I
S sjoelund skrev:
Lite svårt att säga vilken panna som är bäst då de är bra på olika saker... Men mina ex brukade tycka bättre om mina nonstick då de går att köra i maskinen och få "rena" till varje användning. Jag själv föredrar att ha kvar fett och smak från tidigare matlagning, så gjutjärn är min standard; har kolstål också; nonstick använder jag endast till pannkakorna.
Det finns ingen anledning att köra non-stick-pannor i diskmaskin, det tar mindre än en halv minut att rengöra dem för hand, vilket ju är hela poängen.

När det gäller gjutjärn och kolstål bygger man upp en "non-stick"-yta genom att laga mat i dem över tid. Det är viktigt att inte tvätta dem för noggrant och att undvika att tillaga sådant som kan lösa upp den inarbetade beläggningen. Om man drar papper över ytan på väl inarbetade pannor av denna typ brukar de bli både oljiga och lite sotiga. När man exempelvis steker ett ägg är det vanligt att den blir lite sotig, precis som på bilden i artikeln.
:

Jag är medveten om att det är en väl etablerad och beprövad metod, men den passar inte oss. Vi upplever att rostfria pannor är både fräschare och enklare att använda, utan några tydliga nackdelar jämfört med gjutjärn och kolstål.

Såklart handlar detta mycket om personliga preferenser och hur man lärt sig att arbeta med pannorna.

Det som är generellt svårt att tillaga i samtliga av dessa pannor är ex frysta fiskpinnar och chicken nuggets, även fryst pyttipanna kan vara svårt att få en fin färg på. Man kan såklart ösa på med olja\fett och sänka värmen men det blir oftast inget bra resultat. Så tyvärr åker non-stick pann fram ibland.

• Gilla
Nordman1971 och 3 till
  • Laddar…
I
M munge skrev:
Konstigt att inte de Buyer var med i testet. Den hade vunnit lätt som en plätt.
Har ett par sådana, hur steker du frysta fiskpinnar eller fryst pyttipanna i en sådan utan att använda massor med olja?

M munge skrev:
Konstigt att inte de Buyer var med i testet. Den hade vunnit lätt som en plätt.
För dyr tror jag. Men håller med. Grymma pannor, har 3st själv.

I Ironside skrev:
Stålpanna behöver inte vara dyr för att vara bra, vi köpte våra från IKEA för runt 500 kr st, finns tyvärr inte kvar i deras sortiment längre. Men dessa pannor har fungerat utmärkt för oss nu några år.
Har IKEA 30 år gammal som fungerar än.

I Ironside skrev:
Har ett par sådana, hur steker du frysta fiskpinnar eller fryst pyttipanna i en sådan utan att använda massor med olja?
man använder svenskt smör för bövelen

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
Kör sedan ett par år tillbaka endast gjutjärn och är nöjd med det, men det krävs att man har ordentligt matfest jämfört med vissa andra typer av stekpannor. :)

O
I Ironside skrev:
På samma sätt som med fryst pyttipanna. Lägg in sen släpper det automatiskt efter en stund. Man ska inte stå och vispa i som en illbatting. Eller köra på boosterläget. Låt det ta tid, låt det stekas med rätt temp, då blir det bra!

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
fel bild på

Skeppshult​

Jag förstår inte det här med garantitider och vad de har för betydelse.

Stekpannor är ju att betrakta som nya i 80 år ungefär. En av våra kommer från Oravais gjuteri som gick i konkurs 1868 och den hänger med i nästan daglig användning.

Fast då är det gjutjärn med vikt därefter.

Vi har också en kolstålspanna som morfar tog hem som krigsbyte från Aunus under fortsättningskriget. Den har märkbart sämre hållbarhet. Bottnen är redan nu alldeles buktig.

Det finns ingen orsak att byta bort de här gamla pannorna mot någonting sämre.

• Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
I
returen returen skrev:
man använder svenskt smör för bövelen
Självklart men hur mycket tar du då? En halvpaket?
O Ossian K Olsson skrev:
På samma sätt som med fryst pyttipanna. Lägg in sen släpper det automatiskt efter en stund. Man ska inte stå och vispa i som en illbatting. Eller köra på boosterläget. Låt det ta tid, låt det stekas med rätt temp, då blir det bra!
Jo, det är ju så man brukar säga, och det ska fungera, generellt fungerar det bra med rumstempererat kött, men inte alls med fryst pyttipanna eller fiskpinnar. Fiskpinnarna är väldigt sköra, och när det är dags att vända dem för att undvika kolbitar, så är det alltid någon pinne som blir skalpad. När det gäller pyttipanna är det i princip samma sak, hur man än gör fastnar maten i botten av pannan. Visst, man kan använda en rejäl mängd olja eller fett, men då flyter maten runt på tallriken, vilket är mindre trevligt.

Jag har tittat på hur många YouTube-videor som helst och lyssnat på diverse förståsigpåare på nätet, men jag har aldrig lyckats få så bra resultat som non-stick ger i just det här fallet. Det hade varit väldigt intressant att se det live – häll en påse fryst Felix-pytt i gjutjärnet och leverera ett resultat med fin färg, utan att det flyter i fett eller olja.

O
I Ironside skrev:

Jo, det är ju så man brukar säga, och det ska fungera, generellt fungerar det bra med rumstempererat kött, men inte alls med fryst pyttipanna eller fiskpinnar. Fiskpinnarna är väldigt sköra, och när det är dags att vända dem för att undvika kolbitar, så är det alltid någon pinne som blir skalpad. När det gäller pyttipanna är det i princip samma sak, hur man än gör fastnar maten i botten av pannan. Visst, man kan använda en rejäl mängd olja eller fett, men då flyter maten runt på tallriken, vilket är mindre trevligt.

Jag har tittat på hur många YouTube-videor som helst och lyssnat på diverse förståsigpåare på nätet, men jag har aldrig lyckats få så bra resultat som non-stick ger i just det här fallet. Det hade varit väldigt intressant att se det live – häll en påse fryst Felix-pytt i gjutjärnet och leverera ett resultat med fin färg, utan att det flyter i fett eller olja.
Ett bra knep för att se att det är rätt temperatur är att lägga i en klick smör. Sen ska det vara så varmt att smöret bryns men det ska inte brännas och ryka kraftigt.

I Ironside skrev:

Håller med dig om felix pytt. Värdelöst. Men kör på skiten i en rostfrinpanna och sen blir det lite välstekta rester i botten på vår rostfria panna.

Fiskpinnar och nuggets får gå i ugnen om vi köper det 🙌 och tror mig, vi köper det 😅

I Ironside skrev:

Kör det i air-fryer eller ugnen istället. Värt att testa 😉

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:

smöråtgången beror på vad som skall skekas ett halvt paket till ett stekjärn kan det säkert gå åt

O Ossian K Olsson skrev:
Ett bra knep för att se att det är rätt temperatur är att lägga i en klick smör. Sen ska det vara så varmt att smöret bryns men det ska inte brännas och ryka kraftigt.
att låta smöret caramelliseras som du beskriver är oftast oerhört gott

men temperaturen får du reda på är rätt när smöret tystnar-allt vatten och vissa föroreningar kokat ur

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.