Nyfniken Nyfniken skrev:
Håller dina 50+ underställda med om det?

Eller är det rimligt att en majoritet av dem sitter på parmiddagarna och beklagar sig över att det är omöjligt att få upp lönen i "löneförhandlingarna" samtidigt som de gör citattecken i luften och skrattar?
Klart att alla inte är nöjda. Vill de ha mer betalt får de visa att de har presterat bättre än sina mål.

U uplj skrev:
Klart att alla inte är nöjda. Vill de ha mer betalt får de visa att de har presterat bättre än sina mål.
Så tricket för att få hög lön är att ha lågt ställda mål?

• Haha
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Så tricket för att få hög lön är att ha lågt ställda mål?
Funkar väl enbart om man har en lättlurad eller korkad chef!?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Funkar väl enbart om man har en lättlurad eller korkad chef!?
I min erfarenhet diskuterar man mål med sin chef, att då bli straffad för att ha höga ambitioner är direkt kontraproduktivt.
Man vill att alla siktar så högt de kan, och når man alla sina mål siktade man antagligen för lågt.
Att då säga att man behöver överträffa sina mål för att få en bra löneökning motiverar bara att försöka sikta så lågt som möjligt, vilket leder till en väldigt tråkigt kultur där alla uppgifter ska beskrivas som jättesvåra och ambitionerna konstant är låga för att senare kunna "överleverera", inget jag uppskattar varken som chef eller medarbetare.

• Gilla
  • Älska
JanneJanne123 och 4 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
I min erfarenhet diskuterar man mål med sin chef, att då bli straffad för att ha höga ambitioner är direkt kontraproduktivt.
Man vill att alla siktar så högt de kan, och når man alla sina mål siktade man antagligen för lågt.
Att då säga att man behöver överträffa sina mål för att få en bra löneökning motiverar bara att försöka sikta så lågt som möjligt, vilket leder till en väldigt tråkigt kultur där alla uppgifter ska beskrivas som jättesvåra och ambitionerna konstant är låga för att senare kunna "överleverera", inget jag uppskattar varken som chef eller medarbetare.
Mycket rörig och märklig analys, de flesta bolag höjer sina mål år efter år, sänka är väl knappast ett alternativ?

Maxwells demon TotalControl skrev:
Har ingen koll. Kan man i Sverige på ett kollektivavtalsställe premiera bara en sektion/avdelning med en bonus utöver lön för något speciellt som inte finns i avtalet, utan att facken slår backut för att alla inte får den bonusen?
T.ex vid crunch time.
Ingen som vet? Ni som tycker facken är fantastiska kanske kan svara?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Där jag jobbat så har det varit möjligt

• Gilla
djac
  • Laddar…
Det är ju en "hur långt är ett snöre"-fråga, så du kommer nog inte få bättre svar än såhär.

Jag har aldrig sett ett kollektivavtal som uttryckligen "förbjudit" det, och jag har skummat igenom ganska många... Men det finns många fackförbund, och väldigt många kollektivavtal, så att säga säkert ja går ju inte.

• Gilla
djac
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Mycket rörig och märklig analys, de flesta bolag höjer sina mål år efter år, sänka är väl knappast ett alternativ?
Det är inte att man sänker, det är att man inte vill nå sin fulla potential för då blir detta nya normal. Jag har också jobbat med ackordering i unga år och slöare arbetskraft går inte att hitta. Man lägger sig på en nivå som vem som helst kan nå, sedan glider man in i mål med minsta möjliga marginal. Även mellanchefer är införstådda med detta och är drivande i ineffektiviteten.
Det var faktiskt chefen som sa detta till mig:
-Vad håller du på med?? Ska du förstöra ackorden för oss??!

Då var man 17år och trodde man skulle köra järnet varje pass. Att de som sitter på högsta stolarna skulle veta något om tidsåtgång och produktionskapacitet är skrattretande. De var ju aldrig ute i produktionen annat än någon enstaka runda när de skulle leka att de bryr sig om även den grå massan.

Så nog leder dessa kapitalistiska metoder också till en rejäl ineffektivitet.

sysmali
A ajn82 skrev:
Jag har likadan erfarenhet när jag var fast anställd. Provade att sätta upp väldigt ambitiösa mål som ibland nåddes, men fick ej mer påslag än de gånger jag hade lägre ställda mål som uppfylldes. Istället fick jag ibland höra att min pott skulle bli lägre, för arbetsgivaren behövde kompensera de som "låg lägre" i ersättning. Oavsett uppnådda mål.

Blev sedan konsult och då passade det mig utmärkt att en del av lönen var prestationsbaserad.

Nu är jag egen företagare med 3 anställda som jag försöker göra nöjda med både bra lön, bra förmånder och roliga aktiviteter. Vill inte att de ska byta arbete.

• Gilla
OramaC och 3 till
  • Laddar…
Beror väl på vad du tänkt göra. Klart du kan köpa en tårta eller bjuda på något annat. Men vad är det för sorts prestation du tänker på? Om det är olika arbetsuppgifter så har man ju olika möjligheter att belöna olika mål. Det är också möjligt att göra med ett prestationsbaserat löneupplägg, men det finns liksom inget enskilt löneupplägg som alla blir nöjda med. Tror du skulle få en väldigt giftig arbetsplats med bedrägerier och negativ intern konkurrens om du godtyckligt börjar belöna medarbetarna. Chefen är knappast den som ser allt.

J Jontha skrev:
Beror väl på vad du tänkt göra. Klart du kan köpa en tårta eller bjuda på något annat. Men vad är det för sorts prestation du tänker på? Om det är olika arbetsuppgifter så har man ju olika möjligheter att belöna olika mål. Det är också möjligt att göra med ett prestationsbaserat löneupplägg, men det finns liksom inget enskilt löneupplägg som alla blir nöjda med. Tror du skulle få en väldigt giftig arbetsplats med bedrägerier och negativ intern konkurrens om du godtyckligt börjar belöna medarbetarna. Chefen är knappast den som ser allt.
När jag jobbade i Schweiz så var utvecklingsfirman jag jobbade på en underleverantör till ett stort statiligt tekniskt projekt. Det var vi utvecklingsingenjörerna på "kontoret" samt de i labbet/verkstaden vilket var en bladning av ingenjörer samt "arbetare".

Vi hade ingen avtalad övertidsersättning eller annan bonus i avtalen men vi fick en rätt fin engångssumma "out of the blue" utöver vanliga lönen som tack efter en leverans som innebar att vi typ bodde på kontoret i 2 veckors tid.
De i labbet/verkstaden fick ingeting för de var inte involverade i det första steget i utvecklingen/leveransen.

Blev nyfiken om det skulle funka att göra så i Sverige med fackliga avtal.

A ajn82 skrev:
Vi har om jag minns rätt en "matris" med tror jag 3 eller 4 olika procentsatser. Ena axeln är prestation och andra är löneläge. För att få den högsta löneökningen (tror i år det var 3.4 eller 4.1 som i princip var de två procenten som enligt facket 93% av alla anslutna hamnade på, man kan inte få "mellan 3.4 eller 4.1 utan är man "nära" en gräns så blir det ändå någon av procentsatserna i matrisen, oftast den nedanför tror jag) så måste man både ha ett dåligt löneläge och en bra prestation. Har man ett bra löneläge så räcker inte en bra prestation för att lyfta. Så i praktiken hamnar "alla" på nån av ovan procentsatser. Jag tror att det fanns en ruta där man hade en extremt god prestation och ett normalt löneläge som kunde ge 4.5%. Men har man redan lön över medel så går det inte att få den tror jag. Men, mellan den extremt bra prestationen och en medelprestation så är det typ 1%. Om man inte byter titel, tjänst eller arbetsområde så har det med den inflation vi har nu varit en reallönesänknig.

Facket har bråkat om detta i flera år och vill att chefen ska ha mandat att sätta lön, men så verkar inte vara fallet utan chefen hänvisar till matrisen. Jag orkar inte ens engagera mig i detta. Har haft mycket privat några år så har inte bytt tjänst, men det är nog enda sättet att höja lönen. Börjar bli less på den kräftgång som råder.

Vissa år får tex kvinnor, unga ingenjörer osv en "extrapott".

Jag misstänker att när konjunkturen vänder så blir det återigen en "massflykt" och troligen nån revision som gör att de måste revidera detta. Tills dess så är det bara missnöje.

Här talar ju faktiskt facket om att de vill att chefen ska sätta lön och den ska vara individuell. Men de lyckas ju inte få igenom det. Så jag vill nog säga att det är HR och ledning som är problemet. Men, kanske skulle det inte se ut så här om man inte hade kollektivavtal?

• Gilla
och en till
  • Laddar…
När jag jobbade i Schweiz så var utvecklingsfirman jag jobbade på en underleverantör till ett stort statiligt tekniskt projekt. Det var vi utvecklingsingenjörerna på "kontoret" samt de i labbet/verkstaden vilket var en bladning av ingenjörer samt "arbetare".

Vi hade ingen avtalad övertidsersättning eller annan bonus i avtalen men vi fick en rätt fin engångssumma "out of the blue" utöver vanliga lönen som tack efter en leverans som innebar att vi typ bodde på kontoret i 2 veckors tid.
De i labbet/verkstaden fick ingeting för de var inte involverade i det första steget i utvecklingen/leveransen.

Blev nyfiken om det skulle funka att göra så i Sverige med fackliga avtal.
Det är svårt att jämföra eftersom man faktiskt hade haft övertidsersättning och att man heller inte fått jobba de timmarna med tanke på reglerna kring dygns- och veckovila.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.