N Niq skrev:
Ja det kan lösas på många sätt men någon form av övervakning och försvarande av arbetares rättigheter behövs.
Graden av utnyttjande av mindre bemedlade verkar ha väldigt lite att göra med om landet är en demokrati. Tex Estland är en demokrati där finns inget fack eller arbetarrättsrörelse alls. Där har arbetarna inga rättigheter alls. Gör du ett misstag får du betala vad det kostar. Du kan få sparken av vilken anledning som helst.
Jag visste ingenting om arbetsrätt i Estland innan ditt inlägg men när man läser om det känner man igen mycket från Sverige. Det verkar vara helt ok och inte alls som du säger. Du får länka källor för påståendet att man får betala vad det kostar och att man kan få sparken av vilken anledning som helst.
 
RoTe
Danmark har väl ett betydligt svagare anställningsskydd är oss i Sverige med och ingen lider i Danmark. Snarare tvärt om, större rörlighet på arbetsmarknaden då man inte som i Sverige där man inte vill byta jobb för att man "sitter säkert" enligt las-listan. Så man blir istället deprimerad och sedan sjukskriven istället för att byta jobb och utvecklas.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag visste ingenting om arbetsrätt i Estland innan ditt inlägg men när man läser om det känner man igen mycket från Sverige. Det verkar vara helt ok och inte alls som du säger. Du får länka källor för påståendet att man får betala vad det kostar och att man kan få sparken av vilken anledning som helst.
Den enda källan jag har är vänner från Estland.
 
N Niq skrev:
Den enda källan jag har är vänner från Estland.
Ok dom verkar ha ljugit för dig eller varit dåligt informerade. Det finns massor av information om du söker, det är inte som dom säger.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Danmark har väl ett betydligt svagare anställningsskydd är oss i Sverige med och ingen lider i Danmark. Snarare tvärt om, större rörlighet på arbetsmarknaden då man inte som i Sverige där man inte vill byta jobb för att man "sitter säkert" enligt las-listan. Så man blir istället deprimerad och sedan sjukskriven istället för att byta jobb och utvecklas.
Har du arbetat mycket i Danmark, jag har och känner inte igen din beskrivning?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok dom verkar ha ljugit för dig eller varit dåligt informerade. Det finns massor av information om du söker, det är inte som dom säger.
Och det vet du såklart bättre efter lite googlingar, än de som talar språket och är på den lokala arbetsmarknaden.. det är inte bara Trump...
 
N Nalleman64 skrev:
Vad skulle hända med de ändå relativt många som kör Tesla om företaget skulle välja att lämna Sverige
Det är väl svårt att serva en Tesla hos t.ex. Mekonomen som jag fattat det.
Någon av de andra fristående verkstadskedjorna brukar ha reklam på radion att de även servar elbilar, minns inte vilken då det just nu inte påverkar mej.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok dom verkar ha ljugit för dig eller varit dåligt informerade. Det finns massor av information om du söker, det är inte som dom säger.
Jag förstår att det bara är hörsägen från någon på ett nätforum för dig och du är fri att tro vad du vill. Jag litar nog på mina vänner. En av dom stora anledningarna till att det kommer så mycket Ester hit till Finland och jobbar är att arbetsvillkoren är så mycket bättre inte pga lönerna är bättre för så stor skillnad i lön är det inte.

Sen är det ju en del av det hela att oavsett vilka rättigheter du har så kan oseriösa och dåliga företag göra som dom vill så länge det inte finns någon som hjälper och övervakar arbetare som inte har ekonomi att dra ett stort företag inför rätta.
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
N
M maxmsm skrev:
Någon av de andra fristående verkstadskedjorna brukar ha reklam på radion att de även servar elbilar, minns inte vilken då det just nu inte påverkar mej.
Jo jag har förstått det nu när IF Metall satt arbete med Tesla även på dessa företag i blockad.
Har dessa företag tillgång även till t.ex. mjukvaruuppdateringar tro?

Nå jag frågade mest av nyfikenhet då jag själv inte kör Tesla (eller någon annan elbil).
 
D djac skrev:
Och det vet du såklart bättre efter lite googlingar, än de som talar språket och är på den lokala arbetsmarknaden.. det är inte bara Trump...
Trump? Lägg ner nu. För det första kan du läsa här på den relevanta estländska myndighetens hemsida:
https://www.ti.ee/en

Estland är också ett EU-land och mycket av arbetsrätten är harmoniserad i EU. Här kan du läsa mer om arbetares rättigheter i EU:

https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=157&langId=en

Sluta gräv nu. Gropen du står i är tillräckligt djup.

@Niq se ovan.
 
  • Gilla
  • Haha
eleson och 3 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Jo jag har förstått det nu när IF Metall satt arbete med Tesla även på dessa företag i blockad.
Har dessa företag tillgång även till t.ex. mjukvaruuppdateringar tro?

Nå jag frågade mest av nyfikenhet då jag själv inte kör Tesla (eller någon annan elbil).
Mjukvaruppdateringar kör Tesla direkt till bilen. Behövs ingen verkstad för det.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Balkanländerna har gått om Sverige i princip allt. Imponerande då de var en del av Sovjet för bara drygt 30 år sedan.

Eller kanske mer imponerande att vi inte haft bättre tillväxt
 
M maxmsm skrev:
Någon av de andra fristående verkstadskedjorna brukar ha reklam på radion att de även servar elbilar, minns inte vilken då det just nu inte påverkar mej.
Andra elbilstillverkare, knappast Tesla. Tesla tillåter inte andra att meka med deras bilar. Som teslaägare kan du inte ens öppna motorhuven på egen hand, det år nått som teslaverkstaden endast har tillgång till. Nu förstår ju inte medelteslaägaren vad det är han ser på då motorhuven är öppen så det spelar kanske inte så stor roll.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
D
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Trump? Lägg ner nu. För det första kan du läsa här på den relevanta estländska myndighetens hemsida:
[länk]

Estland är också ett EU-land och mycket av arbetsrätten är harmoniserad i EU. Här kan du läsa mer om arbetares rättigheter i EU:

[länk]

Sluta gräv nu. Gropen du står i är tillräckligt djup.

@Niq se ovan.
Såklart, allt vets bättre på avstånd med google än i verkligheten, det är verkligen en härlig tidstypisk inställning, den representeras av många och kombineras med noll självinsikt. Jag är nästen frestad att leda ner dig i nästa kaninhål där du ska få uttala dig tvärsäkert om något du absolut inte har en aning om men det skulle bli för bra.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Trump? Lägg ner nu. För det första kan du läsa här på den relevanta estländska myndighetens hemsida:
[länk]

Estland är också ett EU-land och mycket av arbetsrätten är harmoniserad i EU. Här kan du läsa mer om arbetares rättigheter i EU:

[länk]

Sluta gräv nu. Gropen du står i är tillräckligt djup.

@Niq se ovan.
Hinner inte läsa nu men skumma igenom lite. Bland det första jag hittade var att 85% av dom inspekterade företagen inom byggbranschen hade brister i säkerheten för dom anställda.
 
  • Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.