12 459 läst · 172 svar
12k läst
172 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Vinnande stekpanna i test kan tydligen bara beställas genom Amazon. Har ni kollat varifrån den skickas, lågprisland? kostnader för frakt och ev. tullavgifter? möjlighet att få kontakt med företaget vid ev. problem/ kostnader för ev. returfrakt och om varan ens är möjlig att returnera? Det är inte att rekommendera köp från dessa stora säljsajter annars som ofta leder till en massa problem.
Håller helt med dig. Detta testet visar på okunskap.I Ironside skrev:Alltid kul med tester, men tyvärr är det här alldeles för ytligt. Det märks tydligt att man saknar erfarenhet av kolstål och rostfritt. Hållbarhet, som är en uppenbar nackdel för alla non-stick-pannor, testas inte alls. Man går inte heller in på djupet kring vilka typer av PFAS (en typ av plast) pannorna innehåller och hur väl de är testade. Många tilvlerkare tar fram sina egna PFAS ämnen som blir mer eller mindre testade. Risken är stor att PFAS-pannor behöver bytas ut inom 2–3 år, medan keramiska pannor ofta har ännu kortare livslängd, särskilt vid daglig användning. Non-stick pannorna har klart bättre förutsättnignar att lyckas bra i test som dessa eftersom de är helt enkelt väldigt enkla att hantera och att man lägge ringen vikt vid hållbarhet.
Det är dock väldigt bra att man informerar om PFAS generellt, så att folk kan göra ett medvetet val.
Jag har använt många non-stick-pannor genom åren, men oavsett hur försiktig man är slits de med tiden. För del år sen valde jag att titta på alternativ. Jag började med gjutjärn, gick över till kolstål och använder idag främst rostfritt, en resa som tagit 6–7 år. Det finns mycket att säga om dessa typer av pannor, alla har sina för- och nackdelar, och de kräver viss kunskap för att hanteras rätt. Gjutjärn och kolstål behöver särskild rengöring, de får inte rengöras för noggrant, och det är först när man byggt upp en "yta" på dem som de verkligen blir bra. Rostfritt kan däremot rengöras helt rent, och om man använder dem rätt är de inte särskilt svåra att hålla rena. I värstafall kan de till och med köras i diskmaskinen utan att ta skada.
Idag äger vi många olika pannor, men det är rostfria som används dagligen. Vi har också en Scanpan-teflonpanna som används kanske en gång varannan vecka, främst för känsliga livsmedel som exempelvis färdiga fiskpinnar.
När det gäller rostfritt ska pannan värmas upp rejält, tills vattendroppar "dansar" på ytan. Därefter sänker man temperaturen något innan man lägger på livsmedlet. Självklart tillsätter man olja och eventuellt smör. Rengöringen är aldrig ett problem, även om något fastnar. Vid svårare avlagringar är ättika mycket effektivt för att få bort dem. Det blir såklart aldrig lika enkelt som non-stick pannor men så slipper man märkliga beläggningar.
Jag såg också att man nämnde BOOST på induktionshällar. Det ska naturligtvis bara användas för att koka upp vatten, aldrig för stekpannor.
Vad TV-kockar använder beror, som ni säger, ofta på vem som sponsrar dem. Det intressanta är dock vad som faktiskt används i restaurangköken, och där är det utan tvekan kolstål och rostfritt som gäller.
M munge skrev:
I Ironside skrev:
Bästa panna jag haft... Inte var den då speciellt dyr heller. 600kr betalade jag. Men man måste ta med sig att det är en svårare teknik att använda en gjutjärn, stålpanna eller rostfri panna jämfört med en belagd panna. Däremot är dom enklare att rengöra.Norrtull skrev:
Man slänger oftast en belagd panna av fel anledning. Det är sällan så att beläggningen är slut, däremot så är dom oerhört svåra att få rena. Om man inte får dom 100% rena så stannar det kvar nån matrest som blir kol. Denna kol är oerhört svårt att få bort men om man lyckas skrubba bort den så finns ytan vanligtvis kvar där under. Kan behövas oerhört mycket arbete med scotchbrite, stålull och liknande .A Armstrong skrev:
Om nu pannan ändå är slut så testa att skrubba ren den med scotchbrite eller stålull. Gjorde det för några år sedan och den pannan var som ny under smutsen som jag skrubbade bort.Sommartorparn skrev:Varför har du så många olika gjutjärnspannor? Jag har en enda, och den har jag haft sedan jag flyttade hemifrån på 70-talet. Använder den till allt och tycker den är bäst till allt! Har även en nonstick, men den går inte längre att få ren så den är min reservpanna. Har också en i rostfritt men den är omöjlig att steka i, så den används bara för att koka ihop såser/grytor i. I det långa loppet vinner gjutjärnspannan!
För övrigt trodde jag PFAS för länge sedan var förbjudet!
Min rostfria panna har jag ärvt av min mor som haft den sedan nån gång på 80talet. En fantastisk panna men den är svårare att lära sig använda korrekt än en gjutjärn dito. Vad som är viktigt med den är att man får den riktigt ren så att den släta ytan återkommer mellan användningarna. Om ytan är slät så funkar den även till ägg eller potatis. (Om man bara låter maillard reduktionen bli klar)
Skickas från Europa. Troligen Sverige eller Tyskland. Båda två är visserligen lågpris länder men det får man väl leva med.M marikristin skrev:Vinnande stekpanna i test kan tydligen bara beställas genom Amazon. Har ni kollat varifrån den skickas, lågprisland? kostnader för frakt och ev. tullavgifter? möjlighet att få kontakt med företaget vid ev. problem/ kostnader för ev. returfrakt och om varan ens är möjlig att returnera? Det är inte att rekommendera köp från dessa stora säljsajter annars som ofta leder till en massa problem.
Fri frakt och tullfritt. Amazon har antagligen Sveriges bästa kundtjänst, du får antagligen returnera pannan utan frågor. Eventuell returfrakt har du redan betalat för.
Det tar till på torsdag för mig att få den stekpannan via Amazon, så den finns definitivt inte i stockholm och sannolikt inte i sverige öht.
Tycker det är en jädra massa gnäll på dessa tester om ditten och datten. Ta det för vad det är.
Tycker det är en jädra massa gnäll på dessa tester om ditten och datten. Ta det för vad det är.
Administrator
· Skåne
· 7 907 inlägg
Vi köpte denna från Bagaren och kocken leverans 1-4 vardagar. Senare har vi köpt en till i fysiska butiken Hasselgrenska gården i Lund. De tillverkas i Italien.M marikristin skrev:Vinnande stekpanna i test kan tydligen bara beställas genom Amazon. Har ni kollat varifrån den skickas, lågprisland? kostnader för frakt och ev. tullavgifter? möjlighet att få kontakt med företaget vid ev. problem/ kostnader för ev. returfrakt och om varan ens är möjlig att returnera? Det är inte att rekommendera köp från dessa stora säljsajter annars som ofta leder till en massa problem.
Redigerat:
Tar då minst en vecka att få något till oss oavsett var det skickas ifrån. Amazon brukar vara snabbast. Beställde olja till bilen och det tog två veckor från Örebro, bara för att nämna det senaste exemplet.
MathiasS skrev:
Amazon är snabba. De är den enda butik jag stött på som faktiskt kan leverera till dagen efter. Någon gång har jag tillochmed lyckats få det samma dag när jag beställde väldigt tidigt.Cheesen skrev:
Amazon har en kundservice i världsklass. Garanterat inga problem om du blir missnöjd. Finns ingen anledning att undvika köp av den anledningen. Inga problem med dolda avgifter el liknande om du handlar från den svenska domänen.M marikristin skrev:Vinnande stekpanna i test kan tydligen bara beställas genom Amazon. Har ni kollat varifrån den skickas, lågprisland? kostnader för frakt och ev. tullavgifter? möjlighet att få kontakt med företaget vid ev. problem/ kostnader för ev. returfrakt och om varan ens är möjlig att returnera? Det är inte att rekommendera köp från dessa stora säljsajter annars som ofta leder till en massa problem.
Arbetsmiljön för lagerarbetarna etc internationellt verkar klart undermålig. Där finns ett etiskt ställningstagande man behöver ta.
Jag hävdar att det är klart mindre problem för köparen hos amazon än motsvarande konkurrent som processar liknande mängd varor.
Man kan inte låta någon som gör oberoende tester komma undan med felaktigheter. Jag tycker redaktionen skall lämnat sådant till proffs. T.ex. Råd & Rön som hållit på med det här sedan 1958.MathiasS skrev:
Tycker bh-redaktionen fick till det ganska bra. Finns ganska många som inte kan steka ett ägg i en stålstekpanna och vill tillbringa så lite tid som möjligt med tillagning och disk.
De som gillar köksprylar och köksstök har säkert flera olika typer av stekpannor. Alla har sina för och nackdelar.
Rengöring och underhåll av stekpannor i stål kanske förtjänar en egen artikel?
De som gillar köksprylar och köksstök har säkert flera olika typer av stekpannor. Alla har sina för och nackdelar.
Rengöring och underhåll av stekpannor i stål kanske förtjänar en egen artikel?
Oberoende? Man är inte på förhand köpt av någon produktleverantör utan får tycka som man vill, och det är ju en bra början. Det framgår tydligt hur man gör testet och det är ju rätt uppenbart att det inte är Råd&Rön-nivå på testandet där man i många fall går avsevärt mer vetenskapligt till väga. Det finns många som testar saker på detta sätt - man sätter upp några kriterier och tycker till om hur produkterna uppfyller dessa. Så här testar halva internet saker och vill man inte ha tester på detta sätt så är det ju bara att scrolla vidare.M MatsBengtsson89 skrev:
Jag ser inte riktigt problemet här, det är ett test som du inte betalar något för och det framgår tydligt hur och vem som utför testet.
Skulle det vara bättre med resultat från Statens provningsanstalt (idag RISE) och R&R - javisst men vem ska betala för det? Inte jag iallafall.
Sluta gnäll och ta det för vad det är.
Jag betalar för Råd och Rön 😅
Och man kan vinna testobjekten 👍MathiasS skrev:
Dock blev det lite för många fel angående ytskiktsmaterialet i testvinnaren, den är inte keramisk som påstås.
Men, det är säkert en bra produkt som inte är farlig på något vis.