F fsn skrev:
inte generellt. Mer ett personligt exempel då jag har en barndomsvän som just nu kör spolbil och från och till diversejobb när han lite då och då får sparken. Han har samma resonemang, att alla som i princip gått klart högstadiet med godkända betyg är mindre betydande. Att alla som jobbar som tjänstemän är latmaskar och banditer. Killen är född med hela huvudet under armen och är helt befriad från sunt förnuft, lite som ditt begåvade resonemang om utbildade och soc-bidrag som du fortfarande inte har utvecklat.
Var ju en rolig pik till en person, dock inte dig. Mina bröder har 9 årig grundskola bara och det har gått bra för dem
 
L Liljeros skrev:
Jag tycker det största problemet med framförallt LO-facken är att dom driver en tes att företagen är av naturen onda skurkar, om man jobbar på ett företag där man är nöjd med sina villkor men saknar kollektivavtal kan tanken snabbt väckas att facket känns överflödigt, här finns rädslan att tappa ännu fler medlemmar och man måste då hävda sig och skapa ett behov, inte nödvändigtvis att medlemmarna ser behovet.

På samma sätt är man livrädda att teckna ett avtal där man tummar på sina grundpremisser även om arbetstagaren kanske får någon annan fördel i utbyte för det skulle kunna sticka i ögonen på ett företag som då har skrivit avtal på den premissen. Detta göra att det blir svårt att få till ett avtal då det ofta är allt eller inget som gäller.

Problem nr 2 är att dom inte är politiskt obundna, tiderna har förändrats och idag så röstar inte alla arbetare på socialdemokraterna. Att då vara med och stötta dom ekonomiskt känns fel.
Håller fullständigt med när det gäller problem 2. Facket ska vara politiskt obundet
 
  • Gilla
Kasken och 2 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Håller fullständigt med när det gäller problem 2. Facket ska vara politiskt obundet
Så du tycker allså att alla företagare är onda av naturen. 😂
 
M
H heimlaga skrev:
Ja inte verkar du veta mycket om verkligheten.

Jag arbetade en gång i ett företag som tillämpade sina egna lokala avtal och vägrade teckna kollektivavtal. Där gällde följande:
-Ingen betalning alls för övertid.
-Arbetsgivaren hade rätt att konfiskera alla arbetstagarens privata verktyg och märka dem som företagets egendom och han utnyttjade den rätten. Dessutom kunde han beordra anställda att privat köpa verktyg som företaget behövde, märka dem med företagets märke och ge dem åt chefen som lämnade tillbaka dem för att förnyas när de var utslitna.
-Vägrade man att riva asbest utan skydd råkade man illa ut.
-En timmes avdrag på lön som man måste skita under arbetsdagen.
-Lönen var extremt låg och hela lönen utbetalades aldrig en enda månad.
-"Ersättningar" som kunde uppgå till hundratals eller rentav tusentals euro måste betalas kontant utan kvitto till arbetsgivaren när han än bad om dem och det var ofta
-Förbud mot användning av säkerhetssele.
-Förbud mot att stanna hemma när man var sjuk och sjukskriven
-Efter arbetsskada tillfaller försäkringsersättningen arbetsgivaren varefter arbetstagaren måste ersätta arbetsgivaren kontant för utebliven arbetstid och minskad arbetseffektivitet.
Med mera.
Med litet mordhot och hot mot närstående kan en arbetsgivare få igenom vilka villkor som helst när det inte finns kollektivavtal eller fackförbund.

Det var mycket nära att jag hade tvingats utnyttja min frihet som anställd. Enda gången genom att hugga båda händerna av chefen med yxa för att försvara mina privata verktyg. Andra gången genom att sticka kniven i bröstkorgen på honom några gånger för att han inte skulle verkställa sina hotelser mot mig.
Han hade tur båda gångerna...... jag skulle givetvis ha huggit om han inte hade backat i tid. Så desperat var läget.

Resultatet av den där sortens frihet från kollektivavtal blir att de anställda arbetar heltid och lever på socialen det vill säga på skattepengar i stället för att tjäna pengar och betala skatt.
Kallar du det för frihet vet du ingenting om hur det är att leva på socialen!
På riktigt, vem arbetar för ett sånt företag? Ingen som helst självbevarelsedrift?
Jag blev själv utsatt för ett bedrägeri en gång där jag ganska snabbt blev varse om att jag inte skulle få vare sig lön eller arbetskläder eller någon annan form av kompensation öht. Det tog mig några telefonsamtal att inse mitt misstag och jag jobbade 12tim innan jag drog i handbromsen och tackade för mig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Kanske för att en del har DNA och saknar IQ som han själv påpekat tidigare
Jag undrar hur smart och intelligent man är när man kastar bort 10 år av sitt liv på en pissarbetsgivare som du beskrev det.

Man måste vara galet smart samt eftertraktad på arbetsmarknaden när man på 10 år inte lyckas hitta en arbetsgivare som uppskattar en och inte behandlar en som piss.

Bra jobbat, Förstår kollektivavtal är viktigt för dig, Det är väl din enda chans att få bli kvar på ett företag efter att arbetsgivaren sett hur ”värdefull och kompetent ” du är.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
F
P Peter Petterson skrev:
Jag undrar hur smart och intelligent man är när man kastar bort 10 år av sitt liv på en pissarbetsgivare som du beskrev det.

Man måste vara galet smart samt eftertraktad på arbetsmarknaden när man på 10 år inte lyckas hitta en arbetsgivare som uppskattar en och inte behandlar en som piss.

Bra jobbat, Förstår kollektivavtal är viktigt för dig, Det är väl din enda chans att få bli kvar på ett företag efter att arbetsgivaren sett hur ”värdefull och kompetent ” du är.
Igen, det sista du kommenterar är reglerat i lagar och inte i kollektivavtal.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Så du tycker allså att alla företagare är onda av naturen. 😂
Nä, majoriteten är skitbra företagare, men företagare som har en psykotisk syn (som någon skrev) om att arbetstagare är medelmåttor har jag svårt för
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Jag undrar hur smart och intelligent man är när man kastar bort 10 år av sitt liv på en pissarbetsgivare som du beskrev det.

Man måste vara galet smart samt eftertraktad på arbetsmarknaden när man på 10 år inte lyckas hitta en arbetsgivare som uppskattar en och inte behandlar en som piss.

Bra jobbat, Förstår kollektivavtal är viktigt för dig, Det är väl din enda chans att få bli kvar på ett företag efter att arbetsgivaren sett hur ”värdefull och kompetent ” du är.
En pissarbetsgivare behöver väll inte behandla en som piss alltid. Själva jobbet var ju bra
 
P Putte 9497 skrev:
Nä, majoriteten är skitbra företagare, men företagare som har en psykotisk syn (som någon skrev) om att arbetstagare är medelmåttor har jag svårt för
Instämmer. Framförallt när "företagaren" är en medelmåtta själv utan att inse det. Och tar alla chanser att framhäva sig själv på ett byggforum.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Vet inte om det noterats i tråden men Klarna tecknar kollektivavtal.
[länk]
Så de tog sitt förnuft till fånga till slut. Vi får hoppas att Tesla gör det med
 
F
P Putte 9497 skrev:
Nä, majoriteten är skitbra företagare, men företagare som har en psykotisk syn (som någon skrev) om att arbetstagare är medelmåttor har jag svårt för
Stör mig lite att du konsekvent fortsätter att kalla anställda för arbetstagare som mer är en juridisk term för att definiera vad en anställning är för nåt.

Jag kände mig tvungen att googla ”arbetstagare” och en av punkterna är:
  • Arbetet utförs för annans räkning och under dennes ledning och kontroll.
Och baserat på det, alltså uppenbarligen helt oförmögen till egna initiativ, egen ledning av arbetet och ingen känsla för kvalité så skulle jag säga att medelmåtta låter passande och kanske tom lite för snällt.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
N Niq skrev:
Du har rätt i att det är polisens uppgift att ta hand om företag som så tydligt bryter mot lagen som i det här fallet och också mot andra företag som bryter mot lagen.

Men vi som bor i Finland har sett ett stort antal oseriösa företag från våra andra grannländer som Ryssland och Estland komma hit och ge mycket lägre priser än vad dom seriösa kunnat ge. Detta har främst varit inom byggbranschen.
Anledningen att dom kunnat ge så mycket lägre priser har varit att dom har arbetare med sig från sina länder som haft närmast slavkontrakt.
Arbetarna har inte vågat säga något pga rädsla för att inte få någon lön alls eller vad som kan drabba deras familjer hemma.
Sen har företagen tagit alla pengarna och så fort någon gjort en anmälan om skattebrott eller något annat så for dom hem.

Tack vare att fackförbunden tog tag i det här och tryckte på för att skapa lagar som försvårade den här sortens verksamhet så är den inte längre alls lika vanlig. Nu gjorde dom ju inte det här bara för att dom är snälla utan även för att finska seriösa företag ska kunna konkurrera.
Men så är det ju även i Sverige. Stora Svenska byggföretag tar in oseriösa underleverantörer med arbetare som kommer hit och jobbar för en pisslön om de ens får ut något
 
F fsn skrev:
Ja, jag vet inte hur kollektivavtalen ser ut nu för LO-facken och jag är generellt för att kollektivavtal borde vara bäst för alla inblandade, inklusive företaget. De problem jag tidigare haft med tex Metalls inställning är att det lämnat extremt lite, eller inget utrymme på talang och leverans utan till stor del byggt på kollektivet och samma till alla, oavsett hur usel du är.

Jag var i min ungdom på ett företag som behövde nyanställa på konstruktörssidan. Förslaget var att sätta den begåvade killen med ideér på golvet på en internutbildning i 6 månader och skola om till tjänsteman. Det gick rätt långt och han var överlycklig… tills den lokala Marxistiska och helt obeskrivligt korkade fackpampen fick infon i MBL-förhandlingen och talade om att det var inte aktuellt utan tjänsten skulle gå till den som varit där längst. Företaget utnyttjade inte sin tyngd och sin rätt att faktiskt anställa vem dom ville utan backade och gjorde en extern rekrytering.

Ungefär samma sak hände mig 3-4år senare men då var det en ren häxjakt för att jag vägrade vara medlem i ett LO-fack.

Så LO kan dra åt helvete, dom saknar helt förmågan att se individualistiskt och förstå att en bättre insats måste löna sig.
LO och facken har många fel och brister men kollektivavtalen är kanon.
 
P Putte 9497 skrev:
Nä, majoriteten är skitbra företagare, men företagare som har en psykotisk syn (som någon skrev) om att arbetstagare är medelmåttor har jag svårt för
De allra flesta är medelmåttor, där av namnet.
 
  • Gilla
cbrolin
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Självklart är aga skatt på lön.
Det är ingen skatt utan en avgift. Men den betalar alla + löneskatt + moms så får man 100 kr i lön så betalar företagaren in 31,82 kr i avgift och arbetstagaren 30 kr av 100 i löneskatt och sedan har han kvar 70 kr. När han då handlar något för dessa 70 får han betala moms.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.