12 726 läst · 172 svar
13k läst
172 svar
Test av stekpannor – bästa stekpannan 2024
Håller med helt och hållet. Bra att de informerar om pfas, dessvärre tror jag det finns pfas i någon form i alla ”nonstick” produkter.I Ironside skrev:Alltid kul med tester, men tyvärr är det här alldeles för ytligt. Det märks tydligt att man saknar erfarenhet av kolstål och rostfritt. Hållbarhet, som är en uppenbar nackdel för alla non-stick-pannor, testas inte alls. Man går inte heller in på djupet kring vilka typer av PFAS (en typ av plast) pannorna innehåller och hur väl de är testade. Många tilvlerkare tar fram sina egna PFAS ämnen som blir mer eller mindre testade. Risken är stor att PFAS-pannor behöver bytas ut inom 2–3 år, medan keramiska pannor ofta har ännu kortare livslängd, särskilt vid daglig användning. Non-stick pannorna har klart bättre förutsättnignar att lyckas bra i test som dessa eftersom de är helt enkelt väldigt enkla att hantera och att man lägge ringen vikt vid hållbarhet.
Det är dock väldigt bra att man informerar om PFAS generellt, så att folk kan göra ett medvetet val.
Jag har använt många non-stick-pannor genom åren, men oavsett hur försiktig man är slits de med tiden. För del år sen valde jag att titta på alternativ. Jag började med gjutjärn, gick över till kolstål och använder idag främst rostfritt, en resa som tagit 6–7 år. Det finns mycket att säga om dessa typer av pannor, alla har sina för- och nackdelar, och de kräver viss kunskap för att hanteras rätt. Gjutjärn och kolstål behöver särskild rengöring, de får inte rengöras för noggrant, och det är först när man byggt upp en "yta" på dem som de verkligen blir bra. Rostfritt kan däremot rengöras helt rent, och om man använder dem rätt är de inte särskilt svåra att hålla rena. I värstafall kan de till och med köras i diskmaskinen utan att ta skada.
Idag äger vi många olika pannor, men det är rostfria som används dagligen. Vi har också en Scanpan-teflonpanna som används kanske en gång varannan vecka, främst för känsliga livsmedel som exempelvis färdiga fiskpinnar.
När det gäller rostfritt ska pannan värmas upp rejält, tills vattendroppar "dansar" på ytan. Därefter sänker man temperaturen något innan man lägger på livsmedlet. Självklart tillsätter man olja och eventuellt smör. Rengöringen är aldrig ett problem, även om något fastnar. Vid svårare avlagringar är ättika mycket effektivt för att få bort dem. Det blir såklart aldrig lika enkelt som non-stick pannor men så slipper man märkliga beläggningar.
Jag såg också att man nämnde BOOST på induktionshällar. Det ska naturligtvis bara användas för att koka upp vatten, aldrig för stekpannor.
Vad TV-kockar använder beror, som ni säger, ofta på vem som sponsrar dem. Det intressanta är dock vad som faktiskt används i restaurangköken, och där är det utan tvekan kolstål och rostfritt som gäller.
Modigt uttalade från testarna, ptfe är ”skadligt vid upphettning”, känns märkligt men tanke på vad ptfe fått uthärda historiskt. Skulle nog vilja sägas att all typ av polymer är riskfyllda vid upphettning över 250grader.
Vet inte vad Ballerini använder för ”nonstick”, framgår ju inte tydligt på deras hemsida. Sannolikt är deras ”nonstick” likt andra keramiska beläggningar baserad på en eller flera bindande polymer med ”nonstick properties” brukar vara så. Titan eller emalj har i sej själv inte några nonstick properties, men kul om de lyckats utan nån typ av plast.
Hade varit intressant att se en innehållsdeklaration på deras emalj.
Vi använder kolstål och en del rostfritt för det mesta, nonstick endast till en råvara, ägg, i stort omöjligt att få till en luftig fransk omelett om man inte använder nonstick, oavsett hur mkt fett och rätt temperatur, avkylningen är för stor så det fastnar till slut. Nonstick gör den rätten möjlig.
Krispiga fiskpinnar, testa smör och olja 40/60, 4 min på var sida från fryst, behöver vara relativt rikligt med fett inte så de flyter dock 😉, funkar varje gång, så slipper du ligga sömnlös över scanpananvändning. Fiskpinnar innehåller mkt fukt som skall ut under tillagning , tar inte upp allt för mkt av fettet väl klara.
Administrator
· Skåne
· 7 915 inlägg
Hållbarhet över tid saknas i testet.
Har testat många olika pannor och har insett att alla med någon form av non-stick beläggning har en mycket begränsad livslängd, typ 1-2 år sedan avtar funktion kraftigt. Ser dessa som förbrukningsvaror så ingen idé att köpa svindyr Scanpan edyl.
Frun tycker gjutjärn och stålpannor är för tunga och bökiga till vardags så vi kör med Ikea PS (som byts ut en gång om året) eller liknande för enklare/snabbare matlagning och gjutjärn/stål när man ska finlaga…
Gällande garantin för pannorna så tror jag det i princip bara gäller för att den inte ska slå sig eller att handtaget inte ska lossna och inte för dålig beläggning…
Har testat många olika pannor och har insett att alla med någon form av non-stick beläggning har en mycket begränsad livslängd, typ 1-2 år sedan avtar funktion kraftigt. Ser dessa som förbrukningsvaror så ingen idé att köpa svindyr Scanpan edyl.
Frun tycker gjutjärn och stålpannor är för tunga och bökiga till vardags så vi kör med Ikea PS (som byts ut en gång om året) eller liknande för enklare/snabbare matlagning och gjutjärn/stål när man ska finlaga…
Gällande garantin för pannorna så tror jag det i princip bara gäller för att den inte ska slå sig eller att handtaget inte ska lossna och inte för dålig beläggning…
Administrator
· Skåne
· 7 915 inlägg
Jag rengör bara med vatten och diskborste. Varmt vatten om pannan hunnit kallna. Torkar ofta ur med papper innan jag sköljer. Inget bränner fast så det är svårt att få bort.A Armstrong skrev:
Vi har en stor och en liten, använder inga andra pannor längre.
Pannorna har lite olika ändamål, en teflonpanna steker man med låg värme, bra steka ägg och omelett med. Om man ska fräsa på något riktigt varmt har man gjutjärn eller rostfritt men usla steka ägg, omelett på osvRedaktionen skrev:
Ballarini Salina Ti-X Granitium har PTFE enligt tillverkarens hemsida (länken nedan). Stekpannan i länken i testet är i allafall Salina Ti-X Granitium. Stekpannan i inlägget du länkat som PFAS-fri har CERAFORCE TITANIUM-beläggning, men det är en annan panna är den ni beskrivit i testet. Vilken stekpanna har ni testat?Marlen Eskilsson skrev:
Granitium Ti-X: https://www.zwilling.com/se/ballarini-salina-stekpanna-24-cm-aluminum/75002-820-0.html
Ceraforce Granitium: https://www.zwilling.com/se/ballari...t-keramisk-non-stick-belaeggning/1030837.html
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag väljer att använda OnePan. Helt enkelt oslagbar. Keramisk, ganska dyr. Men när ytan blir sliten (vilket tar lång tid) så kan man skicka tillbaka pannan, få en ny för mindre än halva priset och de lägger på en ny beläggning på den gamla så den blir som ny och hamnar i ett nytt hem.
Slut med slit och släng. Återanvända våra resurser
Slut med slit och släng. Återanvända våra resurser
Varför har du så många olika gjutjärnspannor? Jag har en enda, och den har jag haft sedan jag flyttade hemifrån på 70-talet. Använder den till allt och tycker den är bäst till allt! Har även en nonstick, men den går inte längre att få ren så den är min reservpanna. Har också en i rostfritt men den är omöjlig att steka i, så den används bara för att koka ihop såser/grytor i. I det långa loppet vinner gjutjärnspannan!M MatsBengtsson89 skrev:Jag tycker det är helt oförsvarligt att köpa pannor som bidrar till användandet av PFAS. "Ååh, det är så jobbigt att steka ett ägg, bättre personer i U-länder får lite mer PFAS i sin närmiljö."
Då är det bättre att ha fler pannor i gjutjärn. En specifikt för pannkakor, ägg och raggmunkar t.ex. korrekt skött får den en naturlig non-stickbeläggning. Jag upplever att den lätt förstörs när man lagar annan mat i pannan. Men då kan du ha en annan för kött mm. Miljöpåverkan av två gjutjärnspannor lär vara mycket mindre än en non-panna som dessutom inte håller särskilt länge.
En kock som inte kan laga mat i kolstål/ gjutjärn kanske skulle syssla med annat?
Kolla hur ett proffs bränner in sin wokpanna och hur lätt det är att steka ett ägg i den sen. Finns gott om filmer på YouTube t.ex.
För övrigt trodde jag PFAS för länge sedan var förbjudet!
Vad är ni för pajaser sämsta test ever plus att ni har noll kunskaper över gjutjärn och rostfritt. Keramik håller 6 månader de andra är giftiga. Gör om gör rätt!Redaktionen skrev:
Oj vilken test.Redaktionen skrev:
Känner inte alls igen mig.
Non-stick pannor skrotade jag för länge sedan.
Kör bara med kolstål, gjutjärn. Rostfritt i bland.
Fungerar suveränt. Aldrig mer non-stick pannor.
Om man inte kan steka ett ägg i dessa pannor gör man fel.
Finns massor med instruktioner för att lyckas.