590 028 läst · 12 807 svar
590k läst
12,8k svar
Tesla och kollektivavtal
Ah som ett IKEA varuhusJonatan79 skrev:
Extremt tveksamt till att detta håller i rätten då föreningsfriheten är en del av Sveriges grundlagar.... ooopsS Styrman_jansson skrev:Men ändå så har t.ex. IF Metall dylik text i sina stadgar;
[bild]
Varför ska detta upp till avdelningsstyrelsen ( och ev. förbundsstyrelsen) för beslut? De finns inget att besluta om. Vill någon inte vara medlem kan de inget göra.
Och hur sjutton kan de avslå en utträdesansökan? Det kan knappast vara lagligt...
Hade jag haft mer pengar skulle jag lekt rättshaverist för att pröva just detta och ge dem en smäll på fingrarna
Amerikanska staten/pentagon har tagit över kontrollen av Starlink där, så Musk kan inte stänga av det för Ukraina.L lbgu skrev:
Så det blir bara gissningar om vad Musk vill, och skulle göra, om han hade fria händer.
Tramsig diskussion och det är ingen skillnad mot att du skickar försäkringsavtalet i ett kuvert med posten. Olyckliga specialsituationer kan alltid uppstå och när det gäller vad som gäller i en viss speciell situation rekommenderar jag att du läser avtalet och lagstiftningen.D djac skrev:
Men styrman, det var väl för väldigt många år sedan detta?S Styrman_jansson skrev:Jo det håller jag med om. Det jag menade var precis det jag skrev som är min upplevelse från när jag var elektriker. Alla fick alltid minimum enligt avtal baserat på deras "titel" typ "lärling", "1a-årsmontör", "2a-årsmontör" osv. Vid årlig lönerevision fick alla också exakt vad parterna kommit överens om, aldrig någon lönespridning eller individuell lönesättning. Spelade inget roll om man bytte arbetsgivare, funkade likadant.
Det var precis jag jag upplevde att det fungerade. Facken var oerhört stelbenta och avvek aldrig från något i "avtalet". Och arbetsgivarna jag hade följde facken...
De var likadana mot medlemmarna. De försökte pracka på mig div försäkringar och dylikt som jag inte ville ha med hänvisning till att det minsann stod med i avtalet att jag måste ha dem. Fick straffa mig ur dem genom att vägra betala.
Visst har SEF och Eio varit sådana, det var samma när jag var metall-ansluten, jobbade i industrin, i min ungdom. Det var exakt fackets lönestege som gällde, oavsett hur duktig eller oduglig man var.
Men idag finns det ingen elektriker i Uppsalaregionen som går på lön exakt enligt avtal, utan alla har myyycket bättre.
Det behövs dåliga tider, arbetslöshet och överskott på anställningsbara elektriker för att lönerna ska börja krypa nedåt, mot avtalsnivån.
Jo men vad är problemet? Man slutar betala medlemsavgiften bara så löser det sig självt.S Styrman_jansson skrev:Ehh, nej.
Jag har sagt upp telefonabbonemang, TV-abbonemang, bilförsäkring, hemförsäkring, MC-försäkring, medlemskap i Villaägarna, medlemskap i "hobby"föreningar som Saab Turbo Club of Sweden/Ducatiklubben/SHBF m.fl, elabbonemang, Bredbandsabbonemang, medlemskap i idrottsföreningar och säkert en massa andra olika medlemskap/avtal.
I 99% av fallen har detta gått att lösa genom ett enkelt mail som följs av en bekräftelse. Alternativt så slutar man bara betala så kommer det ett medddelande att om man inte gör det så sägs medlemskapet upp. Försäkringsbolagen har förvisso ringt upp och fråga om de kunde göra något för att behålla mig men accepterat nej.
Inget har ens kommit nära processen att lämna SEF. De nästan otrevliga i telefon när de inte lyckades övertyga mig att fortsätta ge dem 10% av min inkomst.
(sen kan det ju vara klokt att fortsätta betala till en a-kassa)
Så kan man göra men det är inte rätt. På samma sätt som jag tycker att facket ska sköta sig tycker jag att enskilda medlemmar ska sköta sig och i detta ingår att betala avtalad medlemsavgift så länge man har ettP paralun skrev:
Jo men en a-kassa har alla rätt att vara medlem i och det kan ju vara klokt att kolla det innan man slutar betala så blir det en ny faktura enbart för a-kassan.Jonatan79 skrev:
https://www.sverigesakassor.se/sv/ga-med-i-a-kassan/hitta-din-a-kassa
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Men om du har så svårt att tro på det du kallar "rövarhistorier", vad är din erfarenhet av att lämna facket?D djac skrev:Jag tycker och tror självklart att man ska få lämna en organisation, samtidigt så ser jag det som lika självklart att dessa har stadgar och följer dem, tex för inträde och utträde.
Samtidigt har jag oerhört svårt för rövarhistorier som alla förstår vara bara delvis sanna, vare sig det gäller det här eller andra saker som framställs liknande, de går under det nu berömda citatet från sociala medier "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå"
Allvetare
· Östergötland
· 4 298 inlägg
Ja det var länge sedan och det låter ju hoppfullt om detta har ändrats. De elektriker jag träffar på mest är ofta i början av sin karriär och där får jag dock intrycket om att det är fackets lönestege som gäller strikt upp till "fullbetald". Detta oavsett att det kan skilja oerhört mycket i driv och kunskap.Mikael_L skrev:Men styrman, det var väl för väldigt många år sedan detta?
Visst har SEF och Eio varit sådana, det var samma när jag var metall-ansluten, jobbade i industrin, i min ungdom. Det var exakt fackets lönestege som gällde, oavsett hur duktig eller oduglig man var.
Men idag finns det ingen elektriker i Uppsalaregionen som går på lön exakt enligt avtal, utan alla har myyycket bättre.
Det behövs dåliga tider, arbetslöshet och överskott på anställningsbara elektriker för att lönerna ska börja krypa nedåt, mot avtalsnivån.
Jag saknar sådan i närtid, jobbade ett tag på Televerket och när jag slutade gick jag ur, minns inte exakt hur men det var inget drama. Unionen som är relevant för mig verkar enkla, man gör det på deras hemsida.S Styrman_jansson skrev: