M MatsBengtsson89 skrev:
Jag tycker det är helt oförsvarligt att köpa pannor som bidrar till användandet av PFAS. "Ååh, det är så jobbigt att steka ett ägg, bättre personer i U-länder får lite mer PFAS i sin närmiljö."

Då är det bättre att ha fler pannor i gjutjärn. En specifikt för pannkakor, ägg och raggmunkar t.ex. korrekt skött får den en naturlig non-stickbeläggning. Jag upplever att den lätt förstörs när man lagar annan mat i pannan. Men då kan du ha en annan för kött mm. Miljöpåverkan av två gjutjärnspannor lär vara mycket mindre än en non-pappa som dessutom inte håller särskilt länge.

En kock som inte kan laga mat i kolstål/ gjutjärn kanske skulle syssla med annat?

Kolla hur ett proffs bränner in sin wokpanna och hur lätt det är att steka ett ägg i den sen. Finns gott om filmer på YouTube t.ex.
Och de flesta kockar kör med en enkel rostfri panna till allt? Behöver inte stekas in och behandlas, bara diska och köra på. Rostfritt handtag går i ugnen också

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
Rabbithole Rabbithole skrev:
Och de flesta kockar kör med en enkel rostfri panna till allt? Behöver inte stekas in och behandlas, bara diska och köra på. Rostfritt handtag går i ugnen också
Ja, förutom när de är sponsrade i TV och använder non-stick då. Har ju sett Marcus Aujalay använda mandolin på YouTube. Tror ärligt talat inte han gör det normalt 🤔

O
Någon gång ska jag bli så rik att jag har råd att köpa en belagd panna!

En hög med olika stekpannor på en köksbänk, där vissa har trähandtag och andra metallhandtag. En kastrull syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tills dess så kör jag vidare med mina Skeppshult och Scanpan.

Så, nu när Scanpan pannan i verkligheten kostar strax under 1000:- är den då bäst i test?

Har en 26cm fiskars keramisk och en 28cm Scanpan CTX. Scanpan håller beläggningen bra så här efter 3 års daglig användning fortfarande bra.

Överväger en Scanpan Fusion 5 för att slippa non-stic beläggningarna och steka i rostfritt är överlägset när man väl trimmat in användningen, hade varit nice om den var med i testet. Fiskat pannan har ju lite grövre yta och dom där linjerna som blir dealbreaker för mig.

En rostfri stekpanna som håller för allt och man vet att den kommer funka i överskådlig framtid. Buy once, cry once?
Jag har Fusion 5 och är vansinnigt nöjd! En 24 och en 28. Båda steker pannkakor bättre än mina gjutjärnspannor! Även en riktigt bra såskastrull 1,8 liter. Stekpannorna kommer hålla en livstid så länge du inte kör högsta värmen eller häller kallt vatten på en varm stekpanna.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:

[bild]

Jag har Fusion 5 och är vansinnigt nöjd! En 24 och en 28. Båda steker pannkakor bättre än mina gjutjärnspannor! Även en riktigt bra såskastrull 1,8 liter. Stekpannorna kommer hålla en livstid så länge du inte kör högsta värmen eller häller kallt vatten på en varm stekpanna.
Samma här. Skeppshult plus några fina från min farmor. Fusion 5, 28 och såskastrullen på 1,8 har jag också.

Råkade övehetta stekpannan så den blev konvex. Tog den till jobbet och tryckte till i hydraulpressen. Fungerar perfekt.

• Gilla
  • Haha
Mnbvcxz och 3 till
  • Laddar…
H
S slothy skrev:
Kul test! Hur är hållbarheten på keramisk non-stick? Betalar gärna mer för en panna som håller men har hittills återkommit gång efter gång till en gammal gjutjärn när den nya blivit yes-stick. Har en sån där ikea, blev snabbt skadad även utan redskap i järn.
Man har testat hur snabbt de belagda pannorna blir varma! Det gör mig fundersam hur det testet har gått till!
En belagd stekpanna får inte hettas upp för snabbt, pannan består av olika material som utvidgas olika snabbt. Man får börja med låg temperatur och sedan öka stegvis så material hinner ikapp med varandra. Gör man inte det så förstör man pannan. Det finns pannor i gjutjärn, lättgjutjärn som håller i genarationer och blir bara bättre med åren. Din gamla gjutjärnspanna är bättre än alla belagda pannor.
Rostfria pannor är speciella att handskas med, de som kan det får ett väldigt bra resultat.

Redigerat:
  • Gilla
pacharan och 2 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:

[bild]

Sugen på såskastrullen också, men mina fiskars får duga ett tag till.

Svårare att välja storlek.. 28 eller 32
Kanske en traktörpanna också..

G
Hade en sån Fiskarsstekpanna, det var den absolut sämsta jag någonsin haft. Lämnade tillbaka den.

Har 2 Skeppshult i gjutjärn vilka kommer hålla hela min livslängd. Gjutjärn är överlägset bäst.

• Gilla
  • Wow
pacharan och 3 till
  • Laddar…
mitt stekbord är suveränt och jag har slutat med pannor för länge sedan

• Haha
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
mitt stekbord är suveränt och jag har slutat med pannor för länge sedan
Länk? Stekbort måste jag undersöka. Med Scanpans fusion 5 ytfinnish kanske vore en holy-grail?

Lite svårt att säga vilken panna som är bäst då de är bra på olika saker... Men mina ex brukade tycka bättre om mina nonstick då de går att köra i maskinen och få "rena" till varje användning. Jag själv föredrar att ha kvar fett och smak från tidigare matlagning, så gjutjärn är min standard; har kolstål också; nonstick använder jag endast till pannkakorna.

I Ironside skrev:
Men som du säger, vem använder en boot till stekpannor, och vem häller kallt vatten i en tom, upphettad panna?
Eller häller frysta grönsaker eller dylikt i en varm stekpanna. Jag har en 26 cm och en 32 cm rostfri stekpanna i samma serie. 32 cm stekpannan är jättekänslig för temperaturförändringar och den har reklamerats 3 ggr. 26 cm stekpannan är mycket tåligare och är något rund i botten efter 5 års användning.

32 cm stekpannan är förvisad till utegrillen med gasbrännare där den fungerar utmärkt.

• Gilla
Ironside
  • Laddar…
Länk? Stekbort måste jag undersöka. Med Scanpans fusion 5 ytfinnish kanske vore en holy-grail?
gammalt

returen returen skrev:
gammalt
..och drar väl typ 22kW eller vad det var du skrev nångång ?

D Dilato skrev:
..och drar väl typ 22kW eller vad det var du skrev nångång ?
+ -
men en fröjd att använda
men tiden man har den igång så blir det inte mycket energi

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Konstigt att inte de Buyer var med i testet. Den hade vunnit lätt som en plätt.

• Gilla
Cheesen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.