654 577 läst · 14 155 svar
655k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Att väldigt många köpt ett fordon av Tesla för att supporta Tesla går knappast att bevisa. Men det tror inte jag på.Jonatan79 skrev:
Det är väldigt många fler som köpt fordon av Volvo än av Tesla. Med den logiken skulle det vara för att stötta Volvo och Kinas Kommunistiska Parti. Men det tror inte jag på heller.
De allra flesta köper bil efter sina behov inget annat. Dessutom har inte Teslaförsäljningen ökat efter konflikten, snarare tvärt om.
Om SD skulle vara de nya Socialdemokraterna så skulle de under alla år de suttit i Sveriges Riksdag röstat för något förslag som är till fördel för fattiga och låginkomsttagare och inte med Moderaterna och vad jag kan få fram har de inte gjort det, inte ens göra om pensionsytemet så fattigpensionärerna fick det bättre. Nya sossarna jo tjena det är ju direkt dumt.Intet skrev:
Och nej jag är inte sosse
Tja, kanske det. Men artiklarna om de usla besiktningsresultaten samt oxo den ökande konkurrensen är nog större anledningar. Dessutom är det helt enkelt inte lika coolt att ha en Tesla längre nu när det är Sveriges mest sålda modell...D djac skrev:
Den teknikintresserade har många alternativ. Om Tesla fortfarande finns med kan man undra.D djac skrev:
IFMetall har 250000 medlemmar och SD 33000 så vad som är sekt i det sammanhanget det är ju frågan.Jonatan79 skrev:
Ok vi kan väl slänga in LO i diskussionen som har 2,4 miljoner.
Och alla föreningar har sina stadgar och grund att stå på.
Skulle SD aceptera att det kom in människor från kommunistiska partiet med deras värdegrund?
Om LO bad sina medlemmar att gå med i SD så skulle det väl bli så många att de helt sonika la ner hela skiten.
Naturligtvis har du rätt.👍 Man misstänker snarare att det är en sysselsättningsåtgärd att anställa en kommunikatör. Eller korruption..? Speciellt som det är så väldigt mycket vanligare i offentliga verksamheter. Alltså när "någon annan" betalar...L lbgu skrev:
En kommunikatör verkar sköta kommunikationen både internt och externt och det är vilket som en feghet av de som fattar besluten och chefsledet att använda sig av kommunikatörer.O skrev:
Kommunikatören förmedlar ju bara varför något hänt och varför något beslutats och det är enkelt att säga, hum det har jag ingen information om.
Naturligtvis ska Trafikverkets generaldirektör kunna svara på viktiga frågor som ställs av journalister men inte alla skitfrågor de ringer om
jag tror att mången kommunikatör agerar statussymbol för ägaren. Precis som livvakter. De får objektet att känna sig lite förmer.O skrev:
Som grädde på moset kan alltid chefen skylla på kommunikatören när det hoppar ut en groda ur hennes mun. Även om det är sant.
Alltså det är ganska enkelt egentligen. Extrem(höger/vänster) finns inte in Sverige. I alla fall inte inom något etablerat parti. Det är påhittade beteckningar av politiska motståndare. Helt utan någon som helst betydelse. Precis som vilken svordom som helst. Det gäller oxo uttryck som höger, vänster, rasist, nazist. Det går inte att hitta någon enda person som erkänner sig vara något av detta.P PHPersson skrev:Likaså högerpolitik vs vänster. Att extremisterna, oavsett riktigt, samlas i partierna längst ut känns inte konstig. SD, AFD etc. får såklart många sympatisörer som de inte vill ha eftersom de är höger. Jag delar absolut inga extrema politiska åsikter åt något håll så missförstå inte men varför får alltid extremhögern mer skit än extremvänstern. Kommunisterna har som vi alla vet begått ett större folkmord än nazisterna men av någon anledning är alltid det senare värre. Personligen sympatiserar jag inte ens i närheten med någon av dem men blir bara förundrad över varför det blir så att vissa framstår som värre än andra.
Möjligen med undantaget att en del på den sk vänsterkanten kan kalla sig vänster med stolthet i rösten. Men när det gäller de andra begreppen händer det aldrig. Inte en enda SD-medlem eller sympatisör kallar sig nazist. Ingen vänsterpartist, miljöpartist eller centerpartist kallar sig själv vänsterextremist.
Uttrycken har alltså i stort ingen betydelse. Så smartast är att bortse från dem helt. Och undvika använda dem själv. För att använda dessa uttryck visar bara att man saknar motargument. Det är därför de används så frekvent när en politisk motståndare har rätt och man själv inte är rakryggad nog att erkänna det.
Jag förstår inte heller varför man använder dessa ord. Men jag tror det är som att svära. Det blir en vana. Och det ger effekt utan att egentligen betyda något.P PHPersson skrev:
En annan sak jag inte kan förstå är varför det är OK att skriva att man aldrig kommer att rösta på SD. Hur kan man veta det. Kan man se in i framtiden? Eller kan man inte ändra sig? Eller tror man ingen annan kan ändra sig? Hur tänker man när man uttrycker sig så kategoriskt om något man inte vet något om?
Ett Ex. S skulle inte gå med i NATO. Men de ändrade sig. Kan man inte rösta på S längre om man är mot NATO-medlemskap?
Varför måste facket alltid ha fel i allt bara för man blivit illa behandlad för en massa år sedan? Vad spelar det för roll vad Elon Musk gör och påstår när man skall köpa en beg Tesla?
Varför detta fokus på vad man är emot. Vad man kan obstruera. Sätta sig på Essingeleden och stoppa trafik och ambulanser. Varför är det så extremt lite konstruktivt i svensk politik? Och varför kan man inte erkänna egna fel andras rätt och ändra sig? Och hålla med när man vet vad som är rätt. Inte ens när man är överens?
Det är nog många som undrar...
Det ger effektenJonatan79 skrev:
- att IF Metall får ytterligare stöd.
- Och att Tesla får ytterligare motstånd.
- Så det påverkar nog moralen hos båda parterna.
Men lite i pressen blir det. Kanske någon socialdemokrat väljer ett annat märke än Tesla. Vem vet. Men det lär nog inte märkas så mycket i samhället i stort. De flesta bryr sig knappas om konflikten.
Du missar att facket inte är vilken S&M-förening som helst, eftersom den påverkar arbetsförhållandena på arbetsplatsen för alla anställda. Alltså, även för de som anses ha fel värdegrund. Helt godtyckligt kan medlemmar uteslutas från möjligheten att vara delaktiga i att förbättra sin jobbsituation.K kortis skrev:
Får den av facket "persona non grata" problem på jobbet av något slag som facket brukar ha som orsak till medlemskap. Ja, då finns det två åklagare och ingen försvarsadvokat.
Så att kalla facket för vilken förening som helst, är fel.
Det här var inte bra. Märker ni inte att vi sakta börjar glida in på att diskutera det som tråden faktiskt handlar om. Mycket oroande 😆.
Nej, det är inte godtyckligt. Precis som det krävs av dig att du delar SD's värdegrund om du vill vara med i SD så kan facket kräva att du delar deras värdegrund.Intet skrev:
Ja, jag klarar ju av att samtidigt vara kritisk till företaget Tesla och kunna uppskatta tekniken i bilarna. De är helt enkelt på en helt egen nivå tekniskt, massor av smarta lösningar som gör bilarna billigare att tillverka, minskar felkällorna och ökar funktionen. Har en rätt god relation till teknikerna på lokala Tesla och där finns ett par riktiga nördar som kan berätta, det är helt enkelt väldigt roligt, om man är teknikintresserad.O skrev:
Tja, kanske det. Men artiklarna om de usla besiktningsresultaten samt oxo den ökande konkurrensen är nog större anledningar. Dessutom är det helt enkelt inte lika coolt att ha en Tesla längre nu när det är Sveriges mest sålda modell...
Den teknikintresserade har många alternativ. Om Tesla fortfarande finns med kan man undra.
Nu pratar jag lite djupare än att lacken är dålig osv..