570 203 läst · 12 253 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Jag har fått bonus i form av aktier i många år. När det som i mitt fall handlar om en börsnoterat företag där det är enkelt och billigt att köpa och sälja aktierna så blir det intressanta psykologiska effekter.
Eftersom jag vill betrakta mig som en rationell varelse så måste jag ju varje gång jag får aktier som bonus ställa mig denna frågan. "Hade jag köpt dessa aktier om jag fått min bonus i pengar?" Om svaret är "absolut inte" så måste jag ju sälja mina aktier direkt.
Men de flesta av mina kollegor gör inte så. Får de bonus i pengar köper de inte aktier i arbetsgivarbolaget för pengarna och får de bonus i aktier behåller de dem tills de ska köpa något eller så.
Eftersom jag vill betrakta mig som en rationell varelse så måste jag ju varje gång jag får aktier som bonus ställa mig denna frågan. "Hade jag köpt dessa aktier om jag fått min bonus i pengar?" Om svaret är "absolut inte" så måste jag ju sälja mina aktier direkt.
Men de flesta av mina kollegor gör inte så. Får de bonus i pengar köper de inte aktier i arbetsgivarbolaget för pengarna och får de bonus i aktier behåller de dem tills de ska köpa något eller så.
Jag har normalt som princip att inte investera i min arbetsgivare, är kasst ur riskspridningsperspektiv, men även jobbigt med regler runt insider tradingS Skopan skrev:Jag har fått bonus i form av aktier i många år. När det som i mitt fall handlar om en börsnoterat företag där det är enkelt och billigt att köpa och sälja aktierna så blir det intressanta psykologiska effekter.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 41 727 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 41 727 inlägg
Det har inte tagits upp i tråden att en namngiven Tesla-anställd har förnekat att det finns, vad jag har sett. Svårt att veta alltså.Dan1891 skrev:
Ingen utomstående, t.ex. jurist, ska kunna kolla hur bra/dåligt avtalet är jämför med kollektivavtalet?Dan1891 skrev:
Är inte det standard? Man får givetvis diskutera med jurist osv, men inte dela med allmänheten.Dan1891 skrev:
Det flesta avtal mellan två parter är ju inte allmänt tillgängliga.
Jag är ganska säker på att det finns en liknande klausul i mitt nuvarande avtal också
OK, det kanske är standard då...A ajn82 skrev:
Jag minns dock inte nån sån formulering vid mitt nuvarande anställningsavtal, men det var ju några år se'n
Det viktiga att förstå i sammanhanget är att det inte har så stor betydelse. Så länge man kränger sin tid tillhör man den breda massan underställda. Sen finns det givetvis gråskalor i eländet. 6000 kr är bättre än 600 som är bättre än 60.AndersMalmgren skrev:
Standard tror jag inte det är. Fast det kan ju förstås vara beroende på vilken tjänst man har. Jag har inget minne av att jag skulle haft det i något anställningsavtal.A ajn82 skrev:
Sedan är det väl skillnad på att avtal inte är allmänt tillgängliga och att man är förbjuden att visa det.
Jag har inte tillräckligt bra koll på lagarna i Sverige för att veta om det är lagligt att ha Nda gällande anställningsavtalet. Inkomst är ju tex en offentlig uppgift.
Men hur himla lättlurad är svensken egentligen? Det finns otaliga exempel på hur man blåser en bang average person genom att inbilla dom saker. Populistiskt skitsnack som 1000kr mer i plånboken som Moderaterna körde med... Och det är bara ett sånt där exempel man kan ta upp.Luddis_1 skrev:
Varför är folk helt plötsligt beredda att ge upp sina egna rättigheter och låta ett bolag på egen hand sätta agendan? Skulle ni vilja ha det så med annat också? Ska ICA-handlaren alena få välja vad du ska köpa för att passa in i hans inköp av varor? Det är ju precis samma sak. Och det blir inte du som väljer din lön heller ifall du vill mena att facket är i vägen för din löneutveckling.
Hur himla blåögd får man vara? Varför skulle Musk vara så himla motstridig? Är det verkligen bara för att arbetarna ska få det bättre? Han verkar ju inte vara speciellt blyg att använda er som slagträn. Lägsta lönen, tack för den! Då vad hindrar honom från att bränna allt annat? Skiter du i jobbet då? Nice, då kan en student hoppa in i all iver och få experience. På nästa arbetsplats lär de inte vara särskilt sugna på att betala speciellt mycket om Musken inte vill göra det. Spiralen är påbörjad.
Allt är inte svart eller vitt! Som tur är finns det arbetsplatser som passar alla olika typer av arbetstagare. Vissa (många) bolag sköts snygg utan k-avtal, normala ägare bryr sig om sina anställda och hur svårt är att det att sätta upp lika villkor som facket anser sig vara normalt?J Jontha skrev:Men hur himla lättlurad är svensken egentligen? Det finns otaliga exempel på hur man blåser en bang average person genom att inbilla dom saker. Populistiskt skitsnack som 1000kr mer i plånboken som Moderaterna körde med... Och det är bara ett sånt där exempel man kan ta upp.
Varför är folk helt plötsligt beredda att ge upp sina egna rättigheter och låta ett bolag på egen hand sätta agendan? Skulle ni vilja ha det så med annat också? Ska ICA-handlaren alena få välja vad du ska köpa för att passa in i hans inköp av varor? Det är ju precis samma sak. Och det blir inte du som väljer din lön heller ifall du vill mena att facket är i vägen för din löneutveckling.
Hur himla blåögd får man vara? Varför skulle Musk vara så himla motstridig? Är det verkligen bara för att arbetarna ska få det bättre? Han verkar ju inte vara speciellt blyg att använda er som slagträn. Lägsta lönen, tack för den! Då vad hindrar honom från att bränna allt annat? Skiter du i jobbet då? Nice, då kan en student hoppa in i all iver och få experience. På nästa arbetsplats lär de inte vara särskilt sugna på att betala speciellt mycket om Musken inte vill göra det. Spiralen är påbörjad.
Men ärligt talat hur kan det vara fel att följa fackets angivna löneavtal ?J Jontha skrev:Men hur himla lättlurad är svensken egentligen? Det finns otaliga exempel på hur man blåser en bang average person genom att inbilla dom saker. Populistiskt skitsnack som 1000kr mer i plånboken som Moderaterna körde med... Och det är bara ett sånt där exempel man kan ta upp.
Detta är ju hela poängen med hela denna cirkus, eller vad är det jag missar.
Är fackets löne avtal inte gott nog eller är det vart måttstocken skall vara. Nej allt är inte svart eller vitt, men denna fars är helt fel oavsätt vilken sidan man ideologiskt står på, tycker iaf jag.
Jo, iofs. Har inte tänkt så mycket på just den delen. Kan vara att facket är på fel spår här. Kanske är bättre att lägga ner denna fajt och låta Musk försöka iaf?Luddis_1 skrev:Men ärligt talat hur kan det vara fel att följa fackets angivna löneavtal ?
Detta är ju hela poängen med hela denna cirkus, eller vad är det jag missar.
Är fackets löne avtal inte gott nog eller är det vart måttstocken skall vara. Nej allt är inte svart eller vitt, men denna fars är helt fel oavsätt vilken sidan man ideologiskt står på, tycker iaf jag.