569 993 läst · 12 254 svar
570k läst
12,3k svar
Tesla och kollektivavtal
Tycker man inte ens att ens egna avtal är gott nog så bör man nog göra det, ja.J Jontha skrev:
Förövrigt så är herr Musk en stor bebis, men att driva företag är han uppenbarligen en mästare på. Nej han har inte alltid rätt, men lyckas gör han ju onekligen. Jag är absolut inte rätt person att dömma honom, kanske är du det.
Åsikter om det hela tycker jag alla ska kunna ha på gott och ont samt medhåll eller emot.
Extremt egensinnig individualist på ena sidan och traditionell kollektivism på den andra. Kreativa hjärnor är galna och det behövs för att skapa sånt som Tesla och SpaceX och kollektiva saker behövs också för de som utför de galna hjärnornas jobb. Kan man inte tvångsmedla? Ta bort överdrifterna och hitta gemensamma grejer.
Musk vill inte att arbetarna i de stora fabrikerna ska organisera sig. Det är inte detSvenska avtalet som är problematiskt. Det är vad de kan leda till på andra ställen
Det är lite lustigt hur allt upprepar sig, Musks ord om att facket förstör den härliga stämningen mellan executives och arbetare är precis samma ord som användes i Sverige under mellankrigstiden då facken gick framåt och förbättrade villkoren för arbetarna, de fick mindre farliga arbetsplatser, semester, sjuklön och barnen kunde äta sig mätta, kostnaden var att cheferna tyckte det la sordin på stämningen, jag antar att det var en kostnad värd att ta, då som nu.
Men nu är ju inte avtalet om minimilönen något som facket själva har önskat utan endast ett golv som både arbetsgivare och arbetstagare kommit överens om för att alla ska ha samma spelregler. Det skulle ju urholka varenda jobb ifall man som Sverige och Moderaterna gjorde, tog in en massa flyktingar i syfte med att dumpa priserna och krossa facken. Det är bara att ta ett jobb för 10kr i timmen (Googla Alfa Laval för exempel) eller så ryker allt.Luddis_1 skrev:Tycker man inte ens att ens egna avtal är gott nog så bör man nog göra det, ja.
Förövrigt så är herr Musk en stor bebis, men att driva företag är han uppenbarligen en mästare på. Nej han har inte alltid rätt, men lyckas gör han ju onekligen. Jag är absolut inte rätt person att dömma honom, kanske är du det.
Åsikter om det hela tycker jag alla ska kunna ha på gott och ont samt medhåll eller emot.
Företagarna är alltså inte bundna till att ge en minimilön utan har all möjlighet att konkurrera med andra företag om arbetskraften. Många ligger idag på minimilön, och då är det bra att veta att lönen kommer iaf inte vara sämre än så här.
De flesta större och bättre bilmärken har ju hamnat i en situation att det finns mindre specialiserade verkstäder, oftast ägda och bemannade av mekaniker som tidigare arbetade på den stora märkesverkstaden men som var för noggranna, kompromisslösa och blev för dyra för garantiersättningarna från tillverkaren.
Nu kanske det är annorlunda med Tesla eftersom de äger sina verkstäder själva men jag hade inte haft något emot en sådan utveckling för Tesla också, eftersom det verkar svårt att ha den typen av människor tillgängliga på stora märkesverkstaden.
Nu kanske det är annorlunda med Tesla eftersom de äger sina verkstäder själva men jag hade inte haft något emot en sådan utveckling för Tesla också, eftersom det verkar svårt att ha den typen av människor tillgängliga på stora märkesverkstaden.
Ser du några underliggande skillnader i arbetsmarknaden och de villkor vi har idag jämfört med på 40-talet ?D djac skrev:Det är lite lustigt hur allt upprepar sig, Musks ord om att facket förstör den härliga stämningen mellan executives och arbetare är precis samma ord som användes i Sverige under mellankrigstiden då facken gick framåt och förbättrade villkoren för arbetarna, de fick mindre farliga arbetsplatser, semester, sjuklön och barnen kunde äta sig mätta, kostnaden var att cheferna tyckte det la sordin på stämningen, jag antar att det var en kostnad värd att ta, då som nu.
Tror det är svårt än så länge med Tesla för verkstäderna blir ändå så bundna till Tesla för att köpa reservdelar. Tex vindrutor lönar sig inte att byta för andra för man måste köpa vindrutan direkt från Tesla till fullpris.D djac skrev:De flesta större och bättre bilmärken har ju hamnat i en situation att det finns mindre specialiserade verkstäder, oftast ägda och bemannade av mekaniker som tidigare arbetade på den stora märkesverkstaden men som var för noggranna, kompromisslösa och blev för dyra för garantiersättningarna från tillverkaren.
Nu kanske det är annorlunda med Tesla eftersom de äger sina verkstäder själva men jag hade inte haft något emot en sådan utveckling för Tesla också, eftersom det verkar svårt att ha den typen av människor tillgängliga på stora märkesverkstaden.
Du menar att det är färdigt nu, i en föränderlig värld så finns det en (1) sak som aldrig mer behöver utvecklas?Jonatan79 skrev:
Detta tänker du samtidigt som "Working poor", ett nytt fenomen här, breder ut sig som bäst..
Eftersom vi (iaf jag) diskuterar Teslas verkstäder i första hand ser jag stor skillnad. "Systemet" måste utvecklas, det kommer utvecklas och villkor kommer ändras eftersom världen och bolagen förändras. Det går inte att jämföra idag med 40-talet, villkoren för oss anställda har ändrats markant och föreningar och fack samarbetar oftast och de flesta resultaten blir positiva.D djac skrev:
Fackets agerande i Teslas fall är dock rätt unikt, det kommer inte hjälpa de anställda alls.
Ja men det kan vi vara lugna för, det utvecklas ständigt eftersom partnerna kontinuerligt förhandlar, ibland blir det lite sämre ett tag och ibland lite bättre för endera parten men konstruktionen är bra för detta, lagar, som är alternativet, tenderar att vara väsentligt trögare att ändra.Jonatan79 skrev:Eftersom vi (iaf jag) diskuterar Teslas verkstäder i första hand ser jag stor skillnad. "Systemet" måste utvecklas, det kommer utvecklas och villkor kommer ändras eftersom världen och bolagen förändras. Det går inte att jämföra idag med 40-talet, villkoren för oss anställda har ändrats markant och föreningar och fack samarbetar oftast och de flesta resultaten blir positiva.
Fackets agerande i Teslas fall är dock rätt unikt, det kommer inte hjälpa de anställda alls.
Det är riktigt att de saker man drev på 40-talet är släppta, nu är det andra fenomen som behöver lösas.
jo men jag betvivlar starkt att Musk ändrar sig, det här uppmärksammas ju nu även internationellt och lilla norden spelar nog en liten roll i det här spelet. Tror inte heller att Tyskland som har en Tesla-fabrik skulle ansluta sig. Det öppnar ju bara för "kinabilarna" och där har man inga kollektivavtal i fabrikerna.D djac skrev:Ja men det kan vi vara lugna för, det utvecklas ständigt eftersom partnerna kontinuerligt förhandlar, ibland blir det lite sämre ett tag och ibland lite bättre för endera parten men konstruktionen är bra för detta, lagar, som är alternativet, tenderar att vara väsentligt trögare att ändra.
Det är riktigt att de saker man drev på 40-talet är släppta, nu är det andra fenomen som behöver lösas.
https://www.politico.eu/article/elon-musk-x-pace-x-faces-new-enemy-nordic-unions/