D djac skrev:
Ja säkert, starta du en egen förening så får du stadgarna exakt som du vill, tills verkligheten knackar på dörren :)
När sakargumenten tryter...

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
För att få ut personuppgifter om dig (endast sådana som är offentliga förstås) från Skatteverket måste man antagligen ange ditt personnummer som databasnyckel. 🙃
Nej. Det behövs inte alls. Jag ringde skatteverket och kollade upp en pilsk psykolog som inte kunde hålla tassarna från patienten. Jag hade för och efternamn och arbetsplats. Fick alla uppgifter som skatteverket hade på honom och hans barn samt barnets moder. Offentlighetsprincipen. Lätt som en plätt.

• Gilla
MrDizzy och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja, det var en lagom luddig anekdot, mycket verkar utelämnat.
Och vad ät utlämnat då är frågan.

Mikael_L
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, så när ska man veta när det är dags att byta då det går väldigt bra? Konstig taktik, är det många storbolag som anammar den?
D djac skrev:
Absolut, det är den vanligaste strategin
Min, högst anekdotiska och illa underbyggda, tro är att VD-byten brukar komma efter att en bra period har vänt och det börjat gå nedåt, och sen igen när det har börjat gå uppåt igen.

Jag har åtminstone lagt märke till detta för bl.a. Ericsson och något annat storbolag.

Och min tro är att ofta sitter en VD i rätt säker sits medan det går uppåt, framåt och bra, men sen om med vänder, så finns det begränsat med tålamod, därför byts VD någon gång i perioden då det går sämre.
Och då hittas det en VD som är en "bra" krishanterare, dvs någon som kan ta i med hårdhandskarna, inte känner att man behöver vara populär, utan duktig på sparka folk och banta organisationen.

Sen när det återigen vänt, då är denna VD mest en belastning, och kanske inte alls speciellt kompetent för att leda företaget i framgång med nya visioner. Så det blir ett byte igen, vid uppgång.

• Gilla
hempularen och 4 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Min, högst anekdotiska och illa underbyggda, tro är att VD-byten brukar komma efter att en bra period har vänt och det börjat gå nedåt, och sen igen när det har börjat gå uppåt igen.

Jag har åtminstone lagt märke till detta för bl.a. Ericsson och något annat storbolag.

Och min tro är att ofta sitter en VD i rätt säker sits medan det går uppåt, framåt och bra, men sen om med vänder, så finns det begränsat med tålamod, därför byts VD någon gång i perioden då det går sämre.
Och då hittas det en VD som är en "bra" krishanterare, dvs någon som kan ta i med hårdhandskarna, inte känner att man behöver vara populär, utan duktig på sparka folk och banta organisationen.

Sen när det återigen vänt, då är denna VD mest en belastning, och kanske inte alls speciellt kompetent för att leda företaget i framgång med nya visioner. Så det blir ett byte igen, vid uppgång.
Det varierar såklart stort men typiskt så föder de största bolag fram en handfull möjliga arvingar, alla med sin särart, vinstoptimering, tillväxt, ta marknadsandelar osv, styrelsen väljer en inriktning för nästa period och då finns det en färdig kandidat för detta, så är oftast tanken, och bäst tillfälle att byta är när det går bra, då kan man ta med sig momentum genom förändringarna.

Men självklart varierar det, saker händer ju osv.

Mikael_L
S Styrman_jansson skrev:
Ja det var länge sedan och det låter ju hoppfullt om detta har ändrats. De elektriker jag träffar på mest är ofta i början av sin karriär och där får jag dock intrycket om att det är fackets lönestege som gäller strikt upp till "fullbetald". Detta oavsett att det kan skilja oerhört mycket i driv och kunskap.
Jag har ju pratat lite med någon som äger en elfirma här, och inte ens lärlingslönen verkar hålla sig nere på avtalsnivå, utan vill man satsa på att få tag i den något bättre personalen så får man tydligen vara beredd att visa att man är värd det som arbetsgivare.
OK, inga skyhöga ersättningar, utan bara lite över avtalsnivån för lärling för att visa sin goda vilja. Åtminstone i första lärlingssteget fram till halvtid.

Såhär ser avtalslönerna ut idag
Tabell över minimilöner för elektriker och lärlingar 2024. Visar löner för olika års erfarenhet och yrken som servicemontör och tekniker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I Uppsala brukar en med minst 3 år i yrket tjäna kanske typ 31-34 tusen, och en servicemontör 1-2 tusen till.
Men jag kan kolla upp lite, jag kanske har fel.

• Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har ju pratat lite med någon som äger en elfirma här, och inte ens lärlingslönen verkar hålla sig nere på avtalsnivå, utan vill man satsa på att få tag i den något bättre personalen så får man tydligen vara beredd att visa att man är värd det som arbetsgivare.
OK, inga skyhöga ersättningar, utan bara lite över avtalsnivån för lärling för att visa sin goda vilja. Åtminstone i första lärlingssteget fram till halvtid.

Såhär ser avtalslönerna ut idag
[bild]

I Uppsala brukar en med minst 3 år i yrket tjäna kanske typ 31-34 tusen, och en servicemontör 1-2 tusen till.
Men jag kan kolla upp lite, jag kanske har fel.
med tanke på typsnittet från en gammal knackhalda så är det väl 1960 års avtal?

• Gilla
  • Haha
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
med tanke på typsnittet från en gammal knackhalda så är det väl 1960 års avtal?
Men det står ju 2024 i beskrivningen.

P
D djac skrev:
Det lär det ju vara, vingklipper man facken så att de inte kan vara en rimligt stark motpart så behövs de inte och kommer naturligvis försvinna ganska omgående.
En fackförening ska inte ha lagstöd för att bryta mot föreningsfriheten. Det vore lite väl barockt.
D djac skrev:
Haha, hur du fick in att jag inte respekterar grundlagen är en gåta
Se ovan. Jag tolkar din argumentation som att du tycker att det är OK för en fackförening att bryta mot föreningsfriheten.
D djac skrev:
men att försöka använda sig av den och andra lagar, för att tysta sina motparter är något som vi ser att autokrater både i Sverige och i andra länder gör allt oftare.
Finns det autokrater i Sverige? Politiska sådana, förstås, eftersom termen i första hand är en politisk term.
I en rättstat kan man f.ö. inte "tysta" meningsmotståndare genom att "använda grundlagen".
Sverige är fortfarande en rättsstat, även om grundlagen har naggats i kanten något den senaste tiden.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Hur tolkar du det som jag klistrade in tidigare i tråden? I inlägg 11657
Som att IMY och SKR tolkar lagen på ett likartad sätt som jag.

P
D djac skrev:
Ja säkert, starta du en egen förening så får du stadgarna exakt som du vill, tills verkligheten knackar på dörren :)
Det är väl ungefär det som har hänt i en del fall som relaterats här?
Som t.ex. fallet som beskrivs av jonaserik i inlägg #11 677.

P
Intet Intet skrev:
Jag ringde skatteverket och kollade upp en pilsk psykolog som inte kunde hålla tassarna från patienten. Jag hade för och efternamn och arbetsplats. Fick alla uppgifter som skatteverket hade på honom och hans barn samt barnets moder.
Gick det bra sen …?

P pmd skrev:
Det tror jag inte. Regeringen "äger" förvaltningsstiftelsen, inte SVT. En stiftelsen ägs f.ö. inte i egentlig mening.
Andra regler gäller för stiftelser än bolag.
Du krånglar till det för dig.

Regering/riksdag kontrollerar de instanser som tillsätter den styrelsen som i sin tur tillsätter VDn för SVT.
Genom att kontrollera tillsättningen av VD för SVT så kan man givetvis kontrollera SVT ifall man verkligen vill.

P pmd skrev:
Gick det bra sen …?
Bra och bra. Sjukvårdsorganissationen är som en buffelgjord, när någon utomstående anfaller sluter de de sig samman i en ring, med hornen utåt och den inkompetente kollegan i mitten. Kåranda kallas det när brottslingar skyddas.
Han fick en erinran av HSAN. "Jobbade" sedan som vanlig, vidare på samma ställe.
Numera är han sexterapeft med egen privatmottagning 😬😱😱.

Svensk sjukvård i ett nötskal.
För kollegorna, mot patienten.

Redigerat:
  • Ledsen
  • Gilla
MrDizzy och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Du krånglar till det för dig.
Vad är det du tycker är krångligt?
L lbgu skrev:
Regering/riksdag kontrollerar de instanser som tillsätter den styrelsen som i sin tur tillsätter VDn för SVT.
Förvaltningsstiftelsen för Sveriges Radio AB, Sveriges Television AB och Sveriges Utbildningsradio AB måste agera enligt stiftelseurkunden.
L lbgu skrev:
Genom att kontrollera tillsättningen av VD för SVT så kan man givetvis kontrollera SVT ifall man verkligen vill.
Det är en indirekt kontroll, men stiftelseurkunden går inte att komma förbi. Vad står det i den?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.