S Stefan1972 skrev:
Är ju så mycket massa i dem så en termostat kanske blir överflödig.
Min mamma hade ett stort kromat våffeljärn med häll av gjutjärn. Jättesnyggt att se på, men jävligt att använda.
De 1-2 första våfflorna blev dåligt gräddade, 3-5 bra och de övriga brända. Enda sättet att reglera värmen var att dra ut sladden.
Därtill skulle hällen penslas med smält smör för att våfflorna inte skulle fastna. Ibland fastnade de ändå.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Jag köpte mitt första våffeljärn för 2år sedan, Åviken Elegance 910 som är med i det här testet. Är riktigt nöjd med våfflorna den gör, men nu är jag ingen inbiten våffelexpert heller och har skolvåfflorna som referens, och då är allt bra,

Använde ett recept likande detta första gången, och spottade våfflan rakt ut. Så där mycket smör går inte ha i en våffla, det smakar vidrigt (om man nu inte älskar smörsmak vill säga). Ett tips är byta ut en del av mjölken mot iskallt vatten, det gör våfflorna frasigare.

Åvikens 902 järn för belgiska är enligt mig det bästa järnet på marknaden och då har jag provat mig runt rätt hårt bland belgiska järn. Catarina König har en jvligt bra recept för belgiska som jag gräddar exakt 1 min 40 sec innan jag tar ut de.

• Fräscha, gyllene våfflor staplade, djupa rutor, närbild, hemlagad eller restaurang, bakgrundsoskärpa. Delicious breakfast or dessert.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
jag har en Skeppshult men det beror ju på att alla mina pannor grytor i köket är från Skeppshult saknar
Pannkakspannan bara

arneri68 arneri68 skrev:
...Därtill skulle hällen penslas med smält smör för att våfflorna inte skulle fastna. Ibland fastnade de ändå.
Vårat gamla järn från Konsum, Hugin tror jag, måste man också hälla i smör vid varje gräddning och de fastnar och bränns vid. Åtminstone när jag gräddar våfflor :D hustrun klarar det bättre.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Är det det här? [länk]
Det stämmer, fast jag tog det härifrån https://www.godare.se/recept/a/rE6eol/fluffiga-belgiska-vafflor-med-vanilj (samma recept, olika länkar)

Jag brukar minska smöret med 1/4 så istället för 180g smör brukar jag ta ca 140g. Detta beror mestadels på att det blir extremt flottigt i min Åviken 902 som jag får torka bort med hushållspapper. .

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Våfflor är inget som skojjas bort i vårt hushåll.

Hårdvaran består av:
* Åviken 905 (dubbelt). Tidigare järn hade låg effekt och då var det omöjligt att få frasiga våfflor.
* Åviken 902 för belgiska våfflor som ger väldigt bra resultat.
* Gjutjärnslagg av okänt märke och inte testkört ännu.

Mjukvaran för de klassiska vanliga våfflorna roteras mellan tre varianter, dels ett klassiskt svenskt recept, dels ett norskt med kardemumma och mer smör och ibland kör vi recept med bubbelvatten i. Norska våfflor serveras så klart med brunost och smör.

Den belgiska mjukvaran är Leilas recept, Belgiska våfflor | Köket.se (koket.se) (som jag faktiskt tror hon har snott) med jäst. Galet goda med grädde, hallonsylt, färska blåbär, chokladsås och florsocker :love:

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Våfflor är inget som skojjas bort i vårt hushåll.

Hårdvaran består av:
* Åviken 905 (dubbelt). Tidigare järn hade låg effekt och då var det omöjligt att få frasiga våfflor.
* Åviken 902 för belgiska våfflor som ger väldigt bra resultat.
* Gjutjärnslagg av okänt märke och inte testkört ännu.

Mjukvaran för de klassiska vanliga våfflorna roteras mellan tre varianter, dels ett klassiskt svenskt recept, dels ett norskt med kardemumma och mer smör och ibland kör vi recept med bubbelvatten i. Norska våfflor serveras så klart med brunost och smör.

Den belgiska mjukvaran är Leilas recept, Belgiska våfflor | Köket.se (koket.se) (som jag faktiskt tror hon har snott) med jäst. Galet goda med grädde, hallonsylt, färska blåbär, chokladsås och florsocker :love:
Intressant redogörelse, jag instämmer med det fet stilade. Jag funderade starkt på att komplettera med en 905 men jag är inte beredd på "Pappa gjorde fel våfflor, vi vill inte ha de" konflikten. Jag lär flippa. Hur ofta kör ni 905 kontra 902?

Länka gärna det norska receptet. Vaniljsocker+kardemumma i Belgien kan bli en schysst combo. Det kanske tar ett par försök innan man hittar rätt ratio av kardemumma. Kanske till och med byter ut kardemumman mot kanel :seenoevil:

Så här på våffeldagsaftonen kom jag på att det norska receptet var efterfrågat. Receptet är hämtat direkt från Norge långt innan Internet bredde ut sig och har gått i arv i generationer innan dess.

Så, bare kos dere med denne oppskriften på ekte norsk vaffel

4 ägg
5 msk farinsocker
300 gr vetemjöl
1 tsk kardemumma
1 tsk bakpulver
150 gr avkylt smält smör
4 dl mjölk

Stek och server med smør, brunost og bringebær-syltetøy ;).

• Gilla
Kashew och 1 till
  • Laddar…
Köpte Wilfa dubbeljärn idag efter att ha läst testet. Hade helst kört enkeljärnet för lite större härliga våfflor, men när man har 3 hungriga gamar så duger det inte med en i taget.

Hade tidigare ett billigt järn från kjell och jag måste säga att jag är väldigt nöjd med det nya! Mycket snabbare och bättre resultat. Efter att järnet blivit varmt gräddade ett helt paket (12st) med perfekt resultat!

• Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vårt Electric Petra våffeljärn var ett av de första med nonstick beläggning, vilket jag var skeptisk till. Men drygt 35(?) år senare still going strong. Behöver bara ha lite smör i smeten så behöver man aldrig smörja järnet.
Enkelt utan nåt pip, utan måste passas manuellt.
Får hänga med så länge det funkar, bytt elkabeln en gång.

Recept rekommenderar jag Tareq Taylors våfflor.
När det skall fixas snabbt med mix tycker vi Icas smakar bäst.
Pojkarna hatar Kejsarvåfflor, jag med, frugan äter inte alls. Närbild på en smutsig yta med blommönster och blå text som står på huvudet.
Skapa konto
Ett öppet hjärtformat våffeljärn på en spis, redo för användning, med synliga smetrestar.
Skapa konto

Cheesen
Har haft testvinnaren Wifa i snart 15 år och gillade inte att den gjorde så stora våfflor tidigare och använde mest fruns gamla järn.. Men När så frugans järn gick sönder för några år sen så började vi använda Wifan.. förstår verkligen att det är en testvinnare. Enda nackdelen är just att våfflorna blir lite stora. Men måttsleven gör ju att man aldrig får för mycket smet i alla fall.
På senare år så uppskattar jag även storleken då vi börjat exprimentera med allt möjligt i våffeljärnet. Favoriterna just nu är rårakor och varma mackor i våffeljärnet... blir oerhört bra och jag tror inte det skulle funka i ett mindre järn.

Ett test av belgiska våffeljärn hade jag gärna sett då jag vart sugen på ett sådant i många år men inte riktigt förstår och vet vilka egenskaper jag ska söka efter om jag ska köpa ett.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Har haft testvinnaren Wifa i snart 15 år och gillade inte att den gjorde så stora våfflor tidigare och använde mest fruns gamla järn.. Men När så frugans järn gick sönder för några år sen så började vi använda Wifan.. förstår verkligen att det är en testvinnare. Enda nackdelen är just att våfflorna blir lite stora. Men måttsleven gör ju att man aldrig får för mycket smet i alla fall.
På senare år så uppskattar jag även storleken då vi börjat exprimentera med allt möjligt i våffeljärnet. Favoriterna just nu är rårakor och varma mackor i våffeljärnet... blir oerhört bra och jag tror inte det skulle funka i ett mindre järn.

Ett test av belgiska våffeljärn hade jag gärna sett då jag vart sugen på ett sådant i många år men inte riktigt förstår och vet vilka egenskaper jag ska söka efter om jag ska köpa ett.
du ska ha en som man kan vända

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Vi har ett Åviken 902 som vi är nöjda med, det levererar varje gång. Kan verkligen rekommendera det. Kör på Lielas recept.

Rent ”gräddningstekniskt” är tricket med alla våffeljärn är de ska ha hög effekt så de orkar hålla temperaturen när man hällar i smeten för att få en frasig yta.

• Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.