519 442 läst · 11 065 svar
519k läst
11,1k svar
Tesla och kollektivavtal
För att garantera "gubbarna" en bra miniminivå på både löner och andra villkor som tex miljö, pensioner, mm mm. För ingen är väl så dum att dom tror att Tesla ( eller någon annan arbetsgivare) av godhet betalar mer än det minsta som dom kan klara sig undan med. Och som sagt betala mer än basnivån är ju inga problem så jag ser inte riktigt problemet.Jonatan79 skrev:
Ps
Det är över 5000 inlägg i den här tråden och det orkar jag inte plöja igenom.
Min poäng
Om folk hade läst tråden istället för att skriva samma sak för hundrade gången hade den inte blivit 5000 inlägg 🙃E elmont skrev:För att garantera "gubbarna" en bra miniminivå på både löner och andra villkor som tex miljö, pensioner, mm mm. För ingen är väl så dum att dom tror att Tesla ( eller någon annan arbetsgivare) av godhet betalar mer än det minsta som dom kan klara sig undan med. Och som sagt betala mer än basnivån är ju inga problem så jag ser inte riktigt problemet.
Ps
Det är över 5000 inlägg i den här tråden och det orkar jag inte plöja igenom.
Om man tecknar kollektivavtal så får man ju flera gratisresuresr till firman.Jonatan79 skrev:
En facklig representant som är väldigt kunnig på avtalsområden
Ett skyddsombud som får sin utbildning betald av dom anställda - Blir expert på arbetsmiljöområdet på din arbetsplats
Ett bollplank när man funderar på att säga upp eller anställa personal.
Ett prisvärt försäkringspaket.
Krisstöd.
Listan kan göras lång, men det är helt beroende på om arbetsgivaren förstår sig på att man kan utnyttja facket och dess resurser till sin fördel.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 650 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 650 inlägg
Allt som jag har sett har väl visat att Tesla behandlar sina mekaniker som ett kollektiv förutom när det gäller lönehöjningar, men även företag med kollektivavtal har differentierade lönehöjningar.JanneJanne123 skrev:
Just metall är nog lite kinkiga vad gäller lönebiten. Det är skillnad på tjänstemannafacken…BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Men nu har ju ingen av oss sett Teslas avtal och du menade tvärsäkert att det fanns noll utrymme till förhandling hos Tesla. Det är ju bara vad du tror och inte fakta, det var det jag ville få fram.BirgitS skrev:
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Tar hellre in riktiga proffs på pension, arbetsrätt och arbetsmiljö än några lirare från facket som har gått en ABF-kurs.Cheesen skrev:Om man tecknar kollektivavtal så får man ju flera gratisresuresr till firman.
En facklig representant som är väldigt kunnig på avtalsområden
Ett skyddsombud som får sin utbildning betald av dom anställda - Blir expert på arbetsmiljöområdet på din arbetsplats
Ett bollplank när man funderar på att säga upp eller anställa personal.
Ett prisvärt försäkringspaket.
Krisstöd.
Listan kan göras lång, men det är helt beroende på om arbetsgivaren förstår sig på att man kan utnyttja facket och dess resurser till sin fördel.
Men nu var det ju inte möjligheten som avsågs.Dan1891 skrev:
Ponera att jag var lite grinig i allmänhet (vilket nu råkar stämma) och hade startat ett bilföretag och gett i mitt tycke, de anställda fin-fina villkor, med optionsprogram där till och med mekanikern på golvet blir delägare i ett av världens mest framstående bilföretag. Ponera också att aktiekursen historiskt gått som en raket, så inte nog med att mekanikern fått dyra aktier, dessa har sedan stigit ordentligt.
Om jag då blir tvingad att skriva på ett kollektivaavtal som inskränker min rörelsefrihet, med i mitt tycke maffiametoder. Ja, då skulle det ligga väldigt nära till hands att jag drar in det där optionsprogram för de där strejkande bilmekanikerna. Så kan de stå där med sin arbetstidsförkortning i stället för aktier för hundratusentals kronor.
Det är inte en orimlig tanke. Det är inte samma sak som att det är omöjligt med optionsprogram och kollektivavtal samtidigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 650 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 650 inlägg
Okej, även du borde ha sett intervjun med han som säger hur det fungerar. Har du sett någon annan anställd mekaniker som säger att det finns individuella avtal för mekanikerna gällande något annat än lön etc. utan t.ex. pensionsavsättningar, övertidsersättningar, semester?JanneJanne123 skrev:
Om inte, varför finns det ingen anställd mekaniker som vill säga hur bra Tesla är just för att det går att få individuella avtal?
Det är ju många Tesla-mekaniker som inte är med i facket.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 866 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 866 inlägg
Vänta nu, du hänvisar till den skånska mannen från facket som hade gjort en TikTok? Det anser jag vara en högst otillförlitlig källa, han representerar ju en sida av konflikten. De anställda har, som vi har pratat om tidigare, NDA kring sina anställningsavtal och går därför inte ut med dessa. Jag tror vi får nöja oss med att vi utomstående inte vet hur avtalen ser ut, att så uttala sig tvärsäkert känns oseriöst. Du får gärna spekulera, men var då tydlig med att det är just en spekulation och presentera det inte som en sanning.BirgitS skrev:Okej, även du borde ha sett intervjun med han som säger hur det fungerar. Har du sett någon annan anställd mekaniker som säger att det finns individuella avtal för mekanikerna gällande något annat än lön etc. utan t.ex. pensionsavsättningar, övertidsersättningar, semester?
Om inte, varför finns det ingen anställd mekaniker som vill säga hur bra Tesla är just för att det går att få individuella avtal?
Allvetare
· Östergötland
· 4 078 inlägg
Jag tror du lägger för stor vikt i ett uttalande från en person. Det är inte oviktigt, och en del i helhetsbilden, men det är just bara det. En liten del.BirgitS skrev:Okej, även du borde ha sett intervjun med han som säger hur det fungerar. Har du sett någon annan anställd mekaniker som säger att det finns individuella avtal för mekanikerna gällande något annat än lön etc. utan t.ex. pensionsavsättningar, övertidsersättningar, semester?
Tesla handlas på börsen. Arbetare på Volvo kan också bli delägare i Tesla.Nyfniken skrev:
Optioner är som framtidsdricks. En helt riskfri ersättning sett från arbetsgivarens sida. Ett skutt neråt och optionerna blir värdelösa.
Knappast någon slags fet löneförmån.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 650 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 650 inlägg
Jag har inte uttalat mig tvärsäkert. Hur läser du egentligen?JanneJanne123 skrev:Vänta nu, du hänvisar till den skånska mannen från facket som hade gjort en TikTok? Det anser jag vara en högst otillförlitlig källa, han representerar ju en sida av konflikten. De anställda har, som vi har pratat om tidigare, NDA kring sina anställningsavtal och går därför inte ut med dessa. Jag tror vi får nöja oss med att vi utomstående inte vet hur avtalen ser ut, att så uttala sig tvärsäkert känns oseriöst. Du får gärna spekulera, men var då tydlig med att det är just en spekulation och presentera det inte som en sanning.
Jag skrev:
"Allt som jag har sett har väl visat ...". #5 075
Däremot så skrev du ju du det som tvärsäkert och som fakta:
"Men det är ju facket som med kollektivavtal vill behandla de anställda som ett kollektiv, Tesla vill ju inte det." #5 035
Så vad finns det för fakta bakom att Tesla inte vill behandla sina anställda mekaniker som ett kollektiv?
Eller är det olika krav på vad man skriver beroende på åsikt, om man tycker som du eller inte?