Jag gissar att eftersom facken verkar ha lite svårt att hänga med i samhällsutvecklingen så har man kvar en del gamla skrivelser.

Jag gissar att en anledning att det ska tas beslut är för att om facket är i konflikt med en arbetsgivare och tagit ut medlemmar i strejk så ska inte arbetsgivaren kunna pressa dom anställda medlemmarna att gå ur facket med omedelbar verkan.

• Gilla
  • Haha
Zevv och 3 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Jag gissar att eftersom facken verkar ha lite svårt att hänga med i samhällsutvecklingen så har man kvar en del gamla skrivelser.

Jag gissar att en anledning att det ska tas beslut är för att om facket är i konflikt med en arbetsgivare och tagit ut medlemmar i strejk så ska inte arbetsgivaren kunna pressa dom anställda medlemmarna att gå ur facket med omedelbar verkan.
Hur vet facket om en medlem går ur pga egen eller inte egen vilja? Bestämmer facket själva om de ska bevilja utträde då?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är det inte så att vissa fack har a-kassa och avgift på samma faktura?
Borde inte vara det längre ... Unionen hade det men ändrade på det pga nån som dragit det till rätten.
Vet inte om det var Unionen som blitt dragen eller om det var nått LO fack ... har för mig det var nått LO fack, och Unionen ville inte få böter och ändrade på sina rutiner.

• Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag saknar sådan i närtid, jobbade ett tag på Televerket och när jag slutade gick jag ur, minns inte exakt hur men det var inget drama. Unionen som är relevant för mig verkar enkla, man gör det på deras hemsida.
Då kanske det inte är läge att kalla andras erfarenheter för "Rövarhistorier"?

Att unionen är betydligt enklare att ha att göra med ( och har en mer rimlig avgift) är dock även min erfarenhet. Jag har varit medlem där många år även om jag numera är med i ledarna.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N Niq skrev:

Då hade det väl varit snyggt och skrivit det i stadgarna ;)

Oavsett så känns det inte som det är upp till facket att besluta om föreningsfriheten ska gälla eller inte. Vad ska de liksom göra om de tycker att den anställda är pressad av arbetsgivaren men vidhåller att denne vill gå ur och att så inte är fallet? Neka dem och bryta mot lagen?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:

Svårt att hänga med efter 30 år? Det finns andra ord som kan beskriva deras ovilja att göra enkla ändringar i stadgar...

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Då hade det väl varit snyggt och skrivit det i stadgarna ;)

Oavsett så känns det inte som det är upp till facket att besluta om föreningsfriheten ska gälla eller inte. Vad ska de liksom göra om de tycker att den anställda är pressad av arbetsgivaren men vidhåller att denne vill gå ur och att så inte är fallet? Neka dem och bryta mot lagen?
Ja det skulle det vara.

Har ingen aning faktiskt. Har inte läst alla deras regler på många år. Jag gissar bara men tycker det låter som något som skulle kunna stämma historiskt men som inte är så relevant idag.

Låta dig stå som medlem utan att betala något så länge konflikten pågår.

P pmd skrev:
Det är ju inte regeringen som sköter om anställningar på SVT så mod att försöka är inte relevant.
Man gör väl som vad alla andra majoritetsägare till bolag gör.

Ifall man kontrollerar VDn så är det ju bara att på ett lämpligt sätt (kanske under en golfrunda) informera denna VD vad som ska göras. VD sätter väl då igång med en gigantisk omorganisation av bolaget eller hur det nu sköts enklast. En fördel är ju att andra politiska partier knappast kan lägga sig i processen eftersom SVT ska vara "oberoende".

Saknar man kontroll av VD (eller styrelse) så får man ju börja i den änden att de poster som behövs ersätts med lydiga redskap.

Så det som krävs är mod att försöka. Men som sagt så saknas nog det.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Amerikanska staten/pentagon har tagit över kontrollen av Starlink där, så Musk kan inte stänga av det för Ukraina.
Så det blir bara gissningar om vad Musk vill, och skulle göra, om han hade fria händer.
Självklart är det gissningar vad vem som helst vill eller kommer att göra. Krävs förmåga att se i framtiden. Särskilt politiker är väl snarast kända för att säga saker som de inte menar.

Fast genom sina faktiska handlingar så har Musk uppenbart gett väldigt viktigt stöd till Ukraina. Handlingar säger mer än ord, särskilt ord som sägs i en valrörelse för att antagligen primärt vinna röster.

Alfredo Alfredo skrev:
Varför presenterar du dina erfarenheter som de vore allmängiltiga? De är inte det. De senaste åren har jag såväl tecknat som sagt upp försäkringar med informella telefonsamtal utan minsta problem. Tråkigt om du har en krångligare relation med dina försäkringsgivare, men det gör inte din verklighet till allas verklighet. 😉
Har du faktiskt kunna teckna och säga upp försäkringar och annat med informella telefonsamtal utan att på något vis identifiera dig?
Om det skulle gå att göra där jag är kund så skulle jag bli väldigt orolig över hur företaget behandlar mina uppgifter.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Har du faktiskt kunna teckna och säga upp försäkringar och annat med informella telefonsamtal utan att på något vis identifiera dig?
Absolut! I modern tid har jag i december 2022 och i december 2023 tecknat en utökad reseförsäkring som tillägg till min normala hemförsäkring. Jag ringde dem och vi kom överens om omfattningen och de bekräftade senare det hela med ett hemskickat försäkringsbrev med faktura.

Skulle det vara något konstigt? Jag tycker snarare de moderna påhitten med fullkomligt onödig identifiering i tid och otid är konstigt och nästan aningen obehagligt.

Detaljerna avseende försäkringstecknande och uppsägningar innan dess är ganska grumliga och då de på sitt sätt skedde i en annan tid, kanske inte så intressanta. Är dock ganska säker på att jag vid mitt senaste bilbyte 2021 sade upp den gamla bilförsäkringen och tecknade en ny enbart med ett telefonsamtal. Sen skickade de givetvis även då hem handlingar som jag kunnat reagera på om något skulle ha blivit fel.

N Niq skrev:
Om det skulle gå att göra där jag är kund så skulle jag bli väldigt orolig över hur företaget behandlar mina uppgifter.
Varför då? Vad oroar du dig över?

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut! I modern tid har jag i december 2022 och i december 2023 tecknat en utökad reseförsäkring som tillägg till min normala hemförsäkring. Jag ringde dem och vi kom överens om omfattningen och de bekräftade senare det hela med ett hemskickat försäkringsbrev med faktura.

Skulle det vara något konstigt? Jag tycker snarare de moderna påhitten med fullkomligt onödig identifiering i tid och otid är konstigt och nästan aningen obehagligt.

Detaljerna avseende försäkringstecknande och uppsägningar innan dess är ganska grumliga och då de på sitt sätt skedde i en annan tid, kanske inte så intressanta. Är dock ganska säker på att jag vid mitt senaste bilbyte 2021 sade upp den gamla bilförsäkringen och tecknade en ny enbart med ett telefonsamtal. Sen skickade de givetvis även då hem handlingar som jag kunnat reagera på om något skulle ha blivit fel.

Varför då? Vad oroar du dig över?
Det är olagligt för dom att dela dina uppgifter med någon som dom inte identifierat. Någon skulle kunna teckna försäkring i ditt namn. Försäkring är väl troligen inte så stor risk med för det tar ju ett tag innan dom kan börja få pengar från den. Men om dom får dina personuppgifter så är det lätt att ansöka om krediter och medlemskap på diverse ställen och teckna abonnemang på olika saker.

Identitetsstölder är en av dom kriminella verksamheter som omsätter mest pengar för tillfället. Det är ju knappast utan anledning.

Innan allt blev digitalt så gick man ju in på sitt lokala kontor. Antingen kände dom igen en eller så visade man sitt Id. Men så fungerar det ju inte nuförtiden.

• Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Det är olagligt för dom att dela dina uppgifter med någon som dom inte identifierat.
De har inte delat något. De har tagit emot en beställning.

N Niq skrev:
Någon skulle kunna teckna försäkring i ditt namn.
Ja det skulle kunna ske. Risken låg och konsekvensen ännu lägre. Jag ser inget reellt problem.

N Niq skrev:
Men om dom får dina personuppgifter
Är det inte enklare för dem att exempelvis ringa Skatteverket och fråga om de är nyfikna? Mina personuppgifter som namn, adress, civilstånd, familjeförhållanden och personnummer är väldigt offentliga.

N Niq skrev:
Identitetsstölder är en av dom kriminella verksamheter som omsätter mest pengar för tillfället. Det är ju knappast utan anledning.
Ett stelbent försäkringsbolag påverkar knappast detta till det bättre.

N Niq skrev:
Innan allt blev digitalt så gick man ju in på sitt lokala kontor. Antingen kände dom igen en eller så visade man sitt Id. Men så fungerar det ju inte nuförtiden.
Det har jag nog aldrig gjort när det gäller försäkringar. De senaste 40 åren har jag nog i princip undantagslöst hanterat sådant över telefon. Tror aldrig någonsin jag satt min fot i ett försäkringsbolags lokaler.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag har också sagt upp försäkringar/abbonemang/ändrat försäkringar per mail utan någon form av identifiering. hos flera av de större företagen.

Dock börjar fler och fler gå över till meddelandetjänsten på sin hemsidor, och som då ligger bakom bank-ID. Funkar ju det med och är smidigt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Kom på nu dock att jag varit med om ett försäkringsbolag som krävde att en speciell blankett, lätt överdrivet komplicerad, skulle fyllas i vid skada. Jävligt stelbent och fyrkantigt och det bolaget fick också rätt mycket badwill p.g.a. den hanteringen i sina recensioner.

Hos övriga försäkringsbolag jag har haft att göra med har man helt enkelt bara skrivit vad som hänt och vad det kostat så har det löst sig smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.