570 850 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Så jag ringer försäkrinsbolaget använder ditt namn. Ändrar adress tel.nr , e-post adress och bankkontonummer sen kan jag teckna försäkringar i ditt namn. Eller begära ersättning för div skador.Tar väl en stund innan du märker det om alla dina kontaktuppgifter är ändrade.Alfredo skrev:
Ger Skatteverket verkligen ut fullständiga personnummer via telefon? Utan identifiering?Alfredo skrev:
Är inte speciellt stelbent eller svårt att göra en enkel identifiering. Dessutom följer dom lagen också om dom gör det.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Jag vill inte ses som en som kallar folk saker så jag förtydligar.S Styrman_jansson skrev:
Det som i mina ögon kännetecknar rövarhistorier kan bla vara, för bra för att vara sant, långt bak i tiden och diffusa, rör någon annan, berättaren är känslomässigt engagerad, svårighet att beskriva skeendet ur andra partens perspektiv, beskriver inte eventuella missar hen själv har gjort i ärendet. Finns mycket mer såklart men detta är nog de först BS-triggersen för mig.
Det är lätt att dras med i "för-djävligt-historier" och det händer mig med men tillfälligheter har gjort att jag många gånger blivit påmind och tillnyktrad. Med anhöriga både inom vård och skola får jag ofta påståenden från politiker och artiklar i tidningarna de-bunkade. För många år sedan hade jag förmånen att regelbundet ta en kaffe med professorerna på Juridicum i Lund och det var en tillnyktring i fråga om hur man ser på nyheter som rör deras område. Deras råd ringer fortfarande i öronen, -satt du inte med vid förhandlingen så har du ingen aning!
Antingen det eller så är det så enkelt att stadgar växer fram genom åren och att revidera dem är ett stort arbete, det är stora medlemsstyrda organisationer och jag misstänker att man inte pillar i stadgarna annat än när det verkligen behövs.N Niq skrev:Jag gissar att eftersom facken verkar ha lite svårt att hänga med i samhällsutvecklingen så har man kvar en del gamla skrivelser.
Jag gissar att en anledning att det ska tas beslut är för att om facket är i konflikt med en arbetsgivare och tagit ut medlemmar i strejk så ska inte arbetsgivaren kunna pressa dom anställda medlemmarna att gå ur facket med omedelbar verkan.
Hade LO verkligen varit medlemsstyrt hade de inte skänkt pengar till SAP. På papperet är de medlemsstyrda, men de lyckas på något sätt filtrera bort medlemmarna från makten. Nuförtiden röstar väl fler medlemmar på SD än SAP i flera LO-förbund.D djac skrev:
Problemet med facken (särskilt LO) är att de mentalt fortfarande befinner sig i en tid då de i princip kunde styra landet ifall de ville. Så att de har lite storhetsvansinne är ju inte förvånande.
Självklart är det medlemsstyrda, vad menar du, att de fejkar årsmöten osv?L lbgu skrev:Hade LO verkligen varit medlemsstyrt hade de inte skänkt pengar till SAP. På papperet är de medlemsstyrda, men de lyckas på något sätt filtrera bort medlemmarna från makten. Nuförtiden röstar väl fler medlemmar på SD än SAP i flera LO-förbund.
Problemet med facken (särskilt LO) är att de mentalt fortfarande befinner sig i en tid då de i princip kunde styra landet ifall de ville. Så att de har lite storhetsvansinne är ju inte förvånande.
De anser inte att det behövs ändras för att det är till fackens "nackdel", inte till medlemmarnas fördel...D djac skrev:
Nej, men de låter uppenbarligen inte medlemmarnas politiska åskådning påverka hur de styr. Hur förklarar du att ett LO-förbund stöttar SAP ifall fler medlemmar är SDare än SAPare? Borde inte ledningen i föreningen spegla medlemmarna åtminstone lite. Tror inte det finns någon i ledande position i något LO-förbund som är öppet SD. Men sossar vimlar det av. Är inte det konstigt ifall SD är största parti bland medlemmarna? Eller är det bara slumpen? På något sätt sorteras "misshagliga" medlemmar bort så de inte kan klättra upp i föreningen. Svårt att se någon annan trolig slutsats.D djac skrev:
Där måste man nog fundera lite innan man skriver, det har alltid funnits olika politiska partier representerade hos medlemmarna och en fackförbunds uppgift ligger inte att vara ett interface mellan parti och sympatisör, oavsett vilken roll de har. Det får medlemmarna sköta själva.L lbgu skrev:Nej, men de låter uppenbarligen inte medlemmarnas politiska åskådning påverka hur de styr. Hur förklarar du att ett LO-förbund stöttar SAP ifall fler medlemmar är SDare än SAPare? Borde inte ledningen i föreningen spegla medlemmarna åtminstone lite. Tror inte det finns någon i ledande position i något LO-förbund som är öppet SD. Men sossar vimlar det av. Är inte det konstigt ifall SD är största parti bland medlemmarna? Eller är det bara slumpen? På något sätt sorteras "misshagliga" medlemmar bort så de inte kan klättra upp i föreningen. Svårt att se någon annan trolig slutsats.
Fackförbundet ska driva medlemmarnas frågor rörande arbetslivet och det gör de på det sätt som är (de uppfattar) effektivast, du ska inte utesluta att facken kommer arbeta med andra partier framöver, om det skulle gynna medlemmarna mer.
Det kan man nog göra, men man får antaglogen inget i gengäld, utom möjligen den anställdes tacksamhet.D djac skrev:
I en liten lanthandel är det oftast mer informellt. Det är samma person som fixar med hyllorna och hämtar varor från lagret som sen tar betalt.
Kunden får förstås inte välja själv hur mycket den vill betala.
Det finns dock affärsidkare som har policyn "betala vad du tycker är skäligt", men det är knappast så värst vanligt.
Jag menade såklart att man ska betala rätt summa men göra det genom att gå fram till någon som exempelvis plockar upp på hyllorna, jag är helt övertygad om att de bett dig följa processen, även om de lika säkert inte använt detta tydligen skrämmande ord!P pmd skrev:Det kan man nog göra, men man får antaglogen inget i gengäld, utom möjligen den anställdes tacksamhet.
I en liten lanthandel är det oftast mer informellt. Det är samma person som fixar med hyllorna och hämtar varor från lagret som sen tar betalt.
Kunden får förstås inte välja själv hur mycket den vill betala.
Det finns dock affärsidkare som har policyn "betala vad du tycker är skäligt", men det är knappast så värst vanligt.
Att försäkringar kan gälla retroaktivt från betalningsdagen är inte omöjligt. När jag skulle teckna en MC-försäkring en gång i forntiden gällde försäkringen från och med dagen då jag ringde försäkringsbolaget och "tecknade" försäkringen. Betalningen kom in ett par dagar senare (pga postgången och Postgirots handläggningstid).D djac skrev:
I USA var det däremot mycket noga med att bilförsäkringen började gälla när försäkringsbolaget fick betalningen (som skickades med en check i ett vanligt brev). Det är väl mer så man förväntar sig att ett försäkringsbolag ska agera, tror jag.