570 576 läst · 12 253 svar
571k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Att jag avstår tyckandet och överlåter det till de sakkunniga som då kan veta, betyder ingenting mer än att jag inte är populist. Det borde fler ta till sig i fler frågor, släpp tyckandet och troendet och gå över till den vetande sidan, hälsosamt.P pmd skrev:
Ok. Så jag kan alltså ringa skatteverket få personnummer och börja köpa försäkringar.JanneJanne123 skrev:Just försäkringar råkar jag känna till väldigt bra, då jag de senaste 15 åren har arbetat med just detta. För att teckna en försäkring online idag krävs endast att du har någons personnummer. Vissa bolag kräver också en BankID-verifiering men på de flesta räcker det med personnummer. Vi som försäkringsbolag anser dig försäkrad i exakt den stunden du har klickat på köp-knappen och registrerar detta i våra system, men i scenariot @djac beskriver tidigare i tråden spelar det ju ingen roll, kåken brann ju redan och inga pengar ska betalas ut.
Kan jag ringa och ändra kundens uppgifter också utan någon som helst identifiering?
Nej det är inte så förvånande.Alfredo skrev:
Det är mer förvånande när vi lever i en tid med en mycket stor brottslighet på nätet att det är så lätt att få tag i alla uppgifter som behövs för div bedrägerier.
Är det ett problem att fel personer "micklar med" andra personers försäkringar? Om inte tycker jag det är bra som det är utan att man inför onödigt krångel. Lägg kraften på att lösa reella problem inte på att göra vardagen krångligare för många utan nytta.N Niq skrev:
Och "mycket stor brottslighet på nätet". Är det så? Jag har i mitt liv blivit utsatt för brott en handfull gånger. Det rör sig om stölder från restauranggarderober, på tåg, ur förråd, samt skadegörelse, främst på fordon. Och kanske något liknande som jag glömt. Rätt normalt tror jag. Inget av de brott jag utsatts för har dock minsta koppling till nätet.
Personligen funderar jag mer på var jag parkerar än vad jag funderar på att någon ska göra "på nätet". Och att falskeligen teckna eller säga upp en försäkring för någon annan är väl något som gått att göra i alla tider men är ändå inget som dykt upp som något allmänt problem vad jag vet?
Jag har inte läst den, är heller ej lockad av tanken på att läsa en stiftelseurkund.P pmd skrev:
Däremot har det ingen större betydelse vad det står. Det faktum att regering/riksdag tillsätter styrelserna innebär att de kan påverka SVT. Ser man till att ha en majoritet i styrelsen av lojala personer kan man få den VD för SVT man önskar. Sen att de enligt någon urkund säkert inte får gå till så är rätt ointressant då detta är saker ingen kan kontrollera. Givetvis produceras inga dokument som är komprometterande utan allt sköts diskret på t.ex. golfbanan eller ett middagsmöte,
På samma sätt finns det säkert fina skrivelser om hur statliga tjänster ska tillsättas. Antagligen att enbart kompetens ska beaktas och liknande. Ändå tillsätts mängder med topposter inom förvaltningen av folk med för tidpunkten rätt partibok. Så sådana regler verkar ingen bry sig om.
https://www.uc.se/kunskap-inspiration/artiklar/brottsligheten-flyttar-ut-pa-natetAlfredo skrev:Är det ett problem att fel personer "micklar med" andra personers försäkringar? Om inte tycker jag det är bra som det är utan att man inför onödigt krångel. Lägg kraften på att lösa reella problem inte på att göra vardagen krångligare för många utan nytta.
Och "mycket stor brottslighet på nätet". Är det så? Jag har i mitt liv blivit utsatt för brott en handfull gånger. Det rör sig om stölder från restauranggarderober, på tåg, ur förråd, samt skadegörelse, främst på fordon. Och kanske något liknande som jag glömt. Rätt normalt tror jag. Inget av de brott jag utsatts för har dock minsta koppling till nätet.
Personligen funderar jag mer på var jag parkerar än vad jag funderar på att någon ska göra "på nätet". Och att falskeligen teckna eller säga upp en försäkring för någon annan är väl något som gått att göra i alla tider men är ändå inget som dykt upp som något allmänt problem vad jag vet?
https://www.forbes.com/advisor/education/it-and-tech/cybersecurity-statistics/
Nu tror jag att just svenska försäkringsbolag inte är ett så stort mål. Men om det faktiskt går så lätt att få fram information som går att använda till andra bedrägerier så är det bara en tidsfråga innan det börjar göras. Det är ju inte bara för skojs skull som det tas fram lagar o regler för hur folks information får ges ut och delas.
Det gjordes ett dataintrång på Vastamo i Finland där ca 30000 personer fick sina uppgifter stulna. Det var tal om att dom kanske skulle få nya identiteter för att deras gamla kunde utnyttjas till så mycket.
Pratar vi om offentliga uppgifter förstår jag inte riktigt problemet. Sånt som namn, adress, personnummer och familjeförhållanden är redan allmän handling. Vad var det för typ av uppgifter som stals som oroade så mycket?N Niq skrev:
https://yle.fi/a/7-1496217Alfredo skrev:
Är "personbeteckning" något liknande ett svenskt personnummer, eller?N Niq skrev:
Letar själv och hittar detta:
https://dvv.fi/sv/personbeteckning
och drar slutsatsen att det är något liknande.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 227 inlägg
– Goddag!D djac skrev:
– Yxskaft.
Är inte ovanstående en åsikt (tyckande)?D djac skrev: