550 100 läst · 11 955 svar
550k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
Det skulle jag inte tro att det är, såna stadgar skulle nog ses som oskäliga, även Svenska Akademien ändrade ju på sina regler och till utträde, skulle gissa att de var de sista, oräknat eventuella ljusskygga sammanslutningar som kanske inte tillåter utträde.P pmd skrev:
Jag förstår att du upplever det så men hela din text andas bara att du inte är medveten om saker och ting i din vardag. Tex när du beskriver hur du helt löst och informellt tecknar och annullerar försäkringar, så är det givetvis inte.Alfredo skrev:
Men rådet är väl att du läser avtalen innan du ingår någon form av medlemskap eller kommersiell relation, för att undvika överraskningar senare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Ehh, nej.D djac skrev:
Jag har sagt upp telefonabbonemang, TV-abbonemang, bilförsäkring, hemförsäkring, MC-försäkring, medlemskap i Villaägarna, medlemskap i "hobby"föreningar som Saab Turbo Club of Sweden/Ducatiklubben/SHBF m.fl, elabbonemang, Bredbandsabbonemang, medlemskap i idrottsföreningar och säkert en massa andra olika medlemskap/avtal.
I 99% av fallen har detta gått att lösa genom ett enkelt mail som följs av en bekräftelse. Alternativt så slutar man bara betala så kommer det ett medddelande att om man inte gör det så sägs medlemskapet upp. Försäkringsbolagen har förvisso ringt upp och fråga om de kunde göra något för att behålla mig men accepterat nej.
Inget har ens kommit nära processen att lämna SEF. De nästan otrevliga i telefon när de inte lyckades övertyga mig att fortsätta ge dem 10% av min inkomst.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Det är faktiskt oerhört svårt att förstå vad du egentligen tycker. Citatet ovan tycker jag tyder på att du ser det självklart med en utträdesrätt. Samtidigt försvarar du fackets rutiner och processer som försvårar för en enskild medlem att lämna organisationen. Försvarar du facket enbart för att du har lärt dig att man bör göra det? Jag börjar undra.D djac skrev:
Jo precis så är det! Jag ringer exempelvis mitt försäkringsbolag när jag behöver en utökad reseförsäkring och när jag kommer hem igen ringer jag och säger upp den. Jag kunde precis lika gärna ha skickat ett mail. Hur försäkringsbolagets rutiner och processer ser ut behöver jag inte bekymra mig det minsta om. På liknande informella sätt har jag exempelvis tecknat nuvarande bilförsäkring och nuvarande hem-/fastighetsförsäkringar.D djac skrev:
Tack för rådet, som andas ett märkligt försök till härskarteknik långt bortom sakfrågan, men jag tror jag klarar mig fint genom att agera som jag alltid gjort, vilket bland annat innebär att hålla sig långt borta från något fackförbunds rutin eller process.D djac skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Men ändå så har t.ex. IF Metall dylik text i sina stadgar;D djac skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska detta upp till avdelningsstyrelsen ( och ev. förbundsstyrelsen) för beslut? De finns inget att besluta om. Vill någon inte vara medlem kan de inget göra.
Och hur sjutton kan de avslå en utträdesansökan? Det kan knappast vara lagligt...
Och du tror att alla dessa organisationer saknar processer i bakgrunden, de vaknar varje dag och helt mållöst agerar på det de ser för stunden? Jag vet att du inte tror att det är så... men spelar med lite.S Styrman_jansson skrev:Ehh, nej.
Jag har sagt upp telefonabbonemang, TV-abbonemang, bilförsäkring, hemförsäkring, MC-försäkring, medlemskap i Villaägarna, medlemskap i "hobby"föreningar som Saab Turbo Club of Sweden/Ducatiklubben/SHBF m.fl, elabbonemang, Bredbandsabbonemang, medlemskap i idrottsföreningar och säkert en massa andra olika medlemskap/avtal.
Jag har själv flyttat runt lite försäkringar under senast halvåret och kan berätta att det innebär ett ganska flitigt användande av BankID och inte alls låter sig göras via anonyma telefonsamtal, sms, eller email.
Ska jag säga upp Sydsvenskan måste jag ringa till dem, så är processen. Netflix så måste jag logga in på kontot och klicka på de "knappar" de har bestämt, allt är processer och inget att vara rädd för.
Även något så enkelt som att handla på ICA måste följa processen, man kan inte ge en slant till valfri anställd i butiken, som exempel.
Jag kan inte tillräckligt om den fackliga världen men om jag skulle gissa så misstänker jag att dessa skrivningar härrör från situationer då man vill byta fackförbund och att det möjligtvis kan finnas intressekonflikter där. Nu skrivs ju såna texter i en ordning och eftersom det redan fastslagits att man har tre månaders utträde så gäller det fortsättningsvis i texten. Löpande så går man alltså in på detaljer men tidigare text gäller.S Styrman_jansson skrev:Men ändå så har t.ex. IF Metall dylik text i sina stadgar;
[bild]
Varför ska detta upp till avdelningsstyrelsen ( och ev. förbundsstyrelsen) för beslut? De finns inget att besluta om. Vill någon inte vara medlem kan de inget göra.
Och hur sjutton kan de avslå en utträdesansökan? Det kan knappast vara lagligt...
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Jag brukar tycka du är saklig och har många intressanta synpunkter i dina inlägg även om jag inte alltid håller med men detta luktar faktiskt lite "trollande".D djac skrev:Och du tror att alla dessa organisationer saknar processer i bakgrunden, de vaknar varje dag och helt mållöst agerar på det de ser för stunden? Jag vet att du inte tror att det är så... men spelar med lite.
Jag har själv flyttat runt lite försäkringar under senast halvåret och kan berätta att det innebär ett ganska flitigt användande av BankID och inte alls låter sig göras via anonyma telefonsamtal, sms, eller email.
Ska jag säga upp Sydsvenskan måste jag ringa till dem, så är processen. Netflix så måste jag logga in på kontot och klicka på de "knappar" de har bestämt, allt är processer och inget att vara rädd för.
Även något så enkelt som att handla på ICA måste följa processen, man kan inte ge en slant till valfri anställd i butiken, som exempel.
Du kan inte allvarligt mena att du liknar ett utträde ur facken med att handla på ICA? De har ju för sjutton t.o.m. självutcheckning. Likna det med att fylla i blanketter som ska upp till beslut i en styrelse...
Bakgrunden är nyckelordet. Som avgående medlem ska jag inte behöva fundera kring fackets processer i bakgrunden. En enkel viljeyttring på godtyckligt sätt ska självklart räcka!D djac skrev:
Varför presenterar du dina erfarenheter som de vore allmängiltiga? De är inte det. De senaste åren har jag såväl tecknat som sagt upp försäkringar med informella telefonsamtal utan minsta problem. Tråkigt om du har en krångligare relation med dina försäkringsgivare, men det gör inte din verklighet till allas verklighet. 😉D djac skrev:
Jag tycker och tror självklart att man ska få lämna en organisation, samtidigt så ser jag det som lika självklart att dessa har stadgar och följer dem, tex för inträde och utträde.Alfredo skrev:Det är faktiskt oerhört svårt att förstå vad du egentligen tycker. Citatet ovan tycker jag tyder på att du ser det självklart med en utträdesrätt. Samtidigt försvarar du fackets rutiner och processer som försvårar för en enskild medlem att lämna organisationen. Försvarar du facket enbart för att du har lärt dig att man bör göra det? Jag börjar undra.
Samtidigt har jag oerhört svårt för rövarhistorier som alla förstår vara bara delvis sanna, vare sig det gäller det här eller andra saker som framställs liknande, de går under det nu berömda citatet från sociala medier "Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå"
Lite spännande perspektiv, du skickar ett mail och tecknar villaförsäkring, när du stänger locket på laptopen fattar den eld och huset brinner ner, är försäkringskollektivet då skyldiga dig många miljoner, kan du tom skicka mailet efter du sprungit ut?Alfredo skrev:Varför presenterar du dina erfarenheter som de vore allmängiltiga? De är inte det. De senaste åren har jag såväl tecknat som sagt upp försäkringar med informella telefonsamtal utan minsta problem. Tråkigt om du har en krångligare relation med dina försäkringsgivare, men det gör inte din verklighet till allas verklighet. 😉