587 414 läst · 12 732 svar
587k läst
12,7k svar
Tesla och kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 297 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 9 437 inlägg
"Enda landet i världen" alltså... Det får du nog backa upp lite bättre... 😉Jonatan79 skrev:Jo, lagligt är det men någon standard är det knappast. Senast facket använde sina tuffa metoder var mot Toys R Us om jag minns rätt.
Det är mycket ovanligt och vi är det enda landet i världen som ger facken dessa friheter, eller med andra ord, inte inskränker detta agerande genom lagändring. Vilket det börjar pratas om nu, främst bland arbetsgivarna och deras organisationer.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 437 inlägg
Äsch, ingen skillnad, förutom att varningsskylten för "slicka inte på batteriet" är lite större...AndersMalmgren skrev:
Jag skulle nog snarare säga att det är mindre kvalificerat än en "vanlig" bilmekaniker, eftersom att felsökning på en förbränningsmotor är betydande mer komplicerat än en elmotor.
Du menar väl:R Riverground skrev:Problemet strejken på Tesla tycker jag är att bara 10% av de anställda och bara hälften av arbetarna strejkar. Samtidigt har Tesla tagit ut bolag som Werksta och Hydro Extrusion i blockad som nu förlorar stora delav av sina intäkter utan att det kostar facket något, dessutom är båda bolagen kollektavtalsanslutna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 494 inlägg
Hörde av en kollega att många mekaniker blivit miljonärer på optionsprogrammet. Då kan man förstå varför så få är vänligt inställda till kollektivavtal på Tesla.
Kollektivavtal utesluter inte optionsavtal på något vis.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 437 inlägg
Nog är det effektivt alltid, det hela går ju ut på att hålla lönerna nere så att storföretagen kan göra större vinster. Vad som är obegripligt är att de anställda tror att det finns något positivt i systemet för dem, eller har alla arbetare så taskigt självförtroende att de tror att de hör till den sämre halvan och därmed "tjänar" på systemet?D djac skrev:
Själv bryr jag mig inte kommer aldrig någonsin ta jobb som anställd igen, uppsidan är alldeles för dålig!
Alla är kanske inte egoister. Det skulle kunna vara en del av förklaringen.
Ja sällsynt korkat att gå med på kollektivavtal när man ändå kommer stå där med Svarte Petter!R Riverground skrev:Problemet strejken på Tesla tycker jag är att bara 10% av de anställda och bara hälften av arbetarna strejkar. Samtidigt har Tesla tagit ut bolag som Werksta och Hydro Extrusion i blockad som nu förlorar stora delav av sina intäkter utan att det kostar facket något, dessutom är båda bolagen kollektavtalsanslutna.
Bättre att skicka Jimmy Hoffa dit han hör hemma.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 437 inlägg
PM Nilsson har väl fortfarande inte skakat av sig ål-skandalen eller? Kan inte riktigt förstå att Timbro skickar honom att debattera, han har ju uppenbarligen visat att han skiter i lagar.Jonatan79 skrev:
Allvetare
· Västra götaland
· 9 437 inlägg
Frågan är ju också när de fick aktierna? Var det 20 år sen eller i förra veckan? Kan man förvänta att aktier för 8000 dollar (som nån tesla-anställd mekaniker i Sverige fått) öka till +100000 dollar inom rimlig tid?AndersMalmgren skrev:
Men dom dagarna är nog förbi, Teslas aktie utvecklas inte längre typ 400% per år utan har tiil-och-med gått bakåt periodvis.AndersMalmgren skrev:
En aktie köpt Nov 2021 har idag halva värdet och hade januari 2023 tappat nästan 3/4.