F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är väl jättebra hon kan göra det, få betalt och pengarna stannar i familjen
Och glöm inte den viktigaste fördelen, att du kan sänka familjens totala skatt genom att buffa över en orimligt stor lön på frugan. Frågan är hur gamla barnen behöver vara innan dom kan gå in och ”jobba” lite vid sidan om till ett grundavdrag? Sitter frugan i styrelsen? Andra fördelar….
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 5 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och glöm inte den viktigaste fördelen, att du kan sänka familjens totala skatt genom att buffa över en orimligt stor lön på frugan. Frågan är hur gamla barnen behöver vara innan dom kan gå in och ”jobba” lite vis sidan om till ett grundavdrag? Sitter frugan i styrelsen? Andra fördelar….
Småpengar i det stora hela om du inte ger dom oskäligt hög lön men det går nog inte så bra vid eventuell revision. Då är det bättre göra som jag att anställa person som jobbar heltid
 
F fsn skrev:
Och glöm inte den viktigaste fördelen, att du kan sänka familjens totala skatt genom att buffa över en orimligt stor lön på frugan. Frågan är hur gamla barnen behöver vara innan dom kan gå in och ”jobba” lite vid sidan om till ett grundavdrag? Sitter frugan i styrelsen? Andra fördelar….
Malmgren har ju en anställd och tjänar på tok för lite pengar för att dela ut hela löneutrymmet. Så att betala orimligt mycket lön till frun är nog inte speciellt lönsamt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Enligt vad jag hört så är IF Metall försiktigt optimistiska till kollektivavtal på Tesla. Om inte så kommer hela LO ställa sig bakom konflikten och om inte det hjälper måste tyvärr Tesla lämna den Svenska marknaden.
Varför skulle de behöva lämna marknaden? Det är ju inte så att LO beslutar om vilka företag som får verka i Sverige.
Det kan inte vara några större problem för tesla att kringgå ”sympatiåtgärder” genom att tex anlita utländska speditörer och bemanningsföretag.
Kollektivavtalet är frivilligt och med Teslas muskler är det nog inga större problem att klara sig ifrån.

Ett annat alternativ är ju att Tesla överväger att lämna Sverige. Vad händer då, tycker våra politiker att det är en bra grej?
Eller är det kanske dags att skrota den svenska modellen. Det är ju inte 30-tal längre…
 
Redigerat:
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
F
N nybyggarn3 skrev:
Malmgren har ju en anställd och tjänar på tok för lite pengar för att dela ut hela löneutrymmet. Så att betala orimligt mycket lön till frun är nog inte speciellt lönsamt.
Det är ett rätt vedertaget sätt att anställa hemmafrun i bolaget för att sänka sin totala statliga skatt. Det ger även lite andra fördelar, smått kallar Malmgren det men summerar man det över året så blir det ändå rätt mycket. Missförstå mig inte, det är nåt jag tycker samhällsbärarna ”småföretagare” har rätt till.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Och glöm inte den viktigaste fördelen, att du kan sänka familjens totala skatt genom att buffa över en orimligt stor lön på frugan. Frågan är hur gamla barnen behöver vara innan dom kan gå in och ”jobba” lite vid sidan om till ett grundavdrag? Sitter frugan i styrelsen? Andra fördelar….
Det är Anders och frugan som är styrelsen
 
Christoffer82 Christoffer82 skrev:
Varför skulle de behöva lämna marknaden? Det är ju inte så att LO beslutar om vilka företag som får verka i Sverige.
Det kan inte vara några större problem för tesla att kringgå ”sympatiåtgärder” genom att tex anlita utländska speditörer och bemanningsföretag.
Kollektivavtalet är frivilligt och med Teslas muskler är det nog inga större problem att klara sig ifrån.

Ett annat alternativ är ju att Tesla överväger att lämna Sverige. Vad händer då, tycker våra politiker att det är en bra grej?
Eller är det kanske dags att skrota den svenska modellen. Det är ju inte 30-tal längre…
Tror nog inte att Tesla i det långa loppet tjänar något på att göra som du beskriver
 
Christoffer82 Christoffer82 skrev:
Varför skulle de behöva lämna marknaden? Det är ju inte så att LO beslutar om vilka företag som får verka i Sverige.
Det kan inte vara några större problem för tesla att kringgå ”sympatiåtgärder” genom att tex anlita utländska speditörer och bemanningsföretag.
Kollektivavtalet är frivilligt och med Teslas muskler är det nog inga större problem att klara sig ifrån.

Ett annat alternativ är ju att Tesla överväger att lämna Sverige. Vad händer då, tycker våra politiker att det är en bra grej?
Eller är det kanske dags att skrota den svenska modellen. Det är ju inte 30-tal längre…
det blir svårt att anlita bemanningsföretag på det viset - Utstationeringsdirektivet.

Skulle Tesla försöka med den varianten (för deras mekaniker) så måste den personalen ha villkor som är jämförbara eller bättre jämfört med kutym på den marknad som de arbetar (i Sverige kollektivavtal.)

Speditionsfrågan : de danska åkerierna som har tagit i system att använda cabotage så mycket de kan har redan fixat den saken åt Tesla - om Tesla vill köra bilarna på lastbil från ett sådant åkeri från exv Bremen (eller fabriken söder om Berlin) ja varsågod. Så får vi se hur billigt det är.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Det är Anders och frugan som är styrelsen
Spelar väl ingen roll vem som sitter i styrelsen, lön, löneutrymme och utdelningen är det som räknas.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är ett rätt vedertaget sätt att anställa hemmafrun i bolaget för att sänka sin totala statliga skatt. Det ger även lite andra fördelar, smått kallar Malmgren det men summerar man det över året så blir det ändå rätt mycket. Missförstå mig inte, det är nåt jag tycker samhällsbärarna ”småföretagare” har rätt till.
I Malgrens fall finns det ju möjlighet att ta ut pengarna som lågskattad utdelning istället. Så nån statlig skatt skulle det ändå inte bli tal om. Skatten blir tvärt om lite högre när pengarna tas ut som lön till direktörshustrun.
 
F
N nybyggarn3 skrev:
I Malgrens fall finns det ju möjlighet att ta ut pengarna som lågskattad utdelning istället. Så nån statlig skatt skulle det ändå inte bli tal om. Skatten blir tvärt om lite högre när pengarna tas ut som lön till direktörshustrun.
Det finns regler på hur mycket men kan ta ut i utdelning i förhållande till antalet anställda och sin egen lön som ägare.
 
F fsn skrev:
Det finns regler på hur mycket men kan ta ut i utdelning i förhållande till antalet anställda och sin egen lön som ägare.
Ja. Och i detta fall finns det stort utrymme kvar.
 
F
N nybyggarn3 skrev:
Ja. Och i detta fall finns det stort utrymme kvar.
Tror jag inte.
 
F fsn skrev:
Tror jag inte.
Flera, flera miljoner. Har haft en anställd med hög lön i några år. Skulle kunna leva på utdelningen enbart utan lön. Vilket jag borde, eller iallafall sänka min lön ner till taket för statlig inkomstskatt.
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Flera, flera miljoner. Har haft en anställd med hög lön i några år. Skulle kunna leva på utdelningen enbart utan lön. Vilket jag borde, eller iallafall sänka min lön ner till taket för statlig inkomstskatt.
Nej, det kan du inte. Så imponerande är inte siffrorna.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.