8 327 läst · 141 svar
8k läst
141 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Kritik handlar om att informera, bjuda in till diskussion och förhoppningsvis nå ett bättre resultat. Saklig och informationsrik kritik är betydligt mer givande än en tumme ner, en sur gubbe eller ingen respons alls.MathiasS skrev:
Ibland är kritiken inte främst riktad till skribenten utan snarare till läsarna. Själv använder jag ofta kommentarsfält för att få en känsla av hur korrekt resultatet är, om det kräver mer efterforskning eller om man kan nöja sig med det som presenterats.
Samtidigt kan jag hålla med om att kritik ibland används som en härskarteknik, ett sätt att trycka ner andra, särskilt på forum. Även då kan den dock sprida användbar information.
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 320 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 320 inlägg
Min äldsta gjutjärnspanna (50-70år gammal?) används mest till att steka kött diskas ofta ur med diskmedel och hett vatten. Ytan är precis lika bra efter och det går utmärkt att steka tex ägg utan att det fastnar. Mina yngre gjutjärnspannor (15-20 år) diskas främst med hett vatten o diskmedel nån gång då och då. Inte heller dessa fastnar nåt nämnvärt i, möjligen att ägg kan fastna. Fiskpinnar går utmärkt med lite smör+olja. Så en gjutjärnspanna blir bara bättre och bättre ju mer den används och ju äldre den blir!
Den belagda stekpannan jag har är nog 5 år, och funkar fortfarande om lite stekfett används. Tog faktiskt stålull och gnodde bort det mesta svarta och därunder fanns den blanka nonstick ytan kvar. Ytan verkar inte ta skada utan bara svart inbränt som slipas bort. Den blev inte helt som ny, men mycket bättre.
Den belagda stekpannan jag har är nog 5 år, och funkar fortfarande om lite stekfett används. Tog faktiskt stålull och gnodde bort det mesta svarta och därunder fanns den blanka nonstick ytan kvar. Ytan verkar inte ta skada utan bara svart inbränt som slipas bort. Den blev inte helt som ny, men mycket bättre.
Inget fel med lite kritik, dock noterar jag att de flesta av testerna man gör här alltid åtföljs av GNÄLL runt formalia snarare än att man presenterar en underbyggd och avvikande åsikt runt en sakfråga, tex funktionen på en produkt. Det är som att det är viktigare att korrekturläsa själva testet än att diskutera resultatet och produkterna.I Ironside skrev:Kritik handlar om att informera, bjuda in till diskussion och förhoppningsvis nå ett bättre resultat. Saklig och informationsrik kritik är betydligt mer givande än en tumme ner, en sur gubbe eller ingen respons alls.
Ibland är kritiken inte främst riktad till skribenten utan snarare till läsarna. Själv använder jag ofta kommentarsfält för att få en känsla av hur korrekt resultatet är, om det kräver mer efterforskning eller om man kan nöja sig med det som presenterats.
Samtidigt kan jag hålla med om att kritik ibland används som en härskarteknik, ett sätt att trycka ner andra, särskilt på forum. Även då kan den dock sprida användbar information.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 179 inlägg
Inte trodde man att stekpannor skulle riva upp så mycket känslor.... 😂
Det blir inte mer mättat bara för att man tar bort vattnet, saltet, laktoset och mjölkproteinerna.P pmd skrev:
Jag använder det överallt där man använder smör i matlagning, men mest för stekning eftersom det inte bränner eller ryker och inte lämnar några rester efter sig i stekpannan.
Det står i en burk bredvid spisen, behöver ingen kyla.
Det är ett fantastisk sätt att kunna köpa stora mängder smör när det är snorbilligt och sedan förvara det jättelänge helt utan kyla.
https://www.arla.se/recept/ghee/
Är så trött på det här grälsjuka forumet!! Kan du inte läsa?? Min åsikt är att stålpannor är bäst om man kan använda dem. Vilken stålpanna som helst är bättre än de stekpannor som testet inkluderade! Nu har du fått svar så gå och gräla med någon annan.P pmd skrev:
Empiriska tester jag utfört i köket visar att oavsett vilken stekpanna jag använder så kan jag fortfarande inte laga mat. Dock gillar jag att hålla i pannorna från Ronnebybruk, så när jag eldar upp mat så är det den jag använder.P pmd skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 012 inlägg
De Buyer kolstålspannor är helt oslagbara och håller livet ut.