570 305 läst · 12 253 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Tesla har gått upp nästan 100% på ett år så spelar man sina kort rätt så är det inga större konstigheter att iaf få lite pengar.K Kane skrev:
Tesla betalar familjens resa till Galapagosöarna i höst och då är jag inte ens speciellt aktiv i att handla aktier.
Men om du får aktier för 8000 USD vid en peak så kanske det är svårt att spela sina kort rätt? Titta på kursgrafen i inlägget och jämför slutet 2021 med hur det såg ut 1 år senare, -70%.A atomlab skrev:
Är det Tesla eller aktiemarknaden som betalar semestern?
Om kollektivavtalen verkligen riskerar att rämna så kommer till slut de flesta stora arbetsgivare att ställa sig upp och försvara kollektivavtalet.Jonatan79 skrev:
För alternativet är lagar.
Så tolka inte tystnaden som att Musk har medhåll.
Och om både facket och arbetsgivarna vill ha det kvar, på vems sida står de som vill avskaffa dom?
Vem/vilka vill avskaffa k-avtalen?E eleson skrev:Om kollektivavtalen verkligen riskerar att rämna så kommer till slut de flesta stora arbetsgivare att ställa sig upp och försvara kollektivavtalet.
För alternativet är lagar.
Så tolka inte tystnaden som att Musk har medhåll.
Och om både facket och arbetsgivarna vill ha det kvar, på vems sida står de som vill avskaffa dom?
Det är just därför man får innehavet vid olika tillfällen för att minimera peakar.men risken finns ju såklart men det är ändå bättre än något halvsömning löneökning på någon procent som facken tar fram.K Kane skrev:
Är ju Tesla som företag som gått upp pga deras innovationer. Index ligger ju på drygt 12% i år så istället för att sälja och investera mer som jag brukar så gjorde jag uttag och köpte resa.
Har sett att Amazon etablerat sig i Sverige och har inget kollektivavtal och vill inte heller ha det. Vad händer nästa gång i ämnet. Kommer något fack att börja bråka med strejker/blockader med i samma stil som IF-metall gör med Tesla. Ska då andra fack gå in och strejka då med, undran är stor, ävensom att gå utanför Sverige och begära att andra nationer ska gå in det. Det börjar bli något som inte verkar gott för svenskt näringsliv och anställda. Vi har nog inte sett slutet på fackens habegär om makten ännu.
Du är ju lite rolig du. Självklart kan en arbetare få gå tidigare om den kan nå en uppgörelse med sin arbetsgivare. Många arbetsgivare uppskattar 3 mån eftersom de då kan inleda processen med att hitta nästa idiot.AndersMalmgren skrev:De flesta tjänstemän har ju detta även i Sverige.
Personligen skulle jag aldrig skriva på kontrakt på 3 månaders uppsägningstid. Då blir man ju livegen i princip mot sin arbetsgivare. SKa ju vara lätt byta jobb. Max en månad ska man ha. Gärna 2 veckor.
Jag har 1 månad med min kund. Vet vissa konsultbolag som VILL ha 3 månader. galet. Men det är väl mossiga gamla skitbolag iof
Men just nu försöker vi förklara för folk att man har 3 månader att få lön, sen är det a-kassan som gäller. Vi pratar alltså inte om den lyxen ett fåtal har där man får erbjudanden om nästa jobb genom LinkedIn. Jag har inget större problem att hitta jobb själv, så jag pratar inte i egen sak här. Däremot är jag inte speciellt intresserad av arbete som sådant och identifierar mig själv knappast med en arbetsroll. Problemet uppstår när lagerfolk, kassörskor, burgarflippare och dylikt får för sig att de själva kan skapa bättre lön genom sitt flit. Funkar säkert så länge du är 20 och tar varje körning/extrapass osv. Inte lika kul när du kommer högre upp på behovstrappan än en 1a och fest på helgen. Hoppas du har intellektuell förmåga att förstå vad jag säger nu.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 735 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 735 inlägg
Se t.ex. inlägg #412 så de kollektivanställda har kollektivavtal. Finns fler inlägg om Amazon.J jonaserik skrev:Har sett att Amazon etablerat sig i Sverige och har inget kollektivavtal och vill inte heller ha det. Vad händer nästa gång i ämnet. Kommer något fack att börja bråka med strejker/blockader med i samma stil som IF-metall gör med Tesla. Ska då andra fack gå in och strejka då med, undran är stor, ävensom att gå utanför Sverige och begära att andra nationer ska gå in det. Det börjar bli något som inte verkar gott för svenskt näringsliv och anställda. Vi har nog inte sett slutet på fackens habegär om makten ännu.
Håller dina 50+ underställda med om det?U uplj skrev:
Eller är det rimligt att en majoritet av dem sitter på parmiddagarna och beklagar sig över att det är omöjligt att få upp lönen i "löneförhandlingarna" samtidigt som de gör citattecken i luften och skrattar?
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 936 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 936 inlägg
Lönemonologen som den kallas i folkmun.Nyfniken skrev:
Har ingen koll. Kan man i Sverige på ett kollektivavtalsställe premiera bara en sektion/avdelning med en bonus utöver lön för något speciellt som inte finns i avtalet, utan att facken slår backut för att alla inte får den bonusen?
T.ex vid crunch time.
T.ex vid crunch time.