D djac skrev:
Haha, jag har papper, utgick från det!
Jag har +Allt, och kan inte sitta med papper där nyheterna redan är gamla när dom tryckts 🤓

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
Intet Intet skrev:
Hotel California.
Menar du inte IF California? :)

D djac skrev:
Lägg ett förslag till årsstämman, det är medlemmarna som röstar.
Kan jag få en fullmakt av dig eller någon medlem i klubben så ska jag fixa ett förslag ;)

• Haha
djac
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Man gör väl som vad alla andra majoritetsägare till bolag gör.
Det tror jag inte. Regeringen "äger" förvaltningsstiftelsen, inte SVT. En stiftelsen ägs f.ö. inte i egentlig mening.
Andra regler gäller för stiftelser än bolag.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Jag menade såklart att man ska betala rätt summa men göra det genom att gå fram till någon som exempelvis plockar upp på hyllorna, jag är helt övertygad om att de bett dig följa processen, även om de lika säkert inte använt detta tydligen skrämmande ord!
Ja, det är klart att de gör. Jag raljerade lite och påekade att det finns marginella företeelser som inte passar in i beskrivningen. 😉

• Gilla
djac
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Självklart är det medlemsstyrda, vad menar du, att de fejkar årsmöten osv?
Har alla fackföreningen direktval till sin styrande församling, eller förekommer indirekta val där lokalavdelningarnas styrande utser delegater till föreningens årsmöten ("kongress" brukar kanske kallas)?

P
D djac skrev:
[…] det redan fastslagits att man har tre månaders utträde […]
Det kan man som f.d. medlem lämpligen strunta i.

N Niq skrev:
Ändrar adress tel.nr , e-post adress och bankkontonummer sen kan jag teckna försäkringar i ditt namn.
Vill du betala mina försäkringar så be my guest...
N Niq skrev:
Ändrar adress
Gissar att de har rutiner på att skicka bekräftelse till tidigare adress. Exempelvis Svensk Adressändring har i alla fall den typen av rutiner. Hur som helst har jag aldrig hört om att "olovlig adressändring" hos försäkringsbolag skulle vara något reellt problem. Jag antar att de har hyfsad koll på riskerna och gör en avvägning mellan servicenivå och skydd mot osannolika risker.

N Niq skrev:
Ger Skatteverket verkligen ut fullständiga personnummer via telefon? Utan identifiering?
Ja självklart! Det bryter mot svensk grundlag om de skulle försöka efterforska syftet med att ta del av allmänna handlingar!

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad menar du, det står ju så i stadgarna (sid 31)
Jag menar nog precis tvärtemot vad det kanske kunde tolkas som...

Jag menar att hela stadgedokumentet är en d-a rövarhistoria när de tror sig ha rätten att besluta om att medge en medlem utträde eller besluta om avslag. Vilka tror de att de är? "Beslut om avslag kan överklagas"... Ska man skratta, gråta eller kanske förfäras av att vissa tydligen står bakom liknande formuleringar?

Textdokument med regler för utträde, inklusive ansökan, beslut och överklagande av avslag hos avdelningsstyrelsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Deras råd ringer fortfarande i öronen, -satt du inte med vid förhandlingen så har du ingen aning!
Det räcker väl att läsa "Mom. 3" ovan för att få en aning?

Alfredo Alfredo skrev:
Vill du betala mina försäkringar så be my guest...
Dom skulle ju nog inte betala dina räkningar bara ta ut all ersättning dom kan.
Alfredo Alfredo skrev:
Gissar att de har rutiner på att skicka bekräftelse till tidigare adress. Exempelvis Svensk Adressändring har i alla fall den typen av rutiner. Hur som helst har jag aldrig hört om att "olovlig adressändring" hos försäkringsbolag skulle vara något reellt problem. Jag antar att de har hyfsad koll på riskerna och gör en avvägning mellan servicenivå och skydd mot osannolika risker.
Nej risken är nog inte så stor hos just försäkringsbolag. Finns ju andra företag som kanske är lättare och mer lönsamt att lura.
Alfredo Alfredo skrev:
Ja självklart! Det bryter mot svensk grundlag om de skulle försöka efterforska syftet med att ta del av allmänna handlingar!
Det är skillnad på att efterfråga syftet och att ge ut uppgifter hur som helst via telefon.
Du kan i Finland också få fram fullständiga skatt och folkbokföringsuppgifter om någon men inte oidentifierad via telefon.

D
P pmd skrev:
Har alla fackföreningen direktval till sin styrande församling, eller förekommer indirekta val där lokalavdelningarnas styrande utser delegater till föreningens årsmöten ("kongress" brukar kanske kallas)?
Jag blev nyfiken och hos LO verkar de stora besluten tas på kongressen som är vart fjärde år, finns en process för hur man motionerar men det sker genom förbunden, så det är definitivt en väg om man som medlem inte gillar vissa ord i stadgarna.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Det räcker väl att läsa "Mom. 3" ovan för att få en aning?
Uppenbarligen inte, det måste kombineras med viss kunskap och förståelse.

N Niq skrev:
Dom skulle ju nog inte betala dina räkningar bara ta ut all ersättning dom kan.
Fast det är försäkringsbolagets problem och inte mitt.

N Niq skrev:
Du kan i Finland också få fram fullständiga skatt och folkbokföringsuppgifter om någon men inte oidentifierad via telefon.
Av allmän hyfs brukar jag alltid presentera när jag ringer någon men någon ytterligare identifiering har jag aldrig gjort.

Större organisationer som Skatteverket och domstolarna brukar vara väl medvetna om offentlighetsprincipen. Det har dock hänt att exempelvis en liten pastorsexpedition varit tjurig initialt men även såna har efter en stund förstått vad som gäller.

D djac skrev:
Uppenbarligen inte, det måste kombineras med viss kunskap och förståelse.
Du är verkligen svår att förstå dig på. Du skriver:
D djac skrev:
oräknat eventuella ljusskygga sammanslutningar som kanske inte tillåter utträde.
Samtidigt försvara du formuleringar som:

Mom. 3 om beslut om utträde; beskriver processen för hantering av skriftliga utträdesansökningar och överklaganden enligt avdelnings- och förbundsstyrelsens riktlinjer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.