7 730 läst · 50 svar
8k läst
50 svar
Test 8 våffeljärn - från traditionellt gjutjärn till bubbelvåfflor - bäst i test
Wilfa tycks alltid vinna dessa test. Köpte själv 2 för några år sen baserat på just ett sådant test och måste säga att vi är väldigt nöjda. De är givetvis inte perfekta på något vis men resultatet kan vara oslagbart mer rätt smet.
Välj gärna PFAS fritt om ni köper nytt.
https://www.sverigeskonsumenter.se/...are-att-veta-om-vaffeljarnet-innehaller-pfas/
https://www.sverigeskonsumenter.se/...are-att-veta-om-vaffeljarnet-innehaller-pfas/
Jag har kört Åvikens belgiska 902 i 5-6 år nu, inne på mitt andra järn. På det första släppte ovansidan från sina skruvfästen efter 4-5 år men den fick jag fast igen efter hemmapul så den flyttade upp till fritidshuset och en ny tog plats här hemma.Cheesen skrev:
Har haft testvinnaren Wifa i snart 15 år och gillade inte att den gjorde så stora våfflor tidigare och använde mest fruns gamla järn.. Men När så frugans järn gick sönder för några år sen så började vi använda Wifan.. förstår verkligen att det är en testvinnare. Enda nackdelen är just att våfflorna blir lite stora. Men måttsleven gör ju att man aldrig får för mycket smet i alla fall.
På senare år så uppskattar jag även storleken då vi börjat exprimentera med allt möjligt i våffeljärnet. Favoriterna just nu är rårakor och varma mackor i våffeljärnet... blir oerhört bra och jag tror inte det skulle funka i ett mindre järn.
Ett test av belgiska våffeljärn hade jag gärna sett då jag vart sugen på ett sådant i många år men inte riktigt förstår och vet vilka egenskaper jag ska söka efter om jag ska köpa ett.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
F Fideliox skrev:
Anledningen är enkel, det krävs mer kunskap och skicklighet för att uppnå samma resultat som man får med en teflonprodukt. Dessutom tycker många att hantering och underhåll är enklare med teflon.Cheesen skrev:
Själv är jag emot teflon och har under många år försökt styra oss mot bättre alternativ som kolstål, rostfritt och gjutjärn. Men det finns vissa saker som är svåra att lyckas med utan teflon, till exempel stekta Findus fiskpinnar, Felix pyttipanna och såklart allt som lagas i airfryern. Utan teflon tvingas man ofta använda rejält med olja eller fett. Fiskpinnar kan man faktiskt steka helt utan extra fett i en teflonpanna. När vi köpte våffeljärn och airfryer lyckades vi tyvärr inte hitta bra teflonfria alternativ.
Som tur är används våra teflonprylar ganska sällan, vid stekning och i ugn använder vi numera rostfritt i 97 % av fallen.
Inget teflon tillåtet i detta hushåll. Hellre lite extra fett än PFAS! När det gäller våfflor är väl detta knappast hälsomat oavsett...
Förvisso inget problem för min gamla Husqvarna "Månlandaren" som jag ärvt av min mormor, fastnar aldrig, antagligen för att det är djupt infettat under många årtionden
Kan rekommendera om någon skulle hitta ett på loppis...
Förvisso inget problem för min gamla Husqvarna "Månlandaren" som jag ärvt av min mormor, fastnar aldrig, antagligen för att det är djupt infettat under många årtionden
Om du är rädd för PFAS så bör du ju även förbjuda all form av uppvärmning i plastburk, inte hämta Thai mat i plastburk, undvika konservburkar och t.ex. krossade tomat i pappkonserv, etc, etc.StellaGBG skrev:
Inget teflon tillåtet i detta hushåll. Hellre lite extra fett än PFAS! När det gäller våfflor är väl detta knappast hälsomat oavsett...
Förvisso inget problem för min gamla Husqvarna "Månlandaren" som jag ärvt av min mormor, fastnar aldrig, antagligen för att det är djupt infettat under många årtiondenKan rekommendera om någon skulle hitta ett på loppis...
Alla väljer vi vad vi vill exponera oss för, i den utsträckning vi kan, men det finns inte någon bevisad koppling att modern teflon skulle vara hälsovådlig på något sätt!
"Rädd" är kanske en överdrift men orolig över vad alla dessa "evighetskemikalier", gör med våra kroppas och ekosystem, ja!anders07 skrev:
Om du är rädd för PFAS så bör du ju även förbjuda all form av uppvärmning i plastburk, inte hämta Thai mat i plastburk, undvika konservburkar och t.ex. krossade tomat i pappkonserv, etc, etc.
Alla väljer vi vad vi vill exponera oss för, i den utsträckning vi kan, men det finns inte någon bevisad koppling att modern teflon skulle vara hälsovådlig på något sätt!
Undviker även de saker du nämner (hämtmat dock svårt, absolut) Om du tänker på PTFE så är det en sanning med modifikation. Det handlar inte bara om den direkta påverkan på konsumenten utan även de miljö- och hälsofarliga kemikalier som släpps ut under tillverkning och efter att produkten är "slut".
Och som sagt - mina våfflor (och även pannkakor och fiskpinnar) blir hur bra som helst utan
Ja, det är så det brukar låta, men när man börjar jämföra resultat märker man snabbt att förväntningarna skiljer sig rejält. Testa att steka Felix pyttipanna i gjutjärn, kolstål eller rostfritt, målet är ju fin färg och en snygg uppläggning utan att allt simmar i olja eller fett.StellaGBG skrev:
Självklart vill man ha fett för smakens skull, men problemet uppstår när man måste tillsätta större mängder fett eller olja bara för att maten inte ska fastna eller förstöras under tillagningen. Just med pyttipanna är det ofta så att färgen och smaken snarare fastnar i pannan, alternativt får man ett resultat som ser ut som olja med lite pytt. Samma sak händer ofta med fiskpinnar och stekt potatis.
Det är vanligt att när man når hit i diskussionen brukar lösningen som föreslås vara att tillaga allt i ugnen istället. Det kan visserligen lösa ett problem, men introducerar ofta ett helt annat, återigen beroende på vilket resultat man är ute efter.
Men för att återgå till ämnet våfflor, vilket våffeljärn skulle du rekommendera idag som ger ett resultat i klass med Wilfa, men som är teflonfritt, snabbt, lätt att hantera, finns att köpa i butik och inte kräver extra olja eller fett bara för att våfflorna inte ska fastna?
Går då inte att göra pytt i panna i en nonstick panna... Pannan är förstörd innan den når rätt temperatur för att göra en bra pytt i panna.I Ironside skrev:Ja, det är så det brukar låta, men när man börjar jämföra resultat märker man snabbt att förväntningarna skiljer sig rejält. Testa att steka Felix pyttipanna i gjutjärn, kolstål eller rostfritt, målet är ju fin färg och en snygg uppläggning utan att allt simmar i olja eller fett.
Självklart vill man ha fett för smakens skull, men problemet uppstår när man måste tillsätta större mängder fett eller olja bara för att maten inte ska fastna eller förstöras under tillagningen. Just med pyttipanna är det ofta så att färgen och smaken snarare fastnar i pannan, alternativt får man ett resultat som ser ut som olja med lite pytt. Samma sak händer ofta med fiskpinnar och stekt potatis.
Förklara gärna hur du misslyckas med att tillaga en Felix pytt i en teflon panna? Värm pannan till kanske 160-180 grader, I med lite smör och sen pytten. Blir så gott som perfekt alla gånger vi gör det. Fin jämn färg utan extra fett utöver vad som krävs för smaken.Cheesen skrev:
Alla får ju göra som de vill, men folk har ju klarat av att laga våfflor och annan mat länge (och de flesta i världen gör det fortfarande) utan non-stickbeläggningar. Finns ju också mycket annat än stekt mat att varva med, om man tycker det blir för mycket fett. Tycker personligen i alla fall det är bra att dessa problem uppmärksammas.I Ironside skrev:Det är vanligt att när man når hit i diskussionen brukar lösningen som föreslås vara att tillaga allt i ugnen istället. Det kan visserligen lösa ett problem, men introducerar ofta ett helt annat, återigen beroende på vilket resultat man är ute efter.
Men för att återgå till ämnet våfflor, vilket våffeljärn skulle du rekommendera idag som ger ett resultat i klass med Wilfa, men som är teflonfritt, snabbt, lätt att hantera, finns att köpa i butik och inte kräver extra olja eller fett bara för att våfflorna inte ska fastna?
Och jadu, jag har som tur är inte behövt leta nytt våffeljärn, men jag har hittat många andra bra grejor i secondhandaffärer, så det är väl mitt tips
Mest lästa artiklarna
Populärt i forumet
-
Rotavdraget höjs till 50 procent
Artikelkommentarer -
Dubbelt så dyr Husdröm i Södra Kverrestad
Artikelkommentarer -
Veganism - allmän diskussion
Artikelkommentarer -
Byggnadsvårdar tjugotalshus i skånska Grönalund – Husdrömmar
Artikelkommentarer -
Badrumsrenovering slutade med prisavdrag på 411 300 kronor – vattenskada hos grannen
Artikelkommentarer