550 123 läst · 11 955 svar
550k läst
12,0k svar
Tesla och kollektivavtal
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 928 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 928 inlägg
Jo, om styrelsen vill söka input står det styrelsen fritt? Vilka andra intresseorganisationer än just facket tycker du också vi borde tvinga in i styrelserna så att de inte missar någon viktig input? Många på företaget kanske är engagerade i samma idrottsförening, vore ju kanon om även deras input kom fram.BirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 086 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 086 inlägg
Det är ju självklart, men det har ju inget att göra med dina tidigare inlägg gällande prioritering mellan olika ägares intressen och påståendet att det skulle lösas på bolagsstämmor.Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Alfredo skrev:
Skötsel av ett AB är lite luddigt uppdelat i att VD (med sin ev stab) sköter daglig drift och tar en massa mindre beslut. Styrelsen har störst ansvar i ett AB (även straffrättsligt), och ska sköta bolaget, men det normala är att den löpande driften sköts av VD.BirgitS skrev:
Men styrelsen är ofta den som har befogenhet till de större sakerna, som stora investeringar, bestämma aktieutdelning, teckna olika avtal.
VD är utsedd av styrelsen, och byts ut av styrelsen (i praktiken är väl aktieägarna med på ett hörn, ibland är det endast dom som driver frågan, men styrelsen arbetar ju på aktieägarnas uppdrag, så det blir så i praktiken).
Aktieägarna tar inget ansvar alls men tar istället risk.
Det är normalt i aktieägarnas intresse att erhålla utdelning, vinst och värdeökning på sitt investerade kapital, ibland med kortsiktigt förväntan, ibland med långsiktig, det beror ju helt på ägaren hur denne vill att dess egendom ska förvaltas.
Med flera aktieägare ska de komma hyggligt överens, eller tja, det går ju till röstning på en stämma.
I många större AB finns det någon eller några få huvudägare, som i praktiken bestämmer, och alla andra har bara att "åka med", men de kan förstås sälja sitt engagemang.
Så funkar det för alla vanliga aktier som vi vanliga människor köper som en placering, vi får i praktiken ingen reell rösträtt (men däremot rätt att få in en fråga i en punkt i stämmans dagordning).
I små AB, med några enstaka aktieägare, kanske syskon, eller vänner, så kommer man väl överens om vad man vill i olika informella sammanhang, sen plitas det ner som en punkt på stämmomötet och beslut tas, dvs blir bara en procedur för att genomföra det som redan bestämts.
Jag misstänker att det egentligen är liknande sätt som det sker även i större AB där det finns några få huvudägare som i praktiken bestämmer.
Har en enda ägare över 50% av aktierna så genomdriver denna sin vilja alltid, och alla andra ägare har bara att åka med.
Riktigt så illa är det inte att vara minoritetsägare, det finns vissa saker man faktiskt råder över.Mikael_L skrev:
https://rattsakuten.se/minoritetsskydd-i-aktiebolag/
Japp, det har vi dryftat förut och jag tror de flesta då är intresserad av parterna, skulle Metall haft en motsvarande häpnadsväckande nutidshistoria så kan jag mer än garantera att den hade nämnts.Jonatan79 skrev:
Man ska ju se alla kommunikation från Tesla i ljuset av hur de väljer att kommunicera annat och att det inte förefaller finnas några som helst gränser i tilltag för att nå sina mål
En gnutta av detta tycker jag att man ska förvänta sig av ett bolag som gör en sån enorm framgångsresa som Tesla men i mina ögon är detta utöver det man någonsin sett tidigare.
Tack för din analys. Kampen fortsätter, fackens metoder biter dock inte.D djac skrev:Japp, det har vi dryftat förut och jag tror de flesta då är intresserad av parterna, skulle Metall haft en motsvarande häpnadsväckande nutidshistoria så kan jag mer än garantera att den hade nämnts.
Man ska ju se alla kommunikation från Tesla i ljuset av hur de väljer att kommunicera annat och att det inte förefaller finnas några som helst gränser i tilltag för att nå sina mål
En gnutta av detta tycker jag att man ska förvänta sig av ett bolag som gör en sån enorm framgångsresa som Tesla men i mina ögon är detta utöver det man någonsin sett tidigare.
Allvetare
· Östergötland
· 4 250 inlägg
Det har väl skrivits allt möjligt om IF Metall;D djac skrev:
https://da.se/2000/12/goteborgsavdelning-anklagas-for-korruption/
https://www.aftonbladet.se/debatt/a/KvW6ke/dags-att-lagga-korten-pa-bordet
Och inte minst deras förbundsjurist;
https://arbetet.se/2024/02/19/efter-avslojandena-forbundsjuristen-darko-davidovic-lamnar-if-metall/
Ja Musk må till viss mån vara ett arsle. Men sakfrågan om fackens legitimitet och beteende i en fråga där de i stor mån är oönskade finns fortfarande kvar.D djac skrev:Man ska ju se alla kommunikation från Tesla i ljuset av hur de väljer att kommunicera annat och att det inte förefaller finnas några som helst gränser i tilltag för att nå sina mål
Ok, om vi ska använda moraliska argument så säger väl det en del om IF Metall också? Alltså att man inte har några problem att medlemmarna arbetar hos ett företag vars VD har sysslat med valpåverkan och hjälpt till att få en dömd brottsling att bli vald till president i USA plus allt annat tok som Musk hittar på.D djac skrev:
Konflikten mellan Tesla och IF Metall handlar om kollektivavtal för IF Metalls medlemmar, hade det varit en moralisk fråga så borde IF Metall utesluta sina medlemmarna som är anställda hos Tesla och ta starkt avstånd från företaget samt göra allt i sin makt för att Tesla inte ska ha någon verksamhet i Sverige.
Men det gör inte IF Metall, istället bidrar deras agerande till att normalisera företaget och indirekt accepterar man allt tok, man vill bara ha lite annorlunda villkor för sina medlemmar....
Edit: stavfel
Mycket bra skrivet. Ironi när den är som bäst!O och en till skrev:Ok, om vi ska använda moraliska argument så säger väl det en del om IF Metall också? Alltså att man inte har några problem att medlemmarna arbetar hos ett företag vars VD har sysslat med valpåverkan och hjälpt till att få en dömd brottsling att bli vald till president i USA plus allt annat tok som Musk hittar på.
Konflikten mellan Tesla och IF Metall handlar om kollektivavtal för IF Metalls medlemmar, hade det varit en moralisk fråga så borde IF Metall utesluta sina medlemmarna som är anställda hos Tesla och ta starkt avstånd från företaget samt göra allt i sin makt för att Tesla inte ska ha någon verksamhet i Sverige.
Men det gör inte IF Metall, istället bidrar deras agerande till att normalisera företaget och indirekt accepterar man allt tok, man vill bara ha lite annorlunda villkor för sina medlemmar....
Skulle man införa en dylik praksis skulle väldigt snabbt väldigt många företag göra allt de kan för att hamna på den svarta listan och därefter få dumpa lönerna och utpressa anställda på pengar utan facklig inblandning.O och en till skrev:Ok, om vi ska använda moraliska argument så säger väl det en del om IF Metall också? Alltså att man inte har några problem att medlemmarna arbetar hos ett företag vars VD har sysslat med valpåverkan och hjälpt till att få en dömd brottsling att bli vald till president i USA plus allt annat tok som Musk hittar på.
Om inte alla facken samtidigt förbjuder sina medlemmar att leverera varor till eller från företaget i fråga och verkligen lyckas göra det förbudet så tätt att det inte går att få in en enda skruv eller någon elektricitet eller något vatten på industriområdet.
Jag ser inte ironin.