P
BirgitS BirgitS skrev:
Det dör fler bakterier vid upphettning över 120 grader än vid diskning.
Jag brukar faktiskt inte diska stekpannan efter varje användning. Ibland räcker det med att torka ur den ordentligt. Avgörande är vilka slags matrester som finns i pannan. Allt går inte att blanda och få ett smakligt resultat.
BirgitS BirgitS skrev:
Tar därmed just inte mer tid att diska en stekpanna än att ställa in den i diskmaskin och ta ut sen efter diskningen.
Det tror jag är lite optimistiskt. Dessutom behöver man oftast torka stekpannan efter handdiskning (med eller utan diskmedel).

• Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag brukar faktiskt inte diska stekpannan efter varje användning. Ibland räcker det med att torka ur den ordentligt. Avgörande är vilka slags matrester som finns i pannan. Allt går inte att blanda och få ett smakligt resultat.

Det tror jag är lite optimistiskt. Dessutom behöver man oftast torka stekpannan efter handdiskning (med eller utan diskmedel).
därför riktiga kockar har olika stekpannor för kött resp fisk mm

jarlh jarlh skrev:
Vilken sort spis användes för testet?

Man borde testat induktion, vanlig glaskeramikhäll, gjutjärnsplattor samt gas, och delgett resultaten. En stekpanna som är bra på en typ av spis kan vara sämre på en annan.
Testet utfördes på induktionsspis.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Fel fel åsså fel igen.
Som i så många tester får man bara veta hur produkten fungerar när den är ny.
Alla pannor med beläggning typ nonstick eller keramisk har en begränsad livslängd, även vid försiktig användning.
Vanliga teflonstekpannor håller nåt år, sen är de utslitna och beläggningen kass.
Är de tunnbottnade slår de sig i botten.
Har testat en del typ Onyx och Satake där beläggningen är skyddad i en relief, de är jättebra nya men håller ändå bara 2-3 år.
De blir gradvis sämre. Medan en stekpanna av fransk typ i kolstål bara blir bättre med tiden, när man väl har stekt in den.
Gjutjärn är bra men tungt och långsamt.
Köp en sån här Kolstålsstekpanna med långt handtag, hållbar och förbättras med tiden, rekommenderas över nonstickalternativ enligt forumdiskussion om pannornas livslängd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
munge
  • Laddar…
Jag har två stekpannor av aluminium från KitchenAid (24 & 28 cm) med keramisk non-stick samt två gjutjärnsstekpannor 17 & 24 cm från Skeppshult resp. Ronneby. En tid har jag känt att det vore bra att komplettera med en enkel non-stick panna på 20 cm för omeletter och rösti. Jag slog därför till på en sådan hos Lidl. Priset var bra, 129 kr (3 års garanti!), och den skulle klara alla typer av spisar, även induktionshällar som den jag har. Min förvåning var stor när jag försökte använda den för första gången. Den var fullkomligt opåverkad av hällen och kall. På alla fyra plattorna! Jag reklamerade den föstås. Har någon annan råkat ut för detta fenomen?

Cheesen
J Jehu skrev:
Fel fel åsså fel igen.
Som i så många tester får man bara veta hur produkten fungerar när den är ny.
Alla pannor med beläggning typ nonstick eller keramisk har en begränsad livslängd, även vid försiktig användning.
Vanliga teflonstekpannor håller nåt år, sen är de utslitna och beläggningen kass.
Är de tunnbottnade slår de sig i botten.
Har testat en del typ Onyx och Satake där beläggningen är skyddad i en relief, de är jättebra nya men håller ändå bara 2-3 år.
De blir gradvis sämre. Medan en stekpanna av fransk typ i kolstål bara blir bättre med tiden, när man väl har stekt in den.
Gjutjärn är bra men tungt och långsamt.
Köp en sån här [bild]
De buyer finns med på flera black Friday deals på Amazon. https://amzn.to/4ilLpvk
Kan verkligen rekommendera märket. Är som jag nämnde tidigare bästa stekpannan jag haft

• Gilla
Jehu
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
De buyer finns med på flera black Friday deals på Amazon. [länk]
Kan verkligen rekommendera märket. Är som jag nämnde tidigare bästa stekpannan jag haft
Bra pris också, 313 kr. För en panna som håller hela livet.
Undrar hur många stekpannor som kastas varje år i Sverige - 1/2 miljon? De e helt galet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.