598 880 läst · 13 193 svar
599k läst
13,2k svar
Tesla och kollektivavtal
Förstår inte vad du menar alls, du visar att du inte riktigt förstår språket och jag säger att jag inte kan dels den fackliga världen och dels historiken till varför det formulerades på det sättet, man kan inte lösrycka en bit ur ett dokument och argumentera över denna, det är meningslöst. Vi kommer därför inte längre i den frågan utan får gå tillbaks och efterlysa inlåsta medlemmar, dvs de som skickat in en ifylld utträdesblankett och trots detta inte tillåts lämna förbundet.Alfredo skrev:
Min gissning är att de inte finns.
Det hamnar ofta på dig att bevisa att du inte gjort beställningen.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:Av allmän hyfs brukar jag alltid presentera när jag ringer någon men någon ytterligare identifiering har jag aldrig gjort.
Större organisationer som Skatteverket och domstolarna brukar vara väl medvetna om offentlighetsprincipen. Det har dock hänt att exempelvis en liten pastorsexpedition varit tjurig initialt men även såna har efter en stund förstått vad som gäller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Från skr
Logga in
Skapa konto
För att få ut personuppgifter om dig (endast sådana som är offentliga förstås) från Skatteverket måste man antagligen ange ditt personnummer som databasnyckel. 🙃Alfredo skrev:
Om jag inte minns helt fel så måste inte myndigheter lämna ut offentliga allmänna handlingar via telefon eller email. Det räcker om de lämnar ut dem på papper, och de får ta betalt för utskriftskostnaden.Alfredo skrev:
Myndigheten ska också göra det möjligt för en enskild person att ta del av handlingen på plats hos myndigheten. Då utan avgift.
Nej det går normalt utmärkt med exempelvis namn och födelsedatum eller namn och adress. Vet man bara att personen heter Nils Nilsson och bor någonstans på Stora Gatan kan det säkert bli problem, men oftast går det bra. Man kanske har personuppgifter på exempelvis föräldrar, make/maka eller barn, och kan gå den vägen.P pmd skrev:
Skatteverket/folkbokföringen gör i alla fall det per telefon utan minsta diskussion när det gäller enstaka förfrågningar. Exakt vad de måste göra kan jag inte i detalj.P pmd skrev:
Det kostar nog mindre att göra så än att skriva ut uppgiften på papper och skicka ett pappersbrev. Att en myndighet inte måste lämna ut offentliga allmänna uppgifter per telefon eller email betyder inte att den inte får. Skatteverket är en av våra bästa myndigheter och är mycket hjälpsam för den som undrar över skatteproblem.Alfredo skrev:
(Jag inser att "skatteproblem" kan tolkas på flera sätt, men jag menar inte den sortens skatteproblem som Oscar Properties har. 😉)
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Du kan orera hur mycket du vill kring att vi inte skulle förstå bakgrunden till deras formuleringar men för mig är syftet/bakgrunden till dessa helt uppenbara.D djac skrev:Förstår inte vad du menar alls, du visar att du inte riktigt förstår språket och jag säger att jag inte kan dels den fackliga världen och dels historiken till varför det formulerades på det sättet, man kan inte lösrycka en bit ur ett dokument och argumentera över denna, det är meningslöst. Vi kommer därför inte längre i den frågan utan får gå tillbaks och efterlysa inlåsta medlemmar, dvs de som skickat in en ifylld utträdesblankett och trots detta inte tillåts lämna förbundet.
Min gissning är att de inte finns.
Faktum är att att utträde ur facken många gånger är betydligt mer krångligt än vad som är nödvändigt eller vanligt. Det faktum att också flera fackförbund verkar tro att man kan kräva personliga samtal med deras representant för att kunna nyttja sin lagstadgade föreningsfrihet och den underton och formulering som finns i deras många av deras stadgar gällande utträde tyder på att de tillskriver sig själva större rättigheter än de egentligen har.
Fackförbund är ingen myndighet och är även dessa behöver följa samhällets lagar och regler. Jag är mycket t.ex. tveksam till att ett fackförbund skulle kunna neka utträde om en medlem vägrar gå med på ett personligt samtal eller fylla i en blankett. Lagen gäller nämligen före en intresseförenings godtyckliga regler.
I Sverige får inte en myndighet efterforska vem en person är som begär att ta del av en offentlig allmän handling, med undantag för om det kan finnas hinder för att lämna ut handlingen (t.ex. sekretess).N Niq skrev:
Japp, detsamma, jag tror helt enkelt inte på att gruppen du värnar, medlemmar som inte kommer ur facket, existerar men blir gärna överbevisad för då skulle det ju bli intressant.S Styrman_jansson skrev:Du kan orera hur mycket du vill kring att vi inte skulle förstå bakgrunden till deras formuleringar men för mig är syftet/bakgrunden till dessa helt uppenbara.
Faktum är att att utträde ur facken många gånger är betydligt mer krångligt än vad som är nödvändigt eller vanligt. Det faktum att också flera fackförbund verkar tro att man kan kräva personliga samtal med deras representant för att kunna nyttja sin lagstadgade föreningsfrihet och den underton och formulering som finns i deras många av deras stadgar gällande utträde tyder på att de tillskriver sig själva större rättigheter än de egentligen har.
Fackförbund är ingen myndighet och är även dessa behöver följa samhällets lagar och regler. Jag är mycket t.ex. tveksam till att ett fackförbund skulle kunna neka utträde om en medlem vägrar gå med på ett personligt samtal eller fylla i en blankett. Lagen gäller nämligen före en intresseförenings godtyckliga regler.
Att föreningar har stadgar, att de är skrivna på ett formellt språk och att de följs är inget som oroar mig öht, skrämmer det en så ska man inte gå med i någonting alls, eller ha relationer med någon organisation. Det finns säljföretag med mer aggressiva villkor än detta.
Till sist ska man väl inte gå med i just ett fackförbund om man aggressivt motsätter sig allt de står för, det kan liksom aldrig bli rätt.