RoTe
A atomlab skrev:
We

Grufmans är inte Teslaverkstad men kan ändå lösa många problem som Tesla själva gått bet på.
Detta är ju därför att extremt få bilmekaniker idag kan avancerad felsökningsmetodik. Dom utbildas bara till delbytare och många verkstäder efterfrågar endast delbytare då det är detta som ger de stora pengarna i och med accord, ett jobb har en booktime på 5 timmar men meken får inte ta mer än 3 timmar på sig. Att hålla på med avancerad felsökning på timpenning gör ingen rik...
 
  • Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Mats-S
RoTe RoTe skrev:
många verkstäder efterfrågar endast delbytare då det är detta som ger de stora pengarna
... och många ggr så gissar dom bara och byter fel del, då blir det ytterligare besök och ytterligare delar som ska bytas, vinsten ökar ännu mer :)
 
  • Gilla
cbrolin och 5 till
  • Laddar…
D
RoTe RoTe skrev:
Skulle jag bry mig om din åsikt eller?
Kalla nu på en förälder, du ska inte pilla på andras datorer
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
RoTe
D djac skrev:
Kalla nu på en förälder, du ska inte pilla på andras datorer
Naaaw pluttigull. Berätta istället varför du vet bättre än mig och all svensk press typ?
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Som teslaägare kan du inte ens öppna motorhuven på egen hand,
Var fyller man på spolarvätska då?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Var fyller man på spolarvätska då?
I aktern ;)
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
för att få peta i dom.
Vad menar du? Om jag köper en Tesla bestämmer väl ändå jag över vem som ska peta vart i den? Sen att det kanske är svårt att åtgärda så mycket utan rätt typ av utrustning är en annan sak.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Som teslaägare kan du inte ens öppna motorhuven på egen hand, det år nått som teslaverkstaden endast har tillgång till. .
Det känns ju lite tråkigt eftersom Tesla gör en stor sak av sin Frunk, dvs lastutrymmet under motorhuven.
Kan man inte lasta i saker i den, eller kan man inte ta ut sakerna när de väl är där?
Det känns lite bökigt att behöva åka till en Tesla verkstad för det...
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 5 till
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Helt rätt av Musk. Hoppas han står på sig. Idag har anställda bara rättigheter men inga skyldigheter.

Sverige måste vara ett av dom mest frikostiga länderna för anställda. Att konkurrera med övriga världen med den svenska modellen är omöjligt.

Inte för inte kronan dumpats till bottennivåer annars hade våra export bolag fått slagit igen.
Kollektivavtalet innebär fredsplikt - och ger rättighet att för arbetsgivaren att inom avtalets gränser bestämma när arbetet ska göras.

Jag själv jobbar då och då på ett företag i en bransch där 12 timmars pass iom avtalet är möjliga.
Dessutom är det möjligt iom avtalet att bestämma att av nöd för företaget (pressat arbetsschema) att personalen jobbar natt 12 timmar 7 nätter på raken (som blir nästan 40 timmar övertid) och två nattpass innan de måste få åka hem (krav på 4 dagar veckovila efter en sådan omgång.) Sådana scheman är normalt sett inte TILLÅTNA !

Vi kan ju införa en lag som bestämmer att max arbetstid över en v är säg 60 timmar, vilket innebär att företaget måste skaffa fram 50 % mer personal för att i varje skift ha säg 8 inne i anläggningen (inkoppling på järnvägen i Stockholm.)
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Hinner inte läsa nu men skumma igenom lite. Bland det första jag hittade var att 85% av dom inspekterade företagen inom byggbranschen hade brister i säkerheten för dom anställda.
Och de säkerhetskraven är något som till största delen facken drivit igenom före att värna sona medlemmar. Utan fack hade vi inte pratat om brister i säkerhet. Eller vi hade gjort de på en helt annan nivå.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Svar på inlägg #94
Nu är jag ute på hal is för jag har varken läst artikeln eller kan lagarna här men tycker absolut att en del historier man hört verkar rätt underliga. Dvs när ett förbund tycker att ett företag måste vara knutna just till dem. Det borde ju istället vara något i stil med att om ett förbund lockar mer än 40% av de fackanslutna på en arbetsplats kan de kräva de andra fackförbunden till förhandling om omrepresentation. Dvs förbunden får sinsemellan bråka om vilket förbund som bäst representerar arbetsplatsen, vinnaren tecknar kollektivavtalet. Vill ett förbund få högre inflytande får de jobba på att jobba bättre för de anställda och knyta fler medlemmar.
Vet flera fall där folk bytt förbund för att de tycker att det varit kass lokal representation från det ena förbundet. Fackförbund ska även de konkurrensutsättas.
Fackförbunden och tidigare SAF har gjort upp om uppdelning i branscher. Därför förväntas Byggnads att inte kräva av Tesla att de ska skriva avtal med dem.

En gammal sursak är Hamnarbetareförbundet där Transport har haft en historia av att prioritera lastbilssidan i uppgörelserna med hamnbolagen. Därav bråken i Göteborg då och då.

Hamnarbetareförbundet är ett av de äldre förbunden.
 
Fairlane Fairlane skrev:
  • Är man anställd på ett företag med kollektivavtal så har man AFA-försäkring vare sig man är medlem i facket eller inte. Jag har inte heller varit medlem i facket någonsin och arbetat på både företag med och utan kollektivavtal.
  • Jag har haft AFA-försäkring när jag var arbetade på ett företag med kollektivanslutning och en motsvarande försäkring när jag arbetat för företag utan kollektivanslutnig.
  • Jag har haft övertidsersättning eller inte oavsett om företaget haft kollektivavtal eller inte. (lika för medlemmar/icke medlemmar)
  • Jag har inte haft lägsta lön och kollegorna har inte tjänat bättre (jo, de har tjänat bättre när jag var ung och ny och kunde mindre).
  • Jag har fått ta del av både generella löneförhöjningar och individuella.
Jag tror du blivit lurad.
Däremot är det troligtvis som så att förvaltningskostnaderna för försäkringar motsvarande AFA är högre.

Vilket direkt påverkar vad som betalas ut.
 
F
F Finndjävel skrev:
Jasså? Jag trodde Teslabilarna aldrig behövde repareras, det har jag fått höra av elbilsfrälsta.

Skämt åsido så antar jag att dom har nån form av avtal med Tesla för att få peta i dom.
Det finns EU-lagstiftning på att man inte får monopolisera på verkstadstjänster så det kan du glömma direkt. Det är även med bibehållen garanti. Det gäller alla bilmärke som vill etablera sig på den marknaden. Det var väl KIA och/eller Hyundai som ansåg sig ha monopol på det med tanke på sin generösa garanti men det gick ut helvete med det. Grufman är som jag förstått det, jävligt kompetenta och inte extremt imponerade av Teslas mekaniska lösningar. När du skojar om att en Tesla aldrig går sönder, gör skillnad på drivlina där dom har haft ett oändligt försprång och många av deras mekaniska lösningar som i första hand skall vara billiga att producera utan att vara total skit.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
F fixarmicke skrev:
Detta verkar inte gälla för vår F.d. Sveriges statsminister Stefan Löfven som ju arbetat för just IF Metall...

Han jobbar nu Rud Pedersen som säger

"För att hitta rätt spetskompetens och talang har de INTE kollektivavtal, meddelar byrån. "

Vore kul om något fackförbund vågar ta striden mot Stefan Löfven som uppenbarligen arbetar för ett företag som öppet INTE vill ha kollektivavtal för att kunna locka talang och spetskompetens.
Betyder det då att företag som har kollektivavtal inte kan locka talang och spetskompetens?

[länk]

Detta är alltså ett bolag med 300 anställda i Sverige som omsätter mer än en halv miljard, dvs mer anställda än vad som finns i Teslas verkstäder.
Varför sätter inte facken in blockad mot Stefans Löfvens arbetsgivare?
Traditionellt har juristbyråer och PR-firmor inte använt kollektivavtal utan förmåner och tjänstepension osv har tagits upp i anställningsavtal (och företaget betalar ut pensioner till de tidigare delägarna efter att de har slutat men det här har visat sig kunna bli en svår förlust för de tidigare ägarna numera pensionärer.)

Det håller nu på att ändra sig (Volt exv har skrivit.)
 
E eleson skrev:
Och de säkerhetskraven är något som till största delen facken drivit igenom före att värna sona medlemmar. Utan fack hade vi inte pratat om brister i säkerhet. Eller vi hade gjort de på en helt annan nivå.
Kanske du borde kolla upp hur många fackförbund det finns i Estland
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.