RoTe
H heimlaga skrev:
Skulle man införa en dylik praksis skulle väldigt snabbt väldigt många företag göra allt de kan för att hamna på den svarta listan och därefter få dumpa lönerna och utpressa anställda på pengar utan facklig inblandning.
Om inte alla facken samtidigt förbjuder sina medlemmar att leverera varor till eller från företaget i fråga och verkligen lyckas göra det förbudet så tätt att det inte går att få in en enda skruv eller någon elektricitet eller något vatten på industriområdet.

Jag ser inte ironin.
Inte alla har din erfarenhet av arbetsgivare.

• Gilla
Jonatan79 och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nej men alla borde kunna inse att rötägg finns. Liksom det finns redbara och hederliga arbetsgivare.

RoTe
H heimlaga skrev:
Nej men alla borde kunna inse att rötägg finns. Liksom det finns redbara och hederliga arbetsgivare.
Ja och då går man skilda vägar, inte svårare än så. Du är fan ständigt och härjar om dina mordhot osv.

• Haha
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Mitt första jobb var på ett urmakeri. Efter väldigt lite löneförhandling fyrdubblade jag min lön. Från 2,50 - 10,00. Det var likväl en dålig lön. Men inte lika dålig som innan. Jag hotade helt enkelt med att sluta och börja hos konkurrenten.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Japp, liksom det finns rötägg till fack. Samma lösning gäller här. Lämna.

Nej det fick visst inte ena parten utan att det blev ett jäkla liv…

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Jag tror nog att man bara får inse bakgrunden till alla såna här diskussioner och i mina ögon en del av arbetsgivarsidans naivitet i frågan.

Det räcker att man går till oss själva och det som pågår inom svensk handel där arbetsgivarna beter sig väldigt dåligt mot personalen med hyvlingar och diverse tilltag som gör att vi hamnat i en situation där heltidsanställda, trots avtal, idag ofta hamnar under fattigdomsgränsen. Det man internationellt kallar working poor, då är vi i en situation där samhället, vi andra skattebetalare då, får sponsra dessa arbetsgivare genom att delbetala deras anställda.

När arbetsgivare ber om mindre formella regler så ber de i verkligheten om ett förtroende och sådana kan man som bekant inte kräva, de måste man förtjäna och det har uppenbarligen fenomenet arbetsgivare inte gjort, någonstans i världen, utan i alla demokratier styrs de av tex lagar, kollektivavtal, eller andra förordningar.

Det är kanske lika bra det för när människor ber om att å besluta enväldigt går det sällan bra och med USA-valet i färskt minne så ser vi vilka personligheter det är som kräver detta, som inte kan inordna sig i en regelstyrd värld.

• Wow
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag tror nog att man bara får inse bakgrunden till alla såna här diskussioner och i mina ögon en del av arbetsgivarsidans naivitet i frågan.

Det räcker att man går till oss själva och det som pågår inom svensk handel där arbetsgivarna beter sig väldigt dåligt mot personalen med hyvlingar och diverse tilltag som gör att vi hamnat i en situation där heltidsanställda, trots avtal, idag ofta hamnar under fattigdomsgränsen. Det man internationellt kallar working poor, då är vi i en situation där samhället, vi andra skattebetalare då, får sponsra dessa arbetsgivare genom att delbetala deras anställda.

När arbetsgivare ber om mindre formella regler så ber de i verkligheten om ett förtroende och sådana kan man som bekant inte kräva, de måste man förtjäna och det har uppenbarligen fenomenet arbetsgivare inte gjort, någonstans i världen, utan i alla demokratier styrs de av tex lagar, kollektivavtal, eller andra förordningar.

Det är kanske lika bra det för när människor ber om att å besluta enväldigt går det sällan bra och med USA-valet i färskt minne så ser vi vilka personligheter det är som kräver detta, som inte kan inordna sig i en regelstyrd värld.
Har arbetare tillhörande handels område så usel lön?

När ett hushålls årliga inkomst är lägre än 60 procent av medianvärdet för alla hushåll i Sverige räknas det som låg ekonomisk standard. År 2021 låg gränsen för låg ekonomisk standard för en ensamstående person på 167 000 kronor, vilket motsvarar en disponibel inkomst på 13 900 kronor i månaden

D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:

När ett hushålls årliga inkomst är lägre än 60 procent av medianvärdet för alla hushåll i Sverige räknas det som låg ekonomisk standard. År 2021 låg gränsen för låg ekonomisk standard för en ensamstående person på 167 000 kronor, vilket motsvarar en disponibel inkomst på 13 900 kronor i månaden
Här är lite om bakgrunden: https://www.svd.se/a/bm4JXB/de-har-inte-rad-leva-pa-sin-lon

Jag tycker mer principen om att arbetsgivarsidan ber om att få köra med mindre regler men ingen kan ge dem det förtroendet och tvärtom så visar arbetsgivarsidan konsekvent att den inte skulle vara mogen att ta ett sånt ansvar. I grunden saknas det nog, på goda grunder, ett förtroende från politiker (oavsett färg) och allmänhet.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…

Relativ fattigdom är ett väldigt problematiskt synsätt

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Här är lite om bakgrunden: [länk]
Du skrev heltid, kanske ska rätta till det?

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D
Du skrev heltid, kanske ska rätta till det?
Det kan jag göra, man kan vränga ord fram och tillbaka men kvar står handelns anställda som får ta jobb på de premisser som arbetsgivarna erbjuder och kvar står samhället som får stötta deras bolag genom bidrag.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan jag göra, man kan vränga ord fram och tillbaka men kvar står handelns anställda som får ta jobb på de premisser som arbetsgivarna erbjuder och kvar står samhället som får stötta deras bolag genom bidrag.
Ja, det blir enorm skillnad om man jämför, eller hur ?

Saknar dessa AG kollektivavtal?

L lbgu skrev:
Jag tror att de flesta jobbar för att de behöver pengarna. Visst finns det några lyckligt lottade som jobbar med sin hobby, men det gäller inte de flesta.

Eller tror du att någon som t.ex. jobbar 40 timmar i veckan med att rensa fisk gör det för att det är kul.

Själv skulle jag givetvis tacka ja till full lön utan att behöva jobba för det, är ju som att vinna på lotteri. Man har rätt dålig fantasi om man inte kan göra något trevligare av de 8 timmar extra varje vardag som man får. Eller är ens högsta önskan att dra in lite extra pengar till Elon för sitt slit?
De som tackar ja till det under längre perioder har noll karriärsambitioner och hatar i princip sina jobb som jag ser det.

Jag har haft många kollegor som fått 1-2 årslöner när de blivit uppsagda (utbetalade per månad) väldigt få har suttit hemma hela den perioden. De flesta tar ett nytt jobb direkt och får dubbel lön

• Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
D
A ajn82 skrev:
Relativ fattigdom är ett väldigt problematiskt synsätt
Det är roligt med såna kommentarer, speciellt när de oftast kommer från folk med noll meriter inom området. Som vanligt så tycker jag att om man har ett intresse och vill vara kritisk så är det bara att göra jobbet inom området och lansera sina egna forskningsmetoder.

D
Ja, det blir enorm skillnad om man jämför, eller hur ?

Saknar dessa AG kollektivavtal?
Nej, de har kollektivavtal men om det finns möjlighet att använda kryphål så gör de det.

• Ledsen
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.