Nissens Nissens skrev:
Det är knappast bättre att lita på Musk…
Det kan inte bli mycket sämre än DN

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Fast du litar på en umeå-fackansluten som viker ut sig i DN av alla ställen. Inte direkt opartisk.
Det var väl inte det jag uttryckte, eller?
Men det intressanta vore väl att höra hur det är i verkligheten, från "insidan".
Det där är helt klart en av rösterna från insidan, och det vore utvecklande att få ta del av fler.
Den KAN ju vara så att de som arbetar där har olika syn på saken?
Och, ja, jag tycker att DN berdiver hyfsad journalistik, men det är mer min personliga åsikt, och har inte så mycket med denna diskussion att göra annat än att jag läser artiklarna, och därför tagit del av denna.

• Gilla
Kurtivan och 1 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det var väl inte det jag uttryckte, eller?
Men det intressanta vore väl att höra hur det är i verkligheten, från "insidan".
Det där är helt klart en av rösterna från insidan, och det vore utvecklande att få ta del av fler.
Den KAN ju vara så att de som arbetar där har olika syn på saken?
Och, ja, jag tycker att DN berdiver hyfsad journalistik, men det är mer min personliga åsikt, och har inte så mycket med denna diskussion att göra annat än att jag läser artiklarna, och därför tagit del av denna.
Absolut. Jag bara nämner det att informationen är 100 procent vinklad, gör den ju inte helt ointressant för det

Edit: Peter Wolodarski förknippar nog inte de flesta med bra journalistik Förövrigt 🤣

Absolut. Jag bara nämner det att informationen är 100 procent vinklad, gör den ju inte helt ointressant för det

Edit: Peter Wolodarski förknippar nog inte de flesta med bra journalistik Förövrigt 🤣
Har du något tips på media med bra journalistik till en tydligen som behöver ledsagning in i den världen?

Lustig tråd. Anställdas beskrivning är anekdoter, nyhetsmedia går inte att lita på, ytliga eller vinklade, endast enskilda åsikter räknas.
Min kompis är chef och han vet minsann hur det är. Facket är hemska maffiosos.
I Sverige har vi ett unikt sätt att styra över löner och anställningsvillkor. Det gör vi genom "den svenska modellen." Den innebär att det är arbetsgivarnas organisationer och fackföreningarna som gemensamt förhandlar om löner och anställningsvillkor. Tanken är att staten inte ska blanda sig i de här frågorna genom lagar.
Musk uttalande om att han, om han går med på kollektivavtal, kommer sätta avtalets lägstalöner, visar att han nog inte förstått skillnaden på att komma överens om lögner mellan arbetsgivare/löntagare(organisation) och statligt lagstadgade minimilöner som förkommer i andra länder.

Since 2010, only an average of 8,100 workdays a year have been lost due to strikes, compared to over 100,000 a year in the neighbouring countries (Finland, Norway and Denmark), who all have smaller workforces than Sweden.

This is not a result of wages or conditions in Sweden being better than neighbouring countries, but due to a policy of avoiding conflicts at all costs by the trade unions' leadership. Coupled with intimidation from the bosses, and relatively timid demands from the trade union leaders, the small numbers are not a surprise.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Har du något tips på media med bra journalistik till en tydligen som behöver ledsagning in i den världen?
Man ska vara källkritisk mot all information. Speciellt vänstermedia som DN.

• Wow
Kurtivan
  • Laddar…
BirgitS
Man ska vara källkritisk mot all information. Speciellt vänstermedia som DN.
DN är inte vänstermedia, vilket du borde vara väl medveten om. Eller anser du att de har varit vänstervridna i alla artiklar som varit positiva till företagande, Musk och Tesla? Så att det egentligen är tvärtom enligt dig?

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
DN är inte vänstermedia, vilket du borde vara väl medveten om. Eller anser du att de har varit vänstervridna i alla artiklar som varit positiva till företagande, Musk och Tesla? Så att det egentligen är tvärtom enligt dig?
Den är vänsterliberal

• Haha
  • Gilla
OramaC och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Lustig tråd. Anställdas beskrivning är anekdoter, nyhetsmedia går inte att lita på, ytliga eller vinklade, endast enskilda åsikter räknas.
Min kompis är chef och han vet minsann hur det är. Facket är hemska maffiosos.

Musk uttalande om att han, om han går med på kollektivavtal, kommer sätta avtalets lägstalöner, visar att han nog inte förstått skillnaden på att komma överens om lögner mellan arbetsgivare/löntagare(organisation) och statligt lagstadgade minimilöner som förkommer i andra länder.
Om mätetalet är förlorade arbetstimmar, hur många har då förlorats hos Werksta, Hydro Extrusions, elfirmor, städfirmor mfl som är satta i sympatistrejk?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Mats-S
blackarrow blackarrow skrev:
hehe, ganska kul felkorrigering av rättstavningsprogrammet här, "komma överens om lögner", eller är det en freudiansk felstavning 😉

• Haha
  • Gilla
OramaC och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
Den är vänsterliberal
Den är oberoende liberal. Men även om den vore vänsterliberal så är det inte vänster, dvs. socialdemokratisk och kommunistisk.

• Haha
AndersMalmgren och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
W witten skrev:
Om mätetalet är förlorade arbetstimmar, hur många har då förlorats hos Werksta, Hydro Extrusions, elfirmor, städfirmor mfl som är satta i sympatistrejk?
Du är välkommen att räkna ut det om du tycker det är viktigt.

BirgitS BirgitS skrev:
Du är välkommen att räkna ut det om du tycker det är viktigt.
Jag har inte någon som helst möjlighet att räkna ut det. Tycker inte du att det är viktigt?

D
Den är vänsterliberal
Cirkeldiagram som visar fördelningen av större svenska dagstidningar efter politisk inriktning; få vänster, flertalet höger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
[bild]
Vet inte vad för vänster/högerskala den där är baserad på. Men det är fel.

• Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.