RoTe RoTe skrev:
Fast den här tråden handlar ju till 50% om Malmgren redan...
Jo, men denna gång är han ju faktiskt nästan på ämnet. Eller åtminstone i närheten.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det går framåt, kanske inte så snabbt som vi önskat då det inte är vår primära inkomstkälla och därför går mesta av tiden till konsultjobbet

Jag har dock inte jobbat personligen på spelet sedan i våras

[media]
Ok, är du konsult i grillen på donken?

F fsn skrev:
Ja, jag tror det med. Vi har har inte överdrivet mycket att prata om och det är rätt längesen. Minns dock att han för ett 15-tal år sen satt och redogjorde för stora delar av sin politisk grundinställning och sa sig hata alla sossar. Minns att jag tyckte det var kul för allt övrigt han tyckte var klassisk arbetarklass och dröp av sosse. Du har nog rätt, det är nog en trogen SD-röst.
SD är ju socialdemokratarna folkhemsversionen från förr.

• Gilla
  • Arg
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
C cbrolin skrev:
Tyvärr finns det ännu fler oseriösa arbetstagare.

Vem vill ha sin bil servad av en mekaniker som skyddas av ett kollektivavtal? Finns inget som helst incitament för denne att göra ett bra jobb. Man är garanterad lön och anställning oavsett.
Då gissar jag att du inte gör affärer med några företag som har slutit kollektivavtal.
Det måste vara jobbigt att gå barfota och leta efter mat.

• Haha
Putte 9497
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Klart det finns fördelar och nackdelar med fackförbund. Men det är inte så att utan fackförbund så är arbetare livegna. Det finns länder där det knappt finns fackförbund och det är inge som säger att dessa inte är demokratier som Sverige.

Fackförbunden är ett av flera sätt helt enkelt. Det heter ju "svenska modellen" just eftersom det inte är löst så här överallt. Och det är heller inte så att Sverige alltid är bäst. Det kan finnas bättre sätt på andra ställen.
Ja det kan lösas på många sätt men någon form av övervakning och försvarande av arbetares rättigheter behövs.
Graden av utnyttjande av mindre bemedlade verkar ha väldigt lite att göra med om landet är en demokrati. Tex Estland är en demokrati där finns inget fack eller arbetarrättsrörelse alls. Där har arbetarna inga rättigheter alls. Gör du ett misstag får du betala vad det kostar. Du kan få sparken av vilken anledning som helst.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
SD är ju socialdemokratarna folkhemsversionen från förr.
Så är det, tiden då S fortfarande hade en uns av nationalism kvar i sina ådror. Som bortblåsta idag, makt och pengar framför ALLT annat. Nog om det. Har inte heller mycket övers för facket, förmycket maffia och politik som jag ej kan stå bakom. Kollektivavtalen har snarare bromsat utvecklingen för mig och mina kollegor där arbetsgivaren enkelt kan skylla på avtalet för att ge oss mindre ersättning när vi många gånger har haft flera möjligheter att tjäna några extra slantar på kort varsel. Nä, hårt arbete duger gott och lönar sig, det räcker för mig. Inte heller speciellt intresserad av att rövsittaren ska lyfta samma lön som någon som sliter dubbelt så hårt.

P Peter Petterson skrev:
Jag tror kronkursen hade varit bättre om det inte hade vart så galet dyrt att producera samt verka i Sverige som exporterande bolag.

Bara att kolla vad andra stora industrinationer har för ersättningar till anställda. Har blivit löjligt på riktigt i Sverige.
Frankrike, Tyskland Belgien har nog alla högra lönenivåer än Sverige.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
RoTe
E eleson skrev:
Frankrike, Tyskland Belgien har nog alla högra lönenivåer än Sverige.
Lönenivå med eller utan justering för skattenivå?

RoTe RoTe skrev:
Lönenivå med eller utan justering för skattenivå?
När vi tittar på cost-to-company så ligger i alla fall Belgien och Frankrike högre.
Och det är mycket svårare att säga upp någon i de länderna, så när multinationella bolag ska minska kostnader så är det lättare att göra i Sverige.

Mycket av det senare beror på att de inte har kollektivavtal utan lagar som styr.
Kollektivavtalen ger möjlighet till förhandling, det gör inte lagar.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tror du att denna grovt kriminella arbetsgivare hade agerat mindre brottsligt om han hade varit "bunden" av ett kollektivavtal? Hindrar dessa verkligen mordhot?
Skillnaden är att en kriminell arbetsgivare likt den jag hade kan producera "avtal" på löpande band och visa upp dem för domaren. Naturligtvis hade min arbetsgivare "avtal" som berättigade honom till alla dessa ersättningar och löneavdrag. Att jag aldrig hade skrivit på några sådana avtal var en annan sak men där stod ju ord mot ord.
Har man däremot ett allmänt bindande kollektivavtal så blir alla avtal som understiger kollektivavtalsnivån automatisk ogiltiga och därför kan domaren bortse från dessa "avtal" och tilldöma arbetaren lön enligt kollektivavtalets miniminivå för arbetsuppgiften i fråga. Utan kollektivavtalsstridiga löneavdrag och avgifter.

Kollektivavtal hjälper inte mot mordhot. Där hjälper bara civilkurage och en vass kniv och en yxa gömd i sovrumet. Den biten kan man själv ordna.
Resten hjälper facket och kollektivavtalet till med. Den biten är svårare att ordna själv.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…

Bästa svaret

F fsn skrev:
Nej, det kan arbetsgivaren absolut inte. Ta ett steg ut i verkligheten, det kan vara skit och illa på många men avsaknaden av kollektivavtal är inte samma sak sol laglöst.
Det är samma sak som en arbetsmarknad där de laglösa företagarna kan skaffa sig fördelar i konkurrensen genom att pressa lönerna och småningom tvinga alla andra företagare att antingen också bli laglösa eller lägga ned.

• Gilla
  • Älska
IgelSpikey och 6 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det är samma sak som en arbetsmarknad där de laglösa företagarna kan skaffa sig fördelar i konkurrensen genom att pressa lönerna och småningom tvinga alla andra företagare att antingen också bli laglösa eller lägga ned.
Vad jag förstår är det ett enormt sug efter mekaniker, iallafall de yngre som fattar felsökning med dator... Så just Tesla får nog ingen personal in de pressar lönerna.

Men jag är benägen att hålla med, i de branscher där man anställer personal utan utbildning så finns risk för utnyttjande. Nu verkar ersättningssystemet i Sverige vara sådant att det lönar sig mer att gå på bidrag än att ta låglönejobb, så jag tror inte nån behöver svälta...

Stora faran är nog papperslösa eller folk som är utanför eu. Där tror jag det finns riktigt eländiga villkor och kriminalitet.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Vad jag förstår är det ett enormt sug efter mekaniker, iallafall de yngre som fattar felsökning med dator... Så just Tesla får nog ingen personal in de pressar lönerna.

Men jag är benägen att hålla med, i de branscher där man anställer personal utan utbildning så finns risk för utnyttjande. Nu verkar ersättningssystemet i Sverige vara sådant att det lönar sig mer att gå på bidrag än att ta låglönejobb, så jag tror inte nån behöver svälta...

Stora faran är nog papperslösa eller folk som är utanför eu. Där tror jag det finns riktigt eländiga villkor och kriminalitet.
Tyvärr också inom Eu

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Fackförbunden - rättsstatens garant.

Nej du, polis har vi både här och i andra länder. Där det inte finns fackförbund kan definitivt inte arbetsköpare "bryta mot lagen hur de vill".

Hur långt ner i hålet måste man vara för att övertala sig själv att fackförbunden är samhällsbärande till den grad att de ersätter polisen?
Jag vet det jag själv har upplevt.
Nämligen att polisen tenderar att avfärda den sortens tvister som jag talar om i synnerhet när arbetsgivaren kan uppvisa fina egentillverkade "avtal".
Det hela blir en lönetvist som är ett civilmål säger polisen.

Finns det då fackjurister och kollektivavtal kan man åtminstone driva in lön enligt kollektivavtalats miniminivå för arbetsuppgiften.
Finns det inte fackjurister och kollektivavtalsminiminivå blir man tvungen att ta saken i egna händer med yxan..... eller snällt gå under i personlig konkurs och egendomslöshet medan arbetsgivaren tar allt.

Jag undrar när du senast drev in din lön genom polis och/eller domstol? Eftersom du är så tvärsäker.

Jag har gjort det en gång och förbereder just nu för att göra det en gång till.

H heimlaga skrev:
Jag vet det jag själv har upplevt.
Nämligen att polisen tenderar att avfärda den sortens tvister som jag talar om i synnerhet när arbetsgivaren kan uppvisa fina egentillverkade "avtal".
Det hela blir en lönetvist som är ett civilmål säger polisen.

Finns det då fackjurister och kollektivavtal kan man åtminstone driva in lön enligt kollektivavtalats miniminivå för arbetsuppgiften.
Finns det inte fackjurister och kollektivavtalsminiminivå blir man tvungen att ta saken i egna händer med yxan..... eller snällt gå under i personlig konkurs och egendomslöshet medan arbetsgivaren tar allt.

Jag undrar när du senast drev in din lön genom polis och/eller domstol? Eftersom du är så tvärsäker.

Jag har gjort det en gång och förbereder just nu för att göra det en gång till.
Alltså det är klart att facket kan vara till hjälp vid konflikter om lön. Det jag svarade på var påståenden om att facket skulle vara det enda som skyddar arbetare från slaveri.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.