637 540 läst · 14 162 svar
638k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Det har jag förstått. Kommunikatörerna avlastar de som sysslar med kärnverksamheten så att de kan ägna sig åt just kärnverksamheten.P pmd skrev:
Nog märks det skillnad i Stockholmsområdet beroende på vilka partier som styr kommun och region. De prioriterar olika frågor.P pmd skrev:
Som barn gick jag till en ögonläkare varje år. Han sa aldrig något annat än sitt där, stöd hakan/pannan där etc. och slutligen "här är receptet som ni ska ge till optikern". Mamma och jag fick aldrig veta något om min syn av läkaren mer än att jag var närsynt. Som vuxen fick jag av en optiker veta att jag hade en skelning också.P pmd skrev:
Och du tror att allmänheten får reda på fler fel tack vara kommunikatörerna? Snarare är det tvärt om, kommunikatörens viktigaste uppgift lär vara att tillrättalagd information sprids, kommunikatören har inte som uppgift att agera visselblåsare utan snarare skydda organisationen mot att dåliga nyheter sprids externt.BirgitS skrev:
De läkarna finns fortfarande, även på den privata lilla VC i mitt samhälle, han är bäst när det gäller men ointresserad av vardagsgnäll, om du söker tröst för krämpor som du egentligen inte skulle gått till läkaren med utan bara väntat ut så är han inte din man men har ett mycket gott rykte om att vara duktig på att hitta svårare saker.BirgitS skrev:
Som barn gick jag till en ögonläkare varje år. Han sa aldrig något annat än sitt där, stöd hakan/pannan där etc. och slutligen "här är receptet som ni ska ge till optikern". Mamma och jag fick aldrig veta något om min syn av läkaren mer än att jag var närsynt. Som vuxen fick jag av en optiker veta att jag hade en skelning också.
En del patienter blir sura på hans fåordighet och det som uppfattas som ointresse, andra uppskattar hans direkthet.
Att man nuförtiden behöver ha heltidsanställda krishanterare är väl ett starkt tecken på hur det går, väldigt dåligt är svaret.L lbgu skrev:Och du tror att allmänheten får reda på fler fel tack vara kommunikatörerna? Snarare är det tvärt om, kommunikatörens viktigaste uppgift lär vara att tillrättalagd information sprids, kommunikatören har inte som uppgift att agera visselblåsare utan snarare skydda organisationen mot att dåliga nyheter sprids externt.
Vår region styrs utifrån den etablerade metoden för privatisering, man svälter verksamheten på bekostnad av andra funktioner, tex kommunikatörer och annat folk som kostar men inte bidrar, samtidigt byter man ut cheferna efter hand till inkompetenta men lojala figurer (medveten inkompetens och yrkesosäkerhet gör dem lojala om inte annat). Dessa säkerställer både att verksamheten sköts ineffektivt och att de ärligt, de vet inte bättre, säger att de gör det de kan för att det ska bli bättre. De ställer också upp på alla nycker från politikerna, medvetna om att det är därför de har jobbet kvar.
När detta har pågått ett tag, vårdköerna växer, och folk är förbannade, så presenterar man lösningen, kompisen med ett företag kan ju ta över så förskjuts både ansvar och skattepengar, som man sen kan fördela på bästa sätt.
Vi minns ju när Estonia sjönk och rederiet hade en presskonferens. Tre allvarsamma gubbar som beklagade sig över att deras fina båt sjönk. Nymålad var den dessutom.L lbgu skrev:Och du tror att allmänheten får reda på fler fel tack vara kommunikatörerna? Snarare är det tvärt om, kommunikatörens viktigaste uppgift lär vara att tillrättalagd information sprids, kommunikatören har inte som uppgift att agera visselblåsare utan snarare skydda organisationen mot att dåliga nyheter sprids externt.
Dagen efter tog en inhyrd kommunikatör över och nämnde inte med ett ord mer att båten inte bara var fin utan även nymålad. Istället kom det vanliga dravlet: -"våra tankar går till de omkomnas nära och kära."
Jag har inte påstått något om det.L lbgu skrev:
Men numera läser jag mycket mer om sjukvården än för några årtionden sen i alla fall. Det är bra att få information. Mycket bättre än den tystnad som rådde för några årtionden sen.
Det stämmer iof men om infon är felaktig så är den kontraproduktiv och man bildar sig fel uppfattning.BirgitS skrev:
Kommunikatörer kommunicerar naturligtvis bara det de vill kommunicera.
Jag uppfattar det också som att det skrivs mer om sjukvården nu än förr. Största anledningen är nog att sjukvården inte fungerar så bra som vi förväntar oss. Bara att se de enorma bemanningsproblem som verkar finnas mer eller mindre i varje region. Något som fungerar finns det ju inget skäl att skriva artiklar om, men när missförhållanden kommer fram så skrivs det så klart. Så ju sämre sjukvården fungerar ju fler artiklar.BirgitS skrev:
Som skattebetalare vill jag givetvis att den osminkade sanningen kommer ut, jag vill inte ha en skönmålning av verksamheten som väl är kommunikatörens huvudsakliga funktion.
Förr fick vi inte reda på om det fanns några missförhållanden, inte om det var någon underbemanning etc. Patienter fick bara besked om att de inte kunde opereras eller vad det nu gällde. Gamla människor behandlades inte utan fick bara beskedet att sjukvården inte kunde göra något för dem.L lbgu skrev:Jag uppfattar det också som att det skrivs mer om sjukvården nu än förr. Största anledningen är nog att sjukvården inte fungerar så bra som vi förväntar oss. Bara att se de enorma bemanningsproblem som verkar finnas mer eller mindre i varje region. Något som fungerar finns det ju inget skäl att skriva artiklar om, men när missförhållanden kommer fram så skrivs det så klart. Så ju sämre sjukvården fungerar ju fler artiklar.
Som skattebetalare vill jag givetvis att den osminkade sanningen kommer ut, jag vill inte ha en skönmålning av verksamheten som väl är kommunikatörens huvudsakliga funktion.
Eftersom vi nu vet att det råder missförhållanden så är det ju uppenbarligen inte bara utslätade positiva saker som kommer från kommunikatörerna.
Jag är just nu fullbokad fram till senhösten.N Niq skrev:Tycker jag inte eftersom det brukar skrivas om det i media med ojämna mellanrum.
Finns gott om stockstugor i Finland också. Vet inte hur det är där just där han bor men nära lite större städer brukar det finnas jobb för duktiga timmermän. Med tanke på vad dom debiterar runt Helsingfors och hur långt i förväg dom är uppbokade så verkar det finnas folk som är villiga att betala här också.
Arbete finns det gott om.
Fast jag föredrar att arbeta på skattebok framför att bli enmansföretagare på heltid. Jag vet inte varför de här fåntrattarna håller på om att jag skall göra en omställning som varken jag eller beställarna vinner på.
Ingen i Sverige vet vad det är att arbeta på skattebok. Häromkring Helsingfors så håller det systemet på att dö ut då ingen vill ha arbetsgivaransvar.H heimlaga skrev:
Du ska givetvis göra som det passar dig men jag har inte förstått fördelarna med skattebok.
Vården var säkert inte perfekt förr. Sen finns det mycket som hänt som gör att många diagnoser som förr inte gick att göra något åt nu går att behandla. Sjukhusen har nog i alla tider gjort vad de kunnat för sina patienter.BirgitS skrev:
En stor skillnad mot förr är att det idag har sparats in så mycket på sjukvårdspersonal att systemet är väldigt känsligt för störningar. Sen att de verkar inkompetenta att rekrytera tillräckligt med personal gör det ju inte bättre. Kanske korkat att börja använda hyrläkare m.m. Hade alla landsting tvärvägrat det så hade det inte funnits någon marknad för dessa och de hade fått jobba som anställda istället.
Har anhörig som jobbat på sjukhus sedan 50-talet till slutet 90-talet. Just bemanningen av sjukvårdspersonal är en stor anledning att det funkar sämre. När hon började på 50-talet så hade de gott om tid med patienterna och det var ingen personalbrist. Sen har det successivt blivit sämre och sämre och en allt större del av de anställda på sjukhuset sysslar med annat än sjukvård. Min egen tolkning av detta är att ekonomer kommit in och tagit kommando över verksamheten. De slimmar det så myckaet att det till slut inte finns några marginaler kvar.
Du förvånar mig verkligen. Tror du på allvar att det är informatörerna som gör att missförhållanden inom vården kommer ut? Det handlar givetvis om Lex Maria, Visselblåsare, personal som talar ut och patienter/anhöriga som klagar. Det informatörerna gör är att försöka få allt att låta så bra som möjligt, alltså att minimera den dåliga publiciteten..BirgitS skrev:
Fördelar:N Niq skrev:
1. Lägre pris så folk har råd att anlita mig
2. Bättre möjlighet att få ut betalningen
3. Jag kan vara med i arbetslöshetskassan.