BirgitS BirgitS skrev:
Tror du då att det är sannolikare att vid anställningsintervjuer inom den offentliga sektorn fråga ut folk om deras politiska åsikter för att ta stark hänsyn till det när man anställer?
Nej, det tror jag inte. Aldrig stött på något sådant oavsett intervjuande organisation.

BirgitS BirgitS skrev:
Enligt lbgu har ju socialdemokratiska politiker sett till att den offentliga sektorn bemannas med en oproportionellt hög andel SAP-medlemmar. Du tror inte att det har gått till som jag föreslog så:
Hur tror du att det har gått till?
Tror att vad gått till? Jag skrev bara att jag tror att få är så starkt politiskt engagerade att det påverkar deras val av arbetsgivare i någon nämnvärd grad. Du skrev "de som är moderater etc. söker sig till det privata näringslivet" och det tror jag inte är speciellt vanligt. Men jag kan givetvis ha fel. Jag utgår bara från hur lite sådant påverkar mina val av arbetsgivare men det kan naturligtvis vara annorlunda för andra.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
BirgitS
Alfredo Alfredo skrev:
Nej, det tror jag inte. Aldrig stött på något sådant oavsett intervjuande organisation.
👍
Alfredo Alfredo skrev:
Tror att vad gått till? Jag skrev bara att jag tror att få är så starkt politiskt engagerade att det påverkar deras val av arbetsgivare i någon nämnvärd grad. Du skrev "de som är moderater etc. söker sig till det privata näringslivet" och det tror jag inte är speciellt vanligt. Men jag kan givetvis ha fel. Jag utgår bara från hur lite sådant påverkar mina val av arbetsgivare men det kan naturligtvis vara annorlunda för andra.
Jag vet ju inte heller utan jag bara söker efter en förklaring till lbgu:s påstående. Men det kan ju också vara så att påståendet är felaktigt.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
söker efter en förklaring till lbgu:s påstående. Men det kan ju också vara så att påståendet är felaktigt.
Passar på den diskussionen... 😀

BirgitS BirgitS skrev:
...

Jag har en del minnen av Bolibompa under 90-talet. Mycket som sändes var svenskt. Det enda som jag kan komma ihåg som kom från ett kommunistiskt land (Jugoslavien) var Professor Balthazar och jag kan inte minnas att det på något sätt propagerade för kommunism, utan professorn var ju en individualistisk uppfinnare så det var väl snarare en privat entreprenör som idylliserades.
Jag har också en del minnen från bolibompa från sent 80- och början av 90-talet och nog fanns det en del program med vissa inslag av politisk vinkling åt vänsterhålllet. Tänker på t.ex. simpor och grodfötter, IKA i rutan, trasdockorna, lillstrumpa och syster yster m.fl. . Ofta lite subtilt men visst fanns det där.

Som liten tänkte man inte på det men som vuxen är det tydligt. Inte för att det gör mig något. Överlag tycker jag ändå de flesta av programmen ändå hade någon charm (förutom simpor och grodfötter som jag aldrig gillat) jämfört med meningslösa tecknade program som t.ex. Heeman, Turtles och Transformers som man gillade som liten.

Speciellt IKA i rutan är ju nästan kult ;)

D
S Styrman_jansson skrev:
Jag har också en del minnen från bolibompa från sent 80- och början av 90-talet och nog fanns det en del program med vissa inslag av politisk vinkling åt vänsterhålllet. Tänker på t.ex. simpor och grodfötter, IKA i rutan, trasdockorna, lillstrumpa och syster yster m.fl. . Ofta lite subtilt men visst fanns det där.

Som liten tänkte man inte på det men som vuxen är det tydligt. Inte för att det gör mig något. Överlag tycker jag ändå de flesta av programmen ändå hade någon charm (förutom simpor och grodfötter som jag aldrig gillat) jämfört med meningslösa tecknade program som t.ex. Heeman, Turtles och Transformers som man gillade som liten.

Du glömde fem myror.. professor Baltazar

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:

Nu är det jag minns mer från mitten av 90-talet då jag hade barn i lämplig ålder så det var ju med ett vuxet öga. Namnet Simpor och grodfötter känner jag inte igen alls. IKA i rutan var väl mest dans och ploj (du fick mig att se om ett halvt program nu). Staffan Westerbergs åsikter är ju kända men det var väl rätt nedtonat i Lillstrumpa ... och väl mest sånt som man brukar prata med förskolebarn om, alltså vara snäll och inte slåss (min minnesbild) och inte som Vilse i pannkakan.

Men inget av det där var ju:
"Kommunistdiktaturer var till och med länge en stor källa för barnprogram för att upplysa våra egna barn om rätt värderingar får man anta."
vilket jag tolkar som att @lbgu menade program som gjordes i kommunistdiktaturer.

Kommer ihåg väldigt lite barnprogram från när jag var liten. Kommer nog ihåg professor Balthazar men kan inte komma ihåg att det fanns någon politisk propaganda där men det är så länge sedan jag såg det så minnet kanske sviker. Inte för att jag skulle registrerat det som barn heller. Ryska tecknade kortfilmer visade dom. Men om dom innehöll någon propaganda var den nog väldigt dålig. Jag kommer ihåg att jag o mina vänner alltid tyckte dom var tråkiga och inte förstod vi alls vad dom handlade om.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D
N Niq skrev:
Kommer ihåg väldigt lite barnprogram från när jag var liten. Kommer nog ihåg professor Balthazar men kan inte komma ihåg att det fanns någon politisk propaganda där men det är så länge sedan jag såg det så minnet kanske sviker. Inte för att jag skulle registrerat det som barn heller. Ryska tecknade kortfilmer visade dom. Men om dom innehöll någon propaganda var den nog väldigt dålig. Jag kommer ihåg att jag o mina vänner alltid tyckte dom var tråkiga och inte förstod vi alls vad dom handlade om.
Om någon är snäll i programmen så är det kommunistpropaganda, till skillnad från de uppbyggliga tecknade våldsserierna.

• Haha
blackarrow
  • Laddar…
D
M MrDizzy skrev:
undrar om media kommer att plocka upp detta ?

[länk]

"

Tesla Model Y är en av de säkraste bilarna som någonsin krocktestats. Trots det toppar Tesla listan när det kommer till flest passagerardödsfall – det framgår i analys av dödsolyckor."​

Det har det stått massor om genom åren, svagt nyhetsvärde idag men det kommer säkert nämnas, du länkade ju själv till media så att..

D djac skrev:
Om någon är snäll i programmen så är det kommunistpropaganda, till skillnad från de uppbyggliga tecknade våldsserierna.
Nja, jag tänker nog mer på hur man t.ex. ofta förespråkade (positiv) särbehandling av olika grupper eller principen "alla är vinnare och får pris" oavsett prestation. Man kan ju med viss rätta, och beroende på hur långt man drar detta, helt enkelt kalla det att "vara snäll". Programmen handlade ju också oftare om karaktärer från låg eller på sin höjd mellanklass medans mer välbelagda karaktärer utmålades som skurkar ( t.ex. Krösus Sork i Bamse). Dylika beteende drar ju mycket tydligare åt vänsterpolitik snarare än höger.

Som sagt, i efterhand som vuxen, gör det mig inget eftersom det ofta var subtilt och ibland precis som du säger mest frågan om att vara snäll. Betydligt trevligare än program som Turtles, Power Rangers och annat våldsamt.

• Gilla
djac
  • Laddar…
D djac skrev:
Du tar upp presidentvalet i USA och det är ju ett bra exempel, där uppstår hos vissa en falsk mitt, om man vill framställa kandidaterna som lika så får man bortse från väldigt mycket hos Trump, så det exemplet håller liksom inte. Fakta är att Trump är dömd för sexuella övergrepp, dömd för bedrägerier, utöver där han blivit fälld är han anklagad av minst 25 kvinnor, han åkte pendeltrafik till Epstein Island där man förgrep sig på minderåriga, han har starka band till Putin, enligt egen utsago, hyllar andra diktatorer, hånat funktionsnedsatta, umgås med KKK-medlemmar och medlemmar ur diverse nazistorganisationer. listan är mycket lång men jag tror det räcker för exemplet.

Att bortse från allt detta och framställa honom som lika med en person utan den typen av historia är inte korrekt helt enkelt.
Man behöver givetvis inte beskriva att de är lika, vad har du fått det ifrån? Att rapportera att Trump är dömd för brott och annat konstigt han säger ska man givetvis göra.
Man ska rapportera det som händer. Det man inte ska göra är att genom sitt rapportering uppenbart ta ställning till vem man vill ska vinna valet.

Samtidigt missade man ju helt opinionen i USA. Valet handlade inte om Trumps karaktär vilket verkar vara det viktigaste enligt vissa. Istället fanns det ett antal politiska frågor som avgjorde valet.
Med tanke på Trumps alla grodor och brottsregister så är det ju ändå rätt anmärkningsvärt att Harris inte vann, trots att hon hade ca. dubbelt så mycket pengar att satsa på kampanjen. Så några rejäla fel måste hon ju haft, men dessa verkar ju inte SVT tryckt på särskilt mycket.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror snarare att det är så att de som är moderater etc. söker sig till det privata näringslivet därför att det stämmer överens med deras ideologi att det är bättre med privat verksamhet, och tvärtom.

Jag har en del minnen av Bolibompa under 90-talet. Mycket som sändes var svenskt. Det enda som jag kan komma ihåg som kom från ett kommunistiskt land (Jugoslavien) var Professor Balthazar och jag kan inte minnas att det på något sätt propagerade för kommunism, utan professorn var ju en individualistisk uppfinnare så det var väl snarare en privat entreprenör som idylliserades.
Nu missar du ju helt. 90-talet? Varför skulle SVT sänt kommunistiska barnprogram på 90-talet?
Muren föll 1989 och med den alla drömmar om världsrevolution bland de vänsterintellektuella. De följde Sovjet i graven och hittade på nya spännande projekt istället. Varför tror du VPK tog bort K? Jo, för utan Sovjet hade de inget att hoppas på.

Du får gå lite längre tillbaka. På 70-talet förekom det en hel del barnprogram från östblocket. John Blund var t.ex. en Östtysk produkt (antagligen inte många som vet). Tjeckoslovakien har jag för mig var relativt stora i barnprogramsbranschen med. Givetvis innehöll dessa program inte tydlig propaganda, men du kan vara säker på att de värderingar de ville sprida var sådana som dessa stater gillade. Barnindoktrinering var viktigt inom östblocket.

Det säger en hel del om värderingarna på SVT ifall de aktivt köpte in barnprogram från diverse diktaturstater. Givetvis enbart vänsterdiktaturer, hade någon föreslagit barnprogram från t.ex. Francos Spanien så hade det garanterat inte varit bra för karriären.

• Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Man behöver givetvis inte beskriva att de är lika, vad har du fått det ifrån? Att rapportera att Trump är dömd för brott och annat konstigt han säger ska man givetvis göra.
Man ska rapportera det som händer. Det man inte ska göra är att genom sitt rapportering uppenbart ta ställning till vem man vill ska vinna valet.

Samtidigt missade man ju helt opinionen i USA. Valet handlade inte om Trumps karaktär vilket verkar vara det viktigaste enligt vissa. Istället fanns det ett antal politiska frågor som avgjorde valet.
Med tanke på Trumps alla grodor och brottsregister så är det ju ändå rätt anmärkningsvärt att Harris inte vann, trots att hon hade ca. dubbelt så mycket pengar att satsa på kampanjen. Så några rejäla fel måste hon ju haft, men dessa verkar ju inte SVT tryckt på särskilt mycket.
Oerhört frustrerande att inte Svensk media tagit upp sakpolitiken i USA valet utan fokuserat på personligheter.
Kollar man bara på personligheterna så blir det ju oerhört märkligt att Trump vann igen.
Men kollar man på vad de olika lägren drivit för frågor och för vilka väljare (dvs vad svensk media bara nämnt i förbigående) så blir det inte så konstigt.

Demokraterna har fortsatt kört i samma gamla fotspår medan Republikanerna ändrat inriktning ungf som Svenska gamla moderaterna till "nya" moderaterna 2006.

För att läsa vad sakpolitiken varit så är det amerikanska medier man behöver läsa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.