]
Just d-vitamin kan kroppen endast producera genom solens strålar så därav skillnad för nord och sydbor. Och en under diagnos hos oss nordbor där Socialstyrelsen rekommenderar nivåer långt under samtliga andra länder i världen. Här ska vi bara tiga och lida typ. Att vi alla skulle må bättre under det mörka halvåret med tillskott av d-vitamin är inte en gåta .

• Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
4774 4774 skrev:
Just d-vitamin kan kroppen endast producera genom solens strålar så därav skillnad för nord och sydbor. Och en under diagnos hos oss nordbor där Socialstyrelsen rekommenderar nivåer långt under samtliga andra länder i världen. Här ska vi bara tiga och lida typ. Att vi alla skulle må bättre under det mörka halvåret med tillskott av d-vitamin är inte en gåta .
Självklart vet jag att människor får D-vitamin genom kosten och genom solbelyst hy. Men vad har det att göra med smör, rapsolja och olivolja?

Enda anledningen till att jag skrev inlägg 157 var för att du inte verkade veta att man kan steka i olivolja.

BirgitS BirgitS skrev:
Självklart vet jag att människor får D-vitamin genom kosten och genom solbelyst hy. Men vad har det att göra med smör, rapsolja och olivolja?

Enda anledningen till att jag skrev inlägg 157 var för att du inte verkade veta att man kan steka i olivolja.
Klart man kan steka i olivolja men som sagt det frigörs farliga ämnen rätt så tidigt, kallpressad skall man aldrig steka i men även varmpressad bör man inte steka i för höga temperaturer. Rapsolja klarar som regel något högra temperaturer och är oftast även lite ”nyttigare”. Men skall man steka på hög temperatur skall man inte använda olivolja utan då kanske smör (skirat).

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Men skall man steka på hög temperatur skall man inte använda olivolja utan då kanske smör (skirat).
Japp, jag gör numera ghee av allt smör, håller i evighet i rumstemperatur och varken bränner eller ryker.
https://nillaskitchen.com/2022/09/08/gor-ghee-sjalv-recept/

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Japp, jag gör numera ghee av allt smör, håller i evighet i rumstemperatur och varken bränner eller ryker.
[länk]
Håller med, det är kanon!

4774
BirgitS BirgitS skrev:

Jag skrev precis att det är bättre att använda svenska produkter pga transporterna för miljön. Vet inte vad du inte förstår i det? Vad eller hur ska jag förklara det för dig? Känns som att vi skulle behöva prata på riktigt om vi ska förstå varandra.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.